Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-17 20:44

Kalejdokom skrev:Du skriver på flera ställen vid bilderna ovan om ingångar. Det är inga ingångar utan utgångar. Det är väldigt viktigt att hålla isär detta om man/vi skall förstå hur du kopplat ihop alla burkar.
Ingångar heter det när signalen går in i burken.
Utgångar heter det när signalen går ut ur burken.

Se på bilderna på DAC och CD ovan där det står Output eller Outputs - det är utgångar!

På utgången från CD-spelaren ser man en vit och en röd RCA-kontakt. Vart tar dom vägen?
På utgången från filtret (X223) ser man två vita RCA-kontakter. Vart tar dom vägen?

Röd/vit från Naim CD går till high på filtret.
DIN, från DAC till filtret, 3way mode.
Och sist från filtret till A800, samma som tidigare. Mellan filtret och A800 ska sen DSP in i kedjan om jag inte har missförstått något.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 20:55

DAC + CD in till filtret ? Kopplas de båda in i...hur? Hmm filtret , detta?

Möjligt att du fått ihop det rätt. Jag ser det inte framför mig bara. Möjligt att jag är trög i bollen nu och missat något avgörande.
Bilagor
delningsfilter ingångar.jpg
delningsfilter ingångar.jpg (1.47 MiB) Visad 2994 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-03-17 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 20:58

Baffel skrev:DAC + CD in till filtret ? Kopplas de båda in i...hur? Hmm filtret , detta?

Möjligt att du fått ihop det rätt. Jag ser det inte framför mig bara.

Följde I-ors beskrivning. Verkar fungera vad det låter som.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 21:01

Funkar det så funkar det. Grattis ! :D Bra jobbat. Det var en pärs för dig. .

Kul . Då återstår bara det roliga att gasa på nu . :mrgreen: obs försiktigt till att börja med....

Jag fattar inte hur du pluggade in det men strunt samma, sa I-or att det skulle vara så och det funkar så... :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-17 21:16

eljulio skrev:
Baffel skrev:DAC + CD in till filtret ? Kopplas de båda in i...hur? Hmm filtret , detta?

Möjligt att du fått ihop det rätt. Jag ser det inte framför mig bara.

Följde I-ors beskrivning. Verkar fungera vad det låter som.

...och hur låter det ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 21:24

eljulio skrev:
Kalejdokom skrev:Du skriver på flera ställen vid bilderna ovan om ingångar. Det är inga ingångar utan utgångar. Det är väldigt viktigt att hålla isär detta om man/vi skall förstå hur du kopplat ihop alla burkar.
Ingångar heter det när signalen går in i burken.
Utgångar heter det när signalen går ut ur burken.

Se på bilderna på DAC och CD ovan där det står Output eller Outputs - det är utgångar!

På utgången från CD-spelaren ser man en vit och en röd RCA-kontakt. Vart tar dom vägen?
På utgången från filtret (X223) ser man två vita RCA-kontakter. Vart tar dom vägen?

Röd/vit från Naim CD går till high på filtret.
Och sist från filtret till A800, samma som tidigare. Mellan filtret och A800 ska sen DSP in i kedjan om jag inte har missförstått något.

Alltså, när I-or skriver att du ska koppla "X223 High Out --> Nait CD In" så pratar han inte om din CD-spelares ingångar, det han menar är ingången på din Naim Nait som heter CD In. På din bild ser det ut som om du fortfarande har CD-spelarens DIN-kontakt (grå kabel) kopplad till DIN-kontakten CD In (med samma gråa kabel) på Naim Nait.

CD-spelaren ska inte vara med i kopplingen alls för stunden tills du hittat en lösning för fler ljudkällor.

I-or skrev:DAC Out --> X223 In

X223 High Out --> Nait CD In (t.ex., alla ingångar utom phono funkar)

X223 Low Out --> (DSP 4x4 om du vill) --> A800

Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.

1. Koppla din DAC:s utgångar till X223:s ingångar

2. Koppla från X223:ans utgång som heter HIGH OUT till din NAIM NAIT:s ingång som heter CD IN

3. Koppla från X223:ans utgång som heter LOW OUT till ingången (INPUT) på A800 som heter CH A (MONO) vars reglage är omkopplat till BRIDGE MONO

4. Sen när du har kablarna för att koppla in DSP:n i kedjan så ska den sitta kopplad mellan X223:an och A800, alltså från X223:ans utgång som heter LOW OUT till en ingång på DSP:n och sedan från en utgång från DSP:n till ingången (INPUT) på A800 som heter CH A (MONO) vars reglage är omkopplat till BRIDGE MONO

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 21:25

eljulio skrev:Röd/vit från Naim CD går till high på filtret.

Jag är inte så säker på att det där är samma sak och att du faktiskt kopplat som du skriver. Det går inte att förstå hur du menar på den texten.
Det är svårt att sitta på åskådarplats och misstänka att det inte går rätt till nere på spelplanen.
I-or, du får nog engagera dig lite mer så att det verkligen blir rätt.

3-way mode, som du skriver ovan, står det under alla in- och utgångar och det skall läsas ihop med övrig text inom det vita fältet längst ner under alla kontakter. Det visar vad alla in- och utgångar samt tryckknappar har för funktion om man använder filtret som ett 3-vägs monofilter. Det är viktigt att förstå hur apparaten fungerar och inte bara stoppa i sladdar och ställa in funktioner efter en anvisning på ett forum. Det är frustrerande att inte kunna vara i samma rum och kunna hjälpa till och förklara på ett tydligare sätt.

Jag ska kanske till Kalmar på semester i sommar, men bor annars i Göteborg. Finns det ingen annan på forumet som bor närmre och kunde svänga förbi och hjälpa till?

Edit: Jaha, nu hann goat76 emellan... :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 21:39

Eljulio någon gång tidigare i denna tråd sa du att du ser lösningen i bilder. Om du för dig själv riktar ihop ett kopplingsschema med alla tåtar , hur de går från den ena apparaten till den andra , med pil på flödet plus markerat höger och vänster kanal på kablarna så kan det underlätta för dig. Det kan liksom då falla på plats för dig tänker jag. Faller på plats om du ritar dvs, inte det någon annan ritat / skissat upp.

Skulle ju också underlätta för goat76 och Kalejdokom ifall du lägger in det du ritat. Om du känner för det dvs.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-17 21:54

Kalejdokom skrev:

Jag är inte så säker på att det där är samma sak och att du faktiskt kopplat som du skriver. Det går inte att förstå hur du menar på den texten.
Det är svårt att sitta på åskådarplats och misstänka att det inte går rätt till nere på spelplanen.

3-way mode, som du skriver ovan, står det under alla in- och utgångar och det skall läsas ihop med övrig text inom det vita fältet längst ner under alla kontakter. Det visar vad alla in- och utgångar samt tryckknappar har för funktion om man använder filtret som ett 3-vägs monofilter. Det är viktigt att förstå hur apparaten fungerar och inte bara stoppa i sladdar och ställa in funktioner efter en anvisning på ett forum. Det är frustrerande att inte kunna vara i samma rum och kunna hjälpa till och förklara på ett tydligare sätt.

Jag ska kanske till Kalmar på semester i sommar, men bor annars i Göteborg. Finns det ingen annan på forumet som bor närmre och kunde svänga förbi och hjälpa till?

Jag kan åka dit om Eljulio vill. Jag bor i Oskarshamn(7-8)mil, beroende på var han bor.
Lite förkyld nu så får avvakta.
Men en sak, står inte alla apparaterna med uttagen åt samma håll,
det vore önskvärt med en översikts bild. så man ser alla samtidigt och hur kablarna går mellan dem
/Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 21:56

Kalejdokom skrev:

Alltså jag förstår att du blir frustrerad. Det blir säkert flera... Men det här är verkligen svårt för mig. Jag har nu kopplat om igen och lägger in bilder i inlägget under. Kanske tar och lägger in bilderna i InDesign och gör en PDF så att jag kan skriva i bilderna om det inte blir begripligt den här gången.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 21:58

sammel skrev:
Kalejdokom skrev:

Jag kan åka dit om Eljulio vill. Jag bor i Oskarshamn(7-8)mil, beroende på var han bor.
Lite förkyld nu så får avvakta.
Men en sak, står inte alla apparaterna med uttagen åt samma håll,
det vore önskvärt med en översikts bild. så man ser alla samtidigt och hur kablarna går mellan dem
/Samuel Strågefors

Man blir ju alldeles rörd! Du är självklart varmt välkommen. Och det skulle ju vara extra roligt när DSPn är med i leken.

ps. det börjar hända lite roligt i alla fall nu när det är omkopplat igen. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 22:03

Låter bra. Skissa upp det och när du ändå är ingång dra ut alla kablar , ställ apparaterna på varandra och ta en bild på dem och lägg ut bilden här så kan alla se.
Alla apparater på en bild där man ser alla in och utgångar.

Edit, såg nu att du är igång igen . Kul. ! :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-17 22:06

eljulio skrev:Man blir ju alldeles rörd! Du är självklart varmt välkommen. Och det skulle ju vara extra roligt när DSPn är med i leken.

Det vore kul att se o höra subben med :)
Jag följer utvecklingen och åker gärna ner om du vill.
MVH
Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 22:06

goat76 skrev:
Alltså, när I-or skriver att du ska koppla "X223 High Out --> Nait CD In" så pratar han inte om din CD-spelares ingångar, det han menar är ingången på din Naim Nait som heter CD In. På din bild ser det ut som om du fortfarande har CD-spelarens DIN-kontakt (grå kabel) kopplad till DIN-kontakten CD In (med samma gråa kabel) på Naim Nait.

CD-spelaren ska inte vara med i kopplingen alls för stunden tills du hittat en lösning för fler ljudkällor.

Om du inte har några andra signalkällor än DAC:en fungerar detta precis lika bra som ett speciallött DIN-kablage.

2. Koppla från X223:ans utgång som heter HIGH OUT till din NAIM NAIT:s ingång som heter CD IN

3. Koppla från X223:ans utgång som heter LOW OUT till ingången (INPUT) på A800 som heter CH A (MONO) vars reglage är omkopplat till BRIDGE MONO

4. Sen när du har kablarna för att koppla in DSP:n i kedjan så ska den sitta kopplad mellan X223:an och A800, alltså från X223:ans utgång som heter LOW OUT till en ingång på DSP:n och sedan från en utgång från DSP:n till ingången (INPUT) på A800 som heter CH A (MONO) vars reglage är omkopplat till BRIDGE MONO

Getens instruktion ovan är utmärkt, följ den till punkt och pricka.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:11

Ok, nytt försök.

Nedan: från filter "high" till CD-ingång Nait.

från filter high till CD-ingång Nait.jpg
från filter high till CD-ingång Nait.jpg (1.52 MiB) Visad 2934 gånger

Från DAC till filter. Bilden som kommer efter nedan bild visar var den går in filtret!
från DAC till filter_DIN_2100.jpg
från DAC till filter_DIN_2100.jpg (1.95 MiB) Visad 2934 gånger

Från DAC till filter nedan alltså.
från dac till filter_dinutgång från DAC_1.jpg
från dac till filter_dinutgång från DAC_1.jpg (1.82 MiB) Visad 2934 gånger

Är ovan begripligt? Har inte bild på rca röd/vit in i CD-ingången i Naiten, se bild 1 i inlägget.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:12

sammel skrev:
eljulio skrev:Man blir ju alldeles rörd! Du är självklart varmt välkommen. Och det skulle ju vara extra roligt när DSPn är med i leken.

MVH
Samuel Strågefors

Du är varmt välkommen. Kommer att vara hemma kommande helger som det ser ut! :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-17 22:16

eljulio skrev:
sammel skrev:

MVH
Samuel Strågefors

Du är varmt välkommen. Kommer att vara hemma kommande helger som det ser ut! :)

Kanon:)
Vi hörs
/Samuel

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:30

I-or skrev:
goat76 skrev:

Getens instruktion ovan är utmärkt, följ den till punkt och pricka.

Tror faktiskt att jag har lyckats göra det nu. Och jag får tacka Goat för en alldeles utmärkt instruktion, medhåll från min sida!! :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-17 22:32

Dom andra två blåvita kontakterna som sitter i andra änden av dessa vita kablar som kommer ut
från dacen vill jag ha in på delningsfiltrets två inputs med XLR (hane) adapterna :)
Om det inte är så att att den andra DIN-kontakten har RCA kontakter som redan sitter där :)

EDIT
Glöm mitt inlägg om det har löst sig :)
Bilagor
från DAC till filter_DIN_2100.jpg
blåvita
från DAC till filter_DIN_2100.jpg (1.95 MiB) Visad 2918 gånger
Senast redigerad av sammel 2021-03-17 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:33

Blir många inlägg nu... Men, det kan nog bli riktigt bra det här. Känns väldigt lovande inför inkopplingen av DSP:n. Börjar närma sig bra redan nu. REJÄL botten på låg volym. Fylligt. Och kapaciteten känns verkligen... som ni vet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 22:35

Det ser ut som att eljulio har kopplat DIN-kablaget från DAC:en till ingångarna på X223. Detta stämmer i så fall. RCA-kablarna i blått ovan kan man då ta bort.

För slutlig inkoppling och inställning så bör nog den gode sammel vara på plats. Med lite tur har kablaget till DSP 4x4 dykt upp då så att han kan hjälpa till genom hela processen. Kanske har den gode sammel en mätmikrofon att ta med sig också, vilket skulle underlätta ytterligare.

faktiskt.io at its best!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:36

sammel skrev:Dom andra två blåvita kontakterna som sitter i andra änden av dessa vita kablar som kommer ut
från dacen vill jag ha in på delningsfiltrets två inputs med XLR (hane) adapterna :)
Om det inte är så att att den andra DIN-kontakten har RCA kontakter som redan sitter där :)

EDIT
Glöm mitt inlägg om det har löst sig :)

DIN-donet på bilden är ansluten till filtret via RCA in i XLR-adaptrarna. De blåvita är anslutna till Naiten, som jag använder för att casta (via Chromecast)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-17 22:40

I-or skrev:Det ser ut som att eljulio har kopplat DIN-kablaget från DAC:en till ingångarna på X223. Detta stämmer i så fall. RCA-kablarna i blått ovan kan man då ta bort.

För slutlig inkoppling och inställning så bör nog den gode sammel vara på plats. Med lite tur har kablaget till DSP 4x4 dykt upp då så att han kan hjälpa till genom hela processen. Kanske har den gode sammel en mätmikrofon att ta med sig också, vilket skulle underlätta ytterligare.

faktiskt.io at its best!

+100!

Dags att logga ut. är kvällstrött...

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-17 22:42

I-or skrev:Det ser ut som att eljulio har kopplat DIN-kablaget från DAC:en till ingångarna på X223. Detta stämmer i så fall. RCA-kablarna i blått ovan kan man då ta bort.

faktiskt.io at its best!

Det är inte alls omöjligt att han kan ha med sig ett och annat om så skulle önskas :)

/Samuel Strågefors

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-17 22:49

Så ska det låta, detta kommer att gå bra. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-17 23:07

eljulio skrev:

faktiskt.io at its best!

+100!

Dags att logga ut. är kvällstrött...

Antagligen extremt onödig information, men nu när du kopplar bort de där blåvita RCA-kablarna så är det "CD" du väljer på Naim Nait:ens fjärrkontroll när du fortsättningsvis ska streama genom Chromecast.

Om dina senaste lyssningsintryck var genom ingångsväljaren där de blåvita kablarna tidigare var inkopplade till din Naim Nait, så lyssnade du isåfall utan den nya subwoofern i ljudkedjan. :)
Senast redigerad av goat76 2021-03-17 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 23:10

I-or skrev:Så ska det låta, detta kommer att gå bra. :D

Skönt, nu kan jag sova gott i natt! :)

...och drömma om nya subbar. Den här tråden har fått DIY-jä***en att vakna till liv och tycker att jag ska göra något med två 12-tums PA-basar som ligger och skrotar i garaget. :evil:

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-17 23:15

Kalejdokom skrev:
I-or skrev:Så ska det låta, detta kommer att gå bra. :D

Skönt, nu kan jag sova gott i natt! :)

...och drömma om nya subbar. Den här tråden har fått DIY-jä***en att vakna till liv och tycker att jag ska göra något med två 12-tums PA-basar som ligger och skrotar i garaget. :evil:

Då är det bara fram med sågen & hämta in basarna så lite skivmaterial från brädgården :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-17 23:23

Bra jobbat! Kul att sammel tittar förbi eljulio. :)

Guldstjärna till goat76 för klargörande , kopplingar. Även Kalejdokom var inne på samma spår.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-03-17 23:30

En liten fundering till... :D

Om DAC:en hade haft en analog ingång kunde man anslutit CD:n dit och därmed slippa problemen med special-breakout-DIN-adaptrar.
En work-around på det problemet är att skaffa en RCA-till-toslink-omvandlare:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... are-p68908

Ja, jag vet att det är lite hål i huvet att gå från analog till digital till analog, men om det löser problemet och inte försämrar ljudet (?) så är det väl en framkomlig väg?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum