Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-03-18 08:34

eljulio skrev:Blir många inlägg nu... Men, det kan nog bli riktigt bra det här. Känns väldigt lovande inför inkopplingen av DSP:n. Börjar närma sig bra redan nu. REJÄL botten på låg volym. Fylligt. Och kapaciteten känns verkligen... som ni vet.

He he, det var ju det där vi vill höra mer om, dvs hur du upplever ljudet . :D Misstänker att sammel är en hifiuv som hört både det ena och andra inom basväg . Ska bli kul och intressant att även höra hans intryckt av soffsubben. Tja , sammels intryck av hela din ljudlösning såklart. :D

OT . Löste det sig med ditt återkommande brum från förstärkaren? Var det något externt som orsakade det?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-18 09:26

Baffel skrev:
eljulio skrev:Blir många inlägg nu... Men, det kan nog bli riktigt bra det här. Känns väldigt lovande inför inkopplingen av DSP:n. Börjar närma sig bra redan nu. REJÄL botten på låg volym. Fylligt. Och kapaciteten känns verkligen... som ni vet.

He he, det var ju det där vi vill höra mer om, dvs hur du upplever ljudet . :D Misstänker att sammel är en hifiuv som hört både det ena och andra inom basväg . Ska bli kul och intressant att även höra hans intryckt av soffsubben. Tja , sammels intryck av hela din ljudlösning såklart. :D

OT . Löste det sig med ditt återkommande brum från förstärkaren? Var det något externt som orsakade det?

Eftersom eljulio verkar ha trott att han fortfarande skulle ha kvar den blåvita kabeln för att lyssna på streamad musik genom Chromecast, så antar jag att han av vana antagligen valde den ingången han brukar på sin Naim Nait. Detta innebär att det korta lyssningsintryck han förmedlade här ovan endast bestod av ljudet från äggen utan subwoofern.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 09:35

goat76 skrev:
Baffel skrev:

Eftersom eljulio verkar ha trott att han fortfarande skulle ha kvar den blåvita kabeln för att lyssna på streamad musik genom Chromecast, så antar jag att han av vana antagligen valde den ingången han brukar på sin Naim Nait. Detta innebär att det korta lyssningsintryck han förmedlade här ovan endast bestod av ljudet från äggen utan subwoofern.

Subben är med helt och fullt. Inga tvivel om det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-18 09:50

eljulio skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:

Jag var precis på gång att redigera mitt förra inlägg med att subwoofern antagligen spelade men äggen spelade hela registret ifall du inte hade