Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav I-or » 2021-03-16 17:08

Jag är lite nyfiken på Sonos produkter, men har begränsad erfarenhet av dessa. Hur står sig t.ex. Sonos One och Sonos Five ljudkvalitetsmässigt relativt andra småhögtalare?
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Erfarenheter av Sonos-produkter efterlyses

Inläggav Baffel » 2021-03-16 19:11

Vad är nu detta. Ingen som hjälper dig ? Du som hjälp/ hjälper så många andra.
Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Sonos, men nu får de andra faktarianers som har det ställa upp.

Du sa Sonus produkter , så över lag Sonus . Det måste ju för tusan det finnas faktarianer som har. Skärpning ! :evil:

Tråden har ju i och för sig bara några timmar på nacken så det lär väl rassla in kommentarer framöver. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-03-16 20:11

Det gäller ju att man vet hur de andra är då...

Har en Sonos One i köksfönsterkarmen och i det användningsfallet funkar den som den ska. Gör extratjänst som Google också här. Mäts in på plats med rumskorrigering genom telefonens mikrofon och det känns som det gav lite resultat. Vettig bas och volym för något så litet. Har inte A/B-jämfört med IKEA-varianten.... den har ju inte google i sig och är betydligt mer svårplacerad (stor).

Five har jag aldrig hört, så ingen aning.

Frågan är väl... vad skall de användas till? Vi har dem mest för utfyllnad... har en enhet till stereon (via DAC) och då kan man skicka samma musik till fler rum samtidigt om man springer rundor.... typ städdag eller så...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-16 20:13

Självklart vet inga ljudnördar någonting om Sonos eftersom de inte köper Sonos, det är bara vanliga människor som köper Sonos. :wink: 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 20:17

Kan fråga syrran men jag vet vad svaret skulle bli: Det låter ju bra .
Sen blir det inte mer uttömmande än så. Jo! Det är smidigt med Sonos skulle hon nog säga. Eller att det ser snyggt ut, passar in . Typ något sådant.

Lättanvänt vill nog icke hifinördar ha det . Och snyggt utan krångel med inkopplingar och sladdar . Men det kommer man inte inte undan om man ska få till det så det låter bra. Finns inga genvägar till ... :D
Se sidan 17
viewtopic.php?f=3&t=71680&start=480

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-03-16 20:27

Frun har Sonos one och Move. Jag tycker båda blir bumliga i basen, speciellt när de "försöker" spela i sub registret.
Men det tycker jag att alla små köpesystem som har allt i ett gör.

Henrik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 20:47

Tack för kommentarerna så här långt, ungefär som jag trodde men ändå mycket värdefullt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 20:49

Johan_Lindroos skrev:Självklart vet inga ljudnördar någonting om Sonos eftersom de inte köper Sonos, det är bara vanliga människor som köper Sonos. :wink: 8)

Jag var faktiskt rädd för just detta. Har dock frågat en del vanliga dödliga tidigare och de tycker ju att "det låter bra". Vissa tycker t.o.m. att Sonos är det bästa som finns. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-16 20:58

I-or, har du drabbats av kinapesten eller varför söker du efter sådant mög som Sonos? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 21:16

Tycker man får lite för pengarna om man köper Sonos, en del jag känner verkar tävla om vem som har mest & nyast.
Iom mitt intresse så söker dom givetvis bekräftelse på att detta är det bästa som finns dom blir rätt sura när domen
faller, så nu har dom insett att det kanske inte är guds gåva till mänskligheten. :mrgreen:
För det man betalar tycker jag det är skit rent ut sagt, men som sagt det är min åsikt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 21:18

Sonos , ähä mög som Morello sa. Mestadels mög i alla fall. . Det ytterst lilla jag hört. Tänk om någon som kunde lite om bygga, fixa till bra ljud kunde hjälpa Sonos :)

Användarvisningsbild
JonasB

Inläggav JonasB » 2021-03-16 21:37

Har ingen erfarenhet själv, men hör att det är Sonos som köpes om man är beredd på att lägga ut "mycket pengar" på ljudet. Många icke-audiofiler gillar ljudet. Ett plus för att få flytta hem i villorna är storleken och att högtalarna finns i vitt. Ljudet kommer nog inte i första hand när Svensson väljer ljud :D Tänker att Sonos är lite som Apple, modern design och användarvänligt.
Senast redigerad av JonasB 2021-03-16 21:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-03-16 21:45

Morello skrev:I-or, har du drabbats av kinapesten eller varför söker du efter sådant mög som Sonos? 8O

Han kanske har fått ett konsultuppdrag som går ut på att "fixa något typ Sonos". :mrgreen:

Jag har ingen direkt erfarenhet av det, men de flesta jag har pratat med tycker att det funkar väldigt smidigt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-16 21:46

De gånger jag hört Sonos har det väl låtit hyfsat , bra för att vara högtalare man slölyssnar till i tex ett kök.
Väldigt bra användarvänlighet.
Jag tycker nog att tex Bose i samma prisklass generellt sett låter bättre.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 21:51

Almen skrev:
Morello skrev:I-or, har du drabbats av kinapesten eller varför söker du efter sådant mög som Sonos? 8O

Han kanske har fått ett konsultuppdrag som går ut på att "fixa något typ Sonos". :mrgreen:

Jag har ingen direkt erfarenhet av det, men de flesta jag har pratat med tycker att det funkar väldigt smidigt.

Du var ju rakt på sak. Say no more, say no more. Om så skulle vara är det i så fall ändå inget I-or kan kommentera, såklart. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 22:39

Almen skrev:

:mrgreen: I wish.

Jag har fått klagomål från huschefen som vill ha lättanvända grejor i kök, matrum m.m.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 22:42

Tack för alla synpunkter. Man får alltså kolla in konkurrenterna också, även om det inte finns så många starka sådana.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 22:54

I-or skrev:
Almen skrev:

:mrgreen: I wish.

Jag har fått klagomål från huschefen som vill ha lättanvända grejor i kök, matrum m.m.

Dom fungerar alldeles utmärk för strö lyssning men, man få inte mycket valuta för pengarna man satsar än min uppfattning.
Det är dessutom inget fel på användarvänligheten. Men som med alla anda prylar är dom ju inte helt utan strul.

Ska man bara ha en högtalare typ i kök eller så blir det ju inte så dyrt. Men många vill ju bygga allroom system med flera högtalare, sub mm
då börjar det kosta pengar som kan bli en del konfig strul. Inte svårt att komma över 50K eller mer då finna det nog bättre alternativ.
Fast dom är ju som trenden föreskriver små, vita & lättplacerade :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-16 23:36

För mig går Sonos bort pga begränsningen att inte kunna spela något mer högupplösande än CD (dvs 44,1/16). Sonos högtalare och förstärkning är väl sisådär, grannarna kör med detta men det låter ganska trist. OK som bakgrund medan man äter maten men sen är det stopp.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2021-03-17 00:00

Har bara hört deras soundbar med deras subba. Tycker det låter som en soundbar med subba.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-17 00:06

Av de som jag känner som har Sonos eller haft Sonos så har samtliga tyckt att systemet varit ganska krångligt handhavandemässigt med deras streaming. Sonos har sitt eget system vad jag kan förstå. Har själv ingen erfarenhet av Sonos.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 00:23

Mysko, jag trodde folk köpte Sonos just för att det skulle vara enkelt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-17 00:58

Baffel skrev:Mysko, jag trodde folk köpte Sonos just för att det skulle vara enkelt.

Du tror rätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 01:02

Tackar, fortsätt gärna mata på med allsköns erfarenheter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-17 12:10

I-or skrev:Jag har fått klagomål från huschefen som vill ha lättanvända grejor i kök, matrum m.m.

Känner igen det.... Det har på senare år blivit allt mer tekniskt att få igång prylarna. Mjuk- och hårdvaror lite huller om buller jämfört med att peta in en CD eller lägga på en vinylskiva. Jag har fått skriva lite manualer för tekniken här hemma.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 12:14

Men vad är det din fru vill ha I-or? Måste det just vara Sonos?

Hur ser hennes önskemål ut? Funktion? Design? Osv....

Du sa:
. Man får alltså kolla in konkurrenterna också, även om det inte finns så många starka sådana.

Jovisst, men är det du eller din fru som ska ha grejerna? Kanske lite skillnad på krav på ljudåtergivning.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 12:18

Nej, det kan vara vad som helst som är lättanvänt och någorlunda diskret. Det kan bli något helt annat än Sonos eller liknande, jag ville bara se vad detta närmast allvetande forum hade för erfarenheter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-17 12:23

Är inte Sonos sådant där bös som tarvar en leksaksdator för att nyttjas?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 12:25

I-or skrev:Nej, det kan vara vad som helst som är lättanvänt och någorlunda diskret. Det kan bli något helt annat än Sonos eller liknande, jag ville bara se vad detta närmast allvetande forum hade för erfarenheter.

Okej . Låter ju i mina öron inte då så himla svårt att få ihop. Hur mycket pengar , på ett ungefär, är det tänkt att spenderas?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-17 12:34

Köp en sådan här Linn Majik. Streamer och förstärkare i ett. Sköts enklast med fjärrkontrollen. Strömmar Spotify och Tidal direkt utan krångel och naturligtvis från egen NAS/dator. Allt i ett enda gränssnitt. Vill man ha ljud i flera rum köper man en uppsättning till. Komplettera med valfri högtalare. 39.000:-

Bild

Behöver man bara en högtalare, tex i köket eller sovrummet, så kan man använda denna allt-i-ett Bluetooth-högtalare (går naturligtvis att köra två i stereo men är onödigt dyrt). 31.200:-

Bild

Lättanvänt, låter superbt. Kostar en slant förstås, men vad gör man inte för frugan ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi