Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Soffsub

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 22:44

VintageHiFi skrev:Jag kollade upp detta & sub out ger fullregister ut enligt svar på Naims forum det finns inget LP filter applicerat på Sub Out

OK, jag backar på det, men det står subwoofer out i manualen. Hittade också texten nu i manualen, att det är en kopia av pre-out-signalen.
Så det är förstås ok att använda den utgången till delningsfiltret.

Men bygeln bör nog sitta kvar och helt enkelt köra äggen fullrange som innan (eller ta reda på hur power amp in fungerar innan man gör sönder något).

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 22:45

Det står ju att den endast ska tas bort i följande scenarion.
1: Om man ska ansluta en "Power Supply upgrade" ska användas.
2: Om Naim Nait XS ska användas som försteg till annat slutsteg.
3: Om Naim Nite XS ska användas som slutsteg till annat försteg.
Annas ska bryggan sitta kvar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 22:47

Ja, men pin-konfigurationen antyder att det finns spänningssignaler på vissa stift. Det är inte en vanlig line out/line in.

Så här står det i manualen:

Note: The power amp in socket carries a 24V DC power
supply output intended for Naim preamplifiers that require
an external power supply.

Koppla inte denna kontakt med RCA-adaptrar till någon annan apparat!
Senast redigerad av Kalejdokom 2021-03-16 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:56

Tips , kolla med varandra så ni utgår från samma manualer. Rätta modeller osv. Så ni talar rätt språk med varandra.

Backa ett steg . Läs på och begrunda INNAN inkoppling!
Bilagor
shot_2021-03-16_21-54-29.png
shot_2021-03-16_21-54-29.png (633.5 KiB) Visad 2768 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-03-16 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 22:58

Baffel postade medans jag ändrade mitt inlägg ovan - se ovan - VIKTIGT!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 23:10

Nu har jag forskat vidare och tror mig veta följande:

Pre-amp-sektionen av Naim Nait XS får sin spänningsmatning via bygeln mellan Pre-out och Power amp in.
Det är därför man kan ansluta en extern PSU till den kontakten (om man vill ha bättre ström!)
När bygeln sitter på plats får pre-amp-sektionen sin 24 V DC matning från Power in kontakten (via bygeln).

Det är troligen därför förstärkaren "slocknar" när du tar bort bygeln. Den måste alltså finnas för att få ström till förförstärkaren.

Detta har jag läst om på användarforum för Naim.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 23:21

Suck, dessa störda engelsmän med sina "quirky solutions" som är icke-standardmässiga...

Det kan alltså vara så illa att Naimens Pre-amp behöver strömförsörjning via specialbryggan.

En möjlighet om Naimens Power amp in är omöjlig att få ordning på är förstås att koppla CD:n in i X223 och därifrån ut för vidare koppling in på en av de normala ingångarna i Naimen. Bryggan mellan för och slutsteg ska då sitta på plats som vanligt. Volymkontrollen får då skötas från CD-spelaren eller i värsta fall via Output Gain på X223 (4 separata "volymkontroller"). Ytterligare ett alternativ är volymkontroll via Naim och A800 (2 separata "volymkontroller"). A800 ansluts till X223 som vanligt.

Detta bör man prova även om det inte är någon ideal lösning handhavandemässigt för att se att det inte är något fel för övrigt.
Senast redigerad av I-or 2021-03-16 23:29, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-16 23:27

Det går ju bra att löda ihop ett kablage där kraften går från försteg till slutsteg samtidigt som audio-signalerna går till RCA-hanar, vilka ansluts till det aktiva filtret.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 23:28

Kalejdokom skrev:Nu har jag forskat vidare och tror mig veta följande:

Pre-amp-sektionen av Naim Nait XS får sin spänningsmatning via bygeln mellan Pre-out och Power amp in.
Det är därför man kan ansluta en extern PSU till den kontakten (om man vill ha bättre ström!)
När bygeln sitter på plats får pre-amp-sektionen sin 24 V DC matning från Power in kontakten (via bygeln).

Det är troligen därför förstärkaren "slocknar" när du tar bort bygeln. Den måste alltså finnas för att få ström till förförstärkaren.

Detta har jag läst om på användarforum för Naim.

Du var snabbare konstaterad just samma sak när jag fördjupade mig i vad Naim FlatCap XS hade för funktion.

Så kontentan är att låt bygelns sitta.
1:Ta ut signalen från Sub Out till .rack DSP(använd den som delningsfilter & DSP för soffsuben).
2: Koppla bort & använd inte delningsfiltret LD Systems X223
3: Koppla utgång från T-Amp till ch A på A800 slutsteget.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 23:33

Morello skrev:Det går ju bra att löda ihop ett kablage där kraften går från försteg till slutsteg samtidigt som audio-signalerna går till RCA-hanar, vilka ansluts till det aktiva filtret.

Ja, detta blir sista utvägen, men attans vad knöligt bara för att komma åt Power amp in.

Först bör man dock prova att systemet fungerar med en koppling som jag beskrivit ovan. Handhavandemässigt inte idealt, men ett bra funktionstest av allt utom DSP 4x4 (som man förvisso också kan koppla in om man vill).
Senast redigerad av I-or 2021-03-16 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 23:34

Med lite list går det förstås också att löda en egen adapter som matar spänningen mellan kontakterna och samtidigt plockar ut line-signalerna via delningsfiltret.
Det finns ju bilder i manualen som visar pin-konfigurationen för de olika DIN-kontakterna.

Men jag förstår om detta blir överkurs för eljulio.
Frågan kvarstår, kan det funka att köra äggen fullrange och bara låta subben stötta upp i de lägsta oktaverna?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 23:35

Men... ska vi införa kölappar så att det inte går att posta medans någon annan skriver? :twisted: :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-16 23:40

Det blir en suboptimering av systemet om man måste dela SB-1 nedåt 35 Hz för att köra äggen med full bandbredd. Det fungerar förstås, men är en rejäl suboptimering.

Om man inte kan köra volymkontrollen via DAC:en (ska det nog vara snarare än CD-spelare) så måste nog ett speciallött kablage till.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-16 23:41

Det är möjligen inte så listigt att AV-ingången går att använda samtidigt som Sub out funkar? Då kan man ju ha kvar bygeln och koppla signalen från delningsfiltret till AV in...

Edit, så verkar inte vara fallet tyvärr:

The NAIT XS can be integrated within a multi-channel
home theatre system, driving the front left and right
channel speakers, by engaging its AV Bypass mode. AV
Bypass mode enables a home theatre processor to take
over volume control of signals connected to the NAIT XS av
input. It is engaged using the switch on the rear panel. The
NAIT XS volume control indicator will extinguish when AV
Bypass mode is engaged and the av input is selected. The
remote handset volume control will also be disabled.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 23:46

I-or skrev:Om man inte kan köra volymkontrollen via DAC:en (ska det nog vara snarare än CD-spelare) så måste nog ett speciallött kablage till.

Och OM så är fallet , speciallött, så har ju eljulio tur . Lödkolv finns det ju många här som älskar. :)

Du var ju inne på lödningen Kalejdokom , tänkte ifall ....typ.. OM dvs. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-16 23:55

Jag kikade i manualen hur de har tänkt med sin speciella koppling och håller med det som Kalejdokom är inne på. Det är alltså försteget inuti Naiten som matas via "DIN-bygeln". ElJulio, du behöver löda lite i de speciella DIN-kontaktdonen om du ska få det att fungera. Det kommer då att se ut som en lite lattjo kabel som har sex ändar; två ändar med DIN-don och två tåtar med pre-out RCA och två tåtar med Power-in RCA (som kopplas till högpassfiltrerade utgången på delningsfiltret). Det blir som en kabel som ser lite ut som en insekt med sex stycken ben. Tåtarna som går mellan DIN-donen är då med likspänningsmatningarna (plus och minus). Jag tror att jord ansluts i hylsan (inte stiften alltså), och behöver förstås gå till alla ställen som behövs. Det finns bild på vilket stift som är vad i Naims manual (jag hittade bara manualen för den nyare Nait XS 2; https://www.naimaudio.com/sites/default ... e%202i.pdf, men den ser ut att vara mycket lik i konceptet).

Så det är fram med lödkolven som gäller, så fixar det sig! :)

(Några inlägg har kommit medan jag skrev detta som förklarar typ liknande...)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-16 23:57

Varför måste man använda det analoga delningsfiltret & dela av Bremen Äggen??
Är det inte bättre att se det som komplettering med en vanlig sub.
Blir mycket enklare att få till när man inte är van.
Så sub out till t-rack delningsfilter/DSP vidare till A800 slutsteget.
Lämna Naim Nait XS helt intakt som den var från början.

Börja där så att han får igång det hela.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-17 00:09

VintageHiFi skrev:Varför måste man använda det analoga delningsfiltret & dela av Bremen Äggen??
Lämna Naim Naite XS helt intakt som den var från början.

Dels summerar det inte bra ihop med en baslåda. Dels avlastas inte äggen; man kan få lägre distorsion från dem om de slipper spela låga frekvenser samtidigt som de spelar mellanregister. Dels kan man som system spela avsevärt starkare totalt sett eftersom äggens boomerelement får lägre konutslag.

Om man ska komplettera med baslådan som du förselår behöver den delas väldigt lågt eftersom äggen går ganska lågt i frekvens de med. Då vinner man alltså ingen ljudtrycks kapacitet alls utan få möjligtvis bara lite extra puff i det allra lägsta registret.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 00:19

Johan_Lindroos skrev:
VintageHiFi skrev:Varför måste man använda det analoga delningsfiltret & dela av Bremen Äggen??
Lämna Naim Naite XS helt intakt som den var från början.

Dels summerar det inte bra ihop med en baslåda. Dels avlastas inte äggen; man kan få lägre distorsion från dem om de slipper spela låga frekvenser samtidigt som de spelar mellanregister. Dels kan man som system spela avsevärt starkare totalt sett eftersom äggens boomerelement får lägre konutslag.

Om man ska komplettera med baslådan som du förselår behöver den delas väldigt lågt eftersom äggen går ganska lågt i frekvens de med. Då vinner man alltså ingen ljudtrycks kapacitet alls utan få möjligtvis bara lite extra puff i det allra lägsta registret.

Jo men det kommer låta mer än det gör nu när det är helt tyst :wink:
Men nånstans bör han börja ju enklare desto bättre när man är ovan.
Får han bara ingång detta till att börja med så kan han ju gå vidare när
han får tag på anpassat kablage så han har möjlighet att dela på för &
slutsteget i sin Naim förstärkare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 00:29

Om man väljer att bygga en break-out-adapter så verkar detta vara den pin-konfiguration som gäller (den högra gäller även för preamp out):
Möjligen är signaljord och -ve skiljda, men det går väl att mäta upp.
Bilagor
Pin-konfig.png
Pin-konfig.png (53.06 KiB) Visad 2691 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 01:02

Om jag fattat eljulio rätt så har han/du köpt en Naim 4-pin-Din-till-RCA-adapter så då borde den funka att använda som planerat till power-amp-in.
Då återstår "bara" att lösa 24VDC till preamp-out och det borde gå att mata via en vanlig nätadapter. Så det enda som behöver lödas är i så fall 24VDC till en 4-pol DIN-kontakt.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 01:07

Kalejdokom skrev:Om jag fattat eljulio rätt så har han/du köpt en Naim 4-pin-Din-till-RCA-adapter så då borde den funka att använda som planerat till power-amp-in.
Då återstår "bara" att lösa 24VDC till preamp-out och det borde gå att mata via en vanlig nätadapter. Så det enda som behöver lödas är i så fall 24VDC till en 4-pol DIN-kontakt.

Han kan köpa denna så blir det rätt :wink:

https://www.tradera.com/item/340874/455 ... -flatcap-2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 07:33

Det löds DIN- kontakter på Youtube . Kolla på någon av de videorna eljulio så kan du avgöra om det är något du fixar eller ej. Obs känner du att du inte fixar det så ingen panik eller stress , det kommer lösa sig. Du har ju byggt soffsubben i raketfart så om det dröjer några dagar till innan någon fixat det åt dig spelar ju ingen roll. :)

Fast jag förstår att du såklart vill få det att lira som det är tänkt och det gärna nu än sen.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 07:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-17 07:33

Det blir en suboptimering att inte dela äggen, samtidigt så är det väl kul om det kan spelas lite medan det funderas hur det ska lösas med kablarna ?

En basreflexlåda ( som äggen ) faller väl ca 24 dB/okt akustiskt under avstämningen ( +- lite olika pga rummet säkert ) , så en bra början är kanske att använda 24 db/okt elektriskt från t amp filtret, lågpass, vid 35 Hz ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 07:43

Eljulio har redan spelat med soffsubben. Den fungerar . :) Sen kan han säkert göra som du säger Tangband . Det tills nuvarande problem är lösta.

Men nu må jag kanske fattat det hela fel men är inte denna lösning , I-or Acoustics SB-1,med alla dess delar optimerad för att delas runt 80 Hz? Det både HP och LP 24 db/okt vid 80 Hz. Minns inte. Många sidor har passerat sedan I-or tog upp den biten....

