Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-15 08:48

sammel skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.

När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.

DU har självklart inget klander från min sida med tanke på all hjälp jag har fått. Och för övrigt hade det varit en enkel sak att kontrollera på egen hand. Detta ordnar jag under veckan. Så de fyra XLR/RCA ska vara XLR/hona istället alltså. Och sen var det telepropp - XLR/hona (istället för hane, om jag inte såg fel igår?)

Rätt inkopplat? Från Poweramp in till filter? Se bilder Nedan.

poweramp till filter.jpg

poweramp till filter översikt.jpg

Borde vara pre out från Nait XS till input filter.

Du menar alltså ingången till höger om poweramp, pre-amp istället.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-15 09:27

eljulio skrev:Du menar alltså ingången till höger om poweramp, pre-amp istället.

Ja
Edit har lite dyslexi så läser lätt fel,
Det står väl ”pre amp out”
Den andra skall det behandlade som ska tilläggen in i.
Vill inte säga för mycke så du kommer på villospår men med
en nypa salt o de då’ :)
Senast redigerad av sammel 2021-03-15 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 09:29

sammel skrev:
eljulio skrev:Du menar alltså ingången till höger om poweramp, pre-amp istället.

Ja

ok, tack. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 12:27

Vilket ormbo med kablar!

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 12:36

Har full förståelse för eljulio . Få ihop det där , om man dessutom inte är van. Men det löser sig och lösningen är ju smutt och väldans prisvärd . :D Inte I-ors fel att pryttlarna behöver div kablar för att funka.

Säger bara , buntband , efter allt lirar som det ska. :). Eller kablarna lär väl inte synas efter det att eljulio ställt apparaterna där de ska vara.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-15 12:44

Hu har jag inte lusläst hela tråden med varför ett analogt delningsfilter(LD Systems) när det finns delningsfilterfunktion i T-Racks DSP?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 13:10

För att vi inte litar på den ganska enkla ADC-DAC-kedjan i DSP-enheten. Prestanda är sådär.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 13:17

eljulio skrev:
I-or skrev:Det var nog mitt fel, jag råkade nog skriva XLR-hanar när det skulle ha varit både hanar och honor. Jag ber om ursäkt för detta och hoppas att det inte orsakar alltför mycket problem.

När du har fått tag på honorna kan du ställa filtret på Gain 0 dB överallt, en delningsfrekvens om 80-90 Hz (90 Hz verkade vettigt vid rumssimuleringarna), 2-way stereo, LF sum on och low/high x 1.

4 stycken av dessa: https://www.kabelbutiken.com/adapter-xl ... xUQAvD_BwE

Och 1 styck sådan: https://www.thomann.de/se/cae_17065_mikrofonkabel.htm

Sen klart för inkoppling?

2 st för den övre länken RCA hona - XLR hona (du har redan 2 st RCA hona - XLR hane) och 1 st för den undre länken.

Dessutom har du ju nu ett par reservadaptrar för XLR om du vill köra svartklubb med sjyssta PA-grejor någon gång. :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-03-15 13:21

Baffel skrev:Har full förståelse för eljulio . Få ihop det där , om man dessutom inte är van. Men det löser sig och lösningen är ju smutt och väldans prisvärd . :D Inte I-ors fel att pryttlarna behöver div kablar för att funka.

Säger bara , buntband , efter allt lirar som det ska. :). Eller kablarna lär väl inte synas efter det att eljulio ställt apparaterna där de ska vara.

Hade en arbetskamrat som buntade ihop sina kablar bakom stereon, efter påtryckningar från frun. Det blev inget bra, blev bara oljud. Så var försiktig med det.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:26

I-or skrev:
eljulio skrev:

4 stycken av dessa: https://www.kabelbutiken.com/adapter-xl ... xUQAvD_BwE

Och 1 styck sådan: https://www.thomann.de/se/cae_17065_mikrofonkabel.htm

Sen klart för inkoppling?

2 st för den övre länken RCA hona - XLR hona (du har redan 2 st RCA hona - XLR hane) och 1 st för den undre länken.

Kanon! Då beställer jag. :D

OM jag kopplar in preamp ner till delningsfilter och sen kör rca från Naim subout till rca i delningsfiltret, så som jag gjorde när jag provkörde att subben funkade. Är delningsfiltret aktivt då? Så att delningen funkar? Eller måste även DSP:n vara ikopplad för det? Känns inte som att det borde behövas.

Tar nog lite bilder sen när jag har kopplat allt innan jag slår på strömmen...

Dessutom har du ju nu ett par reservadaptrar för XLR om du vill köra svartklubb med sjyssta PA-grejor någon gång. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 13:28

nuffe skrev:
Baffel skrev:Har full förståelse för eljulio . Få ihop det där , om man dessutom inte är van. Men det löser sig och lösningen är ju smutt och väldans prisvärd . :D Inte I-ors fel att pryttlarna behöver div kablar för att funka.

Hade en arbetskamrat som buntade ihop sina kablar bakom stereon, efter påtryckningar från frun. Det blev inget bra, blev bara oljud. Så var försiktig med det.

En bra utgångspunkt är att hålla signalkablar, nätkablar och högtalarkablar separerade. Oftast går det dock bra ändå om man undantar pickup- eller mikrofonsignaler.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 13:30

Just det , tänkte inte på ev påverkan ,kablarna ifall de buntas ihop.. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:34

I-or skrev:
nuffe skrev:

En bra utgångspunkt är att hålla signalkablar, nätkablar och högtalarkablar separerade. Oftast går det dock bra ändå om man undantar pickup- eller mikrofonsignaler.

Kablarna lär inte synas när allt är på plats, inte mer än på marginalen i alla fall.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:46

Då var det beställt. Torsdag kanske.

OM jag kopplar in preamp ner till delningsfilter och sen kör rca från Naim subout till rca i delningsfiltret, så som jag gjorde när jag provkörde att subben funkade. Är delningsfiltret aktivt då? Så att delningen funkar? Eller måste även DSP:n vara ikopplad för det? Känns inte som att det borde behövas.

Tar nog lite bilder sen när jag har kopplat allt innan jag slår på strömmen...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 13:48

Det blir alltså:

Naim subout --> x223 Input (X223: Mode 2-way Stereo, LF Sum On, Low/High x 1, Xover Freq = 80 Hz, Gain = 0 dB)

X223 High --> Naim power amp in (Lär få något felmeddelande när man bryter den befintliga för-/slutstegskopplingen som behöver kvitteras, se manual)

X223 Channel 2 Low/LF Sum --> DSP 4x4 Channel 1 In

DSP 4x4 Channel 1 Out --> A800 Ch A Input (Mono) (A800: Mode Bridge Mono)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 13:51

DSP 4x4 behöver inte vara inkopplad när du provar delningsfiltret.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:52

I-or skrev:Det blir alltså:

Naim subout --> x223 Input (X223: Mode 2-way Stereo, LF Sum On, Low/High x 1, Xover Freq = 80 Hz, Gain = 0 dB)

X223 High --> Naim power amp in (Lär få något felmeddelande när man bryter den befintliga för-/slutstegskopplingen som behöver kvitteras, se manual)

X223 Channel 2 Low/LF Sum --> DSP 4x4 Channel 1 In

DSP 4x4 Channel 1 Out --> A800 Ch A Input (Mono) (A800: Mode Bridge Mono)

Schysst! Då har jag satt DIN kontakten rätt som det är alltså. Enligt bild i tidigare inlägg. Power amp in. När det gäller felmeddelande så har jag läst att man håller in muteknappen för att kvittera felet. Lite märkligt... men, men...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:53

I-or skrev:DSP 4x4 behöver inte vara inkopplad när du provar delningsfiltret.

Kul! Då kan jag i alla fall provspela lite vettigare än senast när basen fick skena fritt uppåt i frekvens. Och då blir det delning både för ägg och sub alltså?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 13:59

Roger,

Ja, det är ormbo just nu. Ska försöka snygga till det lite när allt är klart.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 14:34

eljulio skrev:
I-or skrev:DSP 4x4 behöver inte vara inkopplad när du provar delningsfiltret.

Kul! Då kan jag i alla fall provspela lite vettigare än senast när basen fick skena fritt uppåt i frekvens. Och då blir det delning både för ägg och sub alltså?

Svar ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-15 14:35

Har någon verifierat det analoga delningsfiltret med avseende på prestanda? (THD, frekvensgång, störnivå etc)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-15 15:22

I-or skrev:För att vi inte litar på den ganska enkla ADC-DAC-kedjan i DSP-enheten. Prestanda är sådär.

Förlåt dum fråga men ADC-DAC i DSP används ju så fort ni koppar in enheten i kedjan eller har jag missat nått :?:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 15:45

DSPn ska bara köras till basen, alltså efter delningsfiltret, resten går analogt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-15 15:47

Morello skrev:Har någon verifierat det analoga delningsfiltret med avseende på prestanda? (THD, frekvensgång, störnivå etc)

Vi har ett inlägg av Kralle ovan, https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71680&start=111, där enheten har utvärderats subjektivt med mycket gott resultat. I övrigt ser specade prestanda ovanligt bra ut (enbart det faktum att man uppger THD är positivt och när denna dessutom anges till 0,004 % (mätningens förutsättningar förstås ej kända) är det riktigt trevligt), men naturligtvis kan man inte veta säkert förrän man har mätt på enheten. X223 må, liksom de flesta PA-produkter, se ganska ful ut men tycks fungera bra.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 16:09

[quote="eljulio"][quote="I-or"]Det blir alltså:

Hmmm... den kopplingen kan jag inte göra nu till filtret, inte utan honor. Ska den vara inkopplad alls? Nedan kan jag göra från XS till filtret. Se bilder nedan. Subout kan jag bara koppla till AS800, via RCA-ingångarna. Se bild längst ned.

Ovan kan jag göra med DIN från Naim till filter.

Filter inkoppling från DIN.jpg
Filter inkoppling från DIN.jpg (1.55 MiB) Visad 2584 gånger

DIN till filter med subout rca till förstärkare.jpg
DIN till filter med subout rca till förstärkare.jpg (1.72 MiB) Visad 2584 gånger

Subout RCA ovan till AS800 samtidigt som DIN inkopplat nedan till filter. Ska den vara i så alls? Kan alltså inte koppla direkt till filtret från subout rca till filtret utan hona XLR.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 16:30

pre-amp out till filtret eller sub-out till filtret (beroende på vilka kontaktr du har)

från filtret tillbaka till power amp in på Naim

från filtret till A800

(Nästa steg blir att lägga DSPn mellan filtret och A800)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 16:44

RogerGustavsson skrev:pre-amp out till filtret eller sub-out till filtret (beroende på vilka kontaktr du har)

från filtret tillbaka till power amp in på Naim

från filtret till A800

(Nästa steg blir att lägga DSPn mellan filtret och A800)

Ok, då måste jag ha hona XLR/RCA ingångar för att ansluta till filtret från subout från Naims RCA-utgång.

Ni får ursäkta att jag ställer så många frågor. Men jag vill ju inte bränna sönder något.... :|

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-15 17:32

RogerGustavsson skrev:DSPn ska bara köras till basen, alltså efter delningsfiltret, resten går analogt.

Ok missade att ni även skulle dela av äggen med högpass.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-15 17:34

Kanske bättre att vi lägger upp en grafik över hur det ska kopplas? Fast det tar lite tid att fixa. Det är lite förvillande med att det finns dubbla linjeutgångar på Naim och det är så olika kontaktdon.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-15 17:45

RogerGustavsson skrev:Kanske bättre att vi lägger upp en grafik över hur det ska kopplas? Fast det tar lite tid att fixa. Det är lite förvillande med att det finns dubbla linjeutgångar på Naim och det är så olika kontaktdon.

Synnerligen... särskilt när det är svårt från början. Skulle så klart vara enormt uppskattat med ett kopplingsschema.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum