Hur välja golvkonstruktion till ljudrum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Hur välja golvkonstruktion till ljudrum?

Inläggav W201 » 2006-03-24 12:51

Nu är det källarrenovering på gång där hemma, och återigen ställs man inför delikata val - denna gång gäller det golvet.
Huset har en platta gjuten direkt på mark (makadam), och sen har det legat fingjutning, 60mm cellplastisolering, fuktspärr, golvspån och överst äkta parkett.
Pga översvämning fick detta kasseras, och det enda som återstår är fn betongsulan. Här skall det alltså läggas nytt golv, och jag undrar vad ni tycker man bör satsa på - ljudet är prioriterat... :)
Tillgängligt höjdutrymme för hela konstrutionen är ca 125 mm från betongsula till tröskelhöjd.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-24 12:52

DIY-forumet? :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-24 13:03

Hetsporren skrev:DIY-forumet? :oops:

Beror väl på om man ska göra det själv eller lämna bort jobbet. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-24 13:47

Behåll översvämmningen så kan du ha flytande upphängt golv? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-24 16:48

Mitt förslag till golvkonstruktion

ovanpå betongen Isola Ventitex stegdjudsdämpare (1 mm)

därefter Isola Platon Golv (6 mm)

cellplast (70 mm)

golvspånskiva (16-22 mm)

heltäckningsmatta (ca 15 mm)

Är man emot heltäckningsmattan kan man göra så här

Isola Ventitex (1 mm)

Isola Platon Golv (6 mm)

cellplast (70 mm)

parkett (15 mm)

tjocka mattor över hela golvet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-24 17:01

Vilken skillnad ger 1 mm stegljudsisolering när det finns 70 mm cellplast ovanpå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-24 17:08

Mitt golv byggdes upp enligt följande efter översvämning:

- Nivellgolv där reglarna står på omkring 8 cm höga plastpluppar för att hindra att fukt kryper upp från betongplattan. Under reglarna drog jag 20 mm pvc-slangar för lågnivåkabel - minst en borde haft varit större diameter. Mellanrummet ventileras medelst utsug genom ventilationsrör.
- Gullfiberskivor tjocklek 5 cm mellan reglarna
- 22 mm golvspån
- 18 mm heltäckningsmatta

Elementen är helt avslagna året om. Isoleringen räcker ändå mer än väl. Rummet är en aning svalt när det är som kallast ute, men blir med ständigt påslagna apparater och människor på plats snabbt mer än varmt! Till sommaren blir det nog AC.

Ska man prompt välja bort heltäckningsmatta bör man nog överväga annan mjuk matta (filtliknande) eller mjukaste möjliga träslag. Hård lackad parkett är ingen idealisk start för ett ljudrum.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-24 17:12

Ventitex läggs för att minska "klappret" som blir när man lägger Platon Golv ovanpå betongen. Ventitex är inte måste men jag har den i ett par rum hemma där cellplasten är 30 mm och spårad för golvvärme. Ventitexen fungerar också lite som "glidlager" för Platon Golv så att plasten inte "gnager" direkt mot betongen.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-24 18:09

stampat jordgolv... nämen guuuuud så chiqt :D
inga golvreflexer där inte
se bara till så katten har rent i lådan så den inte får för sig ngt
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-03-24 18:11

tänk bara på vilken livekänsla det är på roskilde...
som sagt stampat jordgolv kanske ett par ölbackar att sitta på
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-24 18:28

Pekkas golv blir ju 170 mm på höjden och för högt. Platon Golv ger också en venitlerad luftspalt. Om man vill kan den även anslutas till fläkt för forcerad ventilation men det behövs bara i extrema fall. Golvsocklarna måste vara av ventilernde typ om fläkt körs. Även utan fläkt tycker jag att socklarna ska vara ventilerade i ett källarutrymme.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-24 18:36

RogerGustavsson skrev: Även utan fläkt tycker jag att socklarna ska vara ventilerade i ett källarutrymme.

håller helt med...jag bävar för dagen då man ska fixa källaren :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-24 18:44

Det viktigaste av allt: Inget virke direkt mot betong!
Inte ens tryckimpregnerat. Fukten dras upp genom betongen in i det tryckimpregnerade och vidare upp i reglar och isolering.
Gummi eller plast som fuktspärr måste man ha.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-24 21:46

OK, här kom det tydligen flera förslag! :)
Själv är jag inne lite på cellplast+EPS-cement+flytspackel+klinker.
Upplevde att det gamla flytande golvet slukade en del bas, även om den som fanns kvar var relativt fri från smala resonanstoppar.
Kommer jag inte får bättre basstöd med "stum" golvkonstruktion?
(Kanske bör jag tillägga att trossbotten mellan våningarna inte är gjuten ( :cry: ), vilket medför att den absorberar ganska mycket bas?)

/Alexander

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-24 22:30

Golvreflexen är destruktiv och bör bekämpas. Därför är kombinationen porös isolering (glasull/cellplast), mjukt golv (golvspån) och tjock heltäckningsmatta bra om man prioriterar ljudet i sitt lyssningsrum. Det verkar de flesta här vara ense om - oavsett vilken typ av fuktspärr man väljer i botten.

Stumt golv och därmed risk för stående vågor i basen är tvärtom precis vad man inte vill ha - även om den vertikala resonansen potentiellt är minst skadlig. Klinker på hårt underlag är ungefär den värsta golvytan man tänka sig, eftersom det ger sämsta möjliga absorbtion av både bas och diskant.

Jag undrar varför var du missnöjd med avsaknaden av basresonanser i ditt förra rum. Själv har jag slitit mitt hår i förvivlan över förekomsten av sådana och har byggt olika former av basabsorbenter alternativt försökt med parametriska equalizers för att komma tillrätta med denna välljudsdödare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-24 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-24 23:12

Hej Pekka!

Tack för svaret. Jag SAKNAR inte basresonanserna - däremot har jag fått en känsla av att alla "mjuka" ytor bidrar till att smeta ut basresponsen. Det är mycket möjligt att detta fenomen är kopplat till andra saker i rummets konstruktion/utformning.
I mitt förra lyssningsrum (ungefär en "halv kub" med betonggolv, cementstensväggar och gjutet tak) var det en ruggig basåtergivning.
Den låga dämpningen medförde två resonanser; en på ca 42 Hz och en på ca 75 Hz. Dessa upplevdes inte som speciellt påträngande på lyssningsplats, och resten av registret kändes väldigt "tight" och stramt.
I det nya rummet med trätak och parkett är basen mycket mera diffus och släpig. Dessutom finns det även här oroligheter i frekvensgången.
Därav frågan... :)

/Alexander

Återgå till Generellt om hifi