I vilket fall, det var ju värsta sjöslaget igår. Bra jobbat alla! :D Jag försökte att inte blanda mig i ( många kockar). Lyckades nästan . Har väldigt svårt för att hålla käften. Tips för idag. Lugnare . Metodiskt . Steg för steg och inte bara koppla in och ur och chansa. Dubbelkolla manualer / instruktioner och se vad som behövs göras.

Googla på nätet och se om andra haft samma problem med just denna inkoppling / setup . Specifikt dessa pryttlar .

Vad exakt heter dina apparater eljulio ? Finns det olika modeller av dem? Så det kollas i rätt manualer . Rätt version av manual . I annat fall kan det bli knas.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 08:45

Hinner inte läsa bakåt i tråden just nu. Men jag provspelade några minuter på morgonen med äggen i fullrange och soffsubben inkopplad. Testade att dela allt från högt till lågt. 90 Hz som högst och som lägst 40. Man kan lugnt påstå att rummet sätts under tryck. Kapaciteten är tillräcklig. 8O

Några saker:

- Att dela av äggen så småningom behöver jag lösa på ett eller annat sätt. Suboptimeringen blir uppenbar när jag spelar dem fullrange tillsammans med subben.
- Någon form av mjuk koppling mot golvet behövs. Jag har SD-kuddar liggande. Ska prova med dem. Kittlar lite väl mycket under rumpan nu. Men det kan möjligen mildras när DSP används.
- DSP:n behövs för att snygga till basen. Det är rätt tydligt när jag bara spelar fritt utan korrektion.

I övrigt. Löda kablage känns inte så aktuellt för mig och det av två orsaker.

- Kompetens saknas.
- Vad händer om något går fel? Brand? Försäkring? Och så vidare.

Kostsamma vägar framåt kanske. Tyvärr.

- Ny förstärkare? (bättre begagnad)
- Flatcap, men då får jag en låda till i hyllan. Nja...

Får fundera på detta.

Men närmast framåt ligger att koppla in DSP:n och koppla mjukt till golvet. Kabel till DSP:n får jag troligen idag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 08:55

Klokt tänkt eljulio. Strömmatning , löda DIN kontakt. Det bör nog någon som kan detta ge sin syn på det hela. Kanske inte är någon fara alls men som sagt det bör ju redas ut.

Om lödning ska till så kan du antingen kolla här om någon erfaren tar det på sig eller någon reparatör på din ort. Jag brukar anlita ett proffs där jag bor ifall det är fråga om riktiga pillriga lödningar som inte jag fixar. Exempel så fixade han till lödningarna i denna lilla rörförstärkare. Det fixar inte en glad amatör, som jag. Lätt att det blir fel när det är pillrigt.
PhotoPictureResizer_200827_082828152_copy_1632x1224 (2)_copy_300x300.jpg
PhotoPictureResizer_200827_082828152_copy_1632x1224 (2)_copy_300x300.jpg (78.23 KiB) Visad 2627 gånger

Ny förstärkare tycker jag du enbart ska skaffa ifall du hade funderat på ny förstärkare oavsett soffsubben. Har för mig att du är nöjd med den du har nu?
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 09:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2021-03-17 09:04

Kul att det kommer ljud eljulio.
Denna tråden har lärt mig att jag ska hålla mig borta från samtliga Naim produkter, maken till konstigheter har jag aldrig hört talas om.
Tur att de flesta på forumet är så kunniga o framförallt så hjälpsamma!
Jag följer bara dina vedermödor med intresse och hoppas verkligen att allt löser sig.

Henrik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 09:10

Pmade igår en på forumet nu mycket aktiv och kunnig forumist angående denna tråd och undrade vad han tyckte . Svar:

Den ger jag mig inte in i ..... Naim är konstiga grejor ...

OM nytt förstärkeri ska till hade jag kollat på slutsteget Rotel RB-980BX. Om nu effekten duger till. Går på runt 2500 kr begagnade. Mycket prisvärt slutsteg.
viewtopic.php?f=9&t=71746

Kolla i så fall så det passar ihop med de övriga pryttlarna . :wink:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 09:36

nuffe skrev:Kul att det kommer ljud eljulio.
Denna tråden har lärt mig att jag ska hålla mig borta från samtliga Naim produkter, maken till konstigheter har jag aldrig hört talas om.
Tur att de flesta på forumet är så kunniga o framförallt så hjälpsamma!
Jag följer bara dina vedermödor med intresse och hoppas verkligen att allt löser sig.

Henrik

Ja, många mycket hjälpsamma. Verkligen!

Har fram tills nu varit väldigt nöjd med förstärkaren. Men det här solkar såklart det totala intrycket en del.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum