Jag gillar att många verkar ha en klar bild över hur Sonos låter. Dock undrar jag lite försiktigt om de ägt några av produkterna?
Jag tillhör de personer som älskar prova nya grejer och har således haft allt mellan himmel och jord. Dvs jag har ägt Sonos one x2 (stereopar), 2 play 5 gen2 i stereopar och en subb gen 2.
Jag har även ägt Harman Kardon Citation 500 som är motsvarigheten till Play5 gen2 men då med google och även någon mindre i Citation-serien. Jag har även haft Beo och Devialet Phantom Reactor osv.
Nu kör jag Bluos Node 2 och även deras soundbar med en Earthquke subb i sovrummet.
Av alla dessa olika så är nog faktiskt Sonos som helhet bäst. Två st Play 5 gen 2 i stereo spelar långt bättre än man kan tro och förutsatt att man inte spelar extremt högt så spelar de dessutom väldigt djupt i basen. De är roliga att lyssna på musik med. Inget finlir men långt över förväntan! I mitt vardagsrum spelade de lika djupt som piP gör (dvs under 30hz) förutsatt att man inte pressar volymen onödigt hårt för då sänker de basnivån med dspn.
Har man dessutom en modernare Apple telefon eller surfplatta så har de en form av rumskompensering som funkar helt ok.
Tar man HK Citation så spelar den inte riktigt lika mkt finlir som Sonos Play5 gör men däremot spelar den snäppet högre och framförallt spelar den betydligt mer bas (dock inte lika djupt) och tappar inte bas på samma sätt på hög volym. Men jag anser nog att Sonos är strået vassare i sin helhet. Enda anledningen till att jag gick över från Sonos var att jag önskade google i högtalaren för att kunna styra mitt hem med röst.
Beo där har jag haft Beolit 15 och den senaste Beoplay A9 med google i. Beolit var väldigt trevlig i ljudet men på väldigt kort tid gick batteriet från ok till rätt dåligt. Men ljudet var ändå rätt mysigt. Typiskt Beoljud där allt är lite tillfixat för att låta najs. Beoplay A9 var tyvärr inget för mig. Lät rätt kallt och tråkigt och mina förväntingar på ljudtryck i basen var rätt stora och de invigdes inte. På hela taget så tröttnade jag ganska snabbt på den.
Devialet Phantom Reactor 900 är cool! Men tyvärr inte helt hundra tyckte jag. Min upplevelse var att den distade ganska hårt i basen när den pressades något. Sen de där 18hzen fick aldrig jag fram ur den iaf. I mitt rum spelade den neråt 25hz med ok nivå förutsatt en ganska normal/låg volym. På hela taget anser jag nog att Sonos play 5gen2 gör ett likande jobb men den distar inte alls lika mkt och låter för mig klart bättre som helhet.
Just nu kör jag då Bluos. Och det funkar utmärkt. Soundbaren har helt ok ljud men framförallt är det smidigt att kunna köra tvn till den också. Dock ska det sägas att Bluos när det väl strular ger en extremt huvudvärk. Startade om min router igår och nu hittar inte Soundbaren nätverket och jag behöver således göra en återställning. Detta är galet krånligt och folk har skrivit om det på nätet men Bluos verkar inte direkt bry sig om detta.
Just ja. Jag har ett par Audio Pro A36 också. De låter också sjukt trevligt för vad det är. Spelar imponerande stort för storleket och med en bas som får många golvhögtalare att skämmas. Sjukt smidigt med både wifi, optiskt och hdmi med arc i dem!
Har även haft modellen innan T20 och även den lät bra men nya har klart högre ljudkvalitet och mer resurser i ljudtryck

Har ägt massor med andra blåtandsburkar osv så är det något så fråga på bara!
Som referens så består mitt huvudsystem av ett par TDL Electronics Reference Standard snörat med ett Nakamichi PA-7E II och hembyggd försteg/dac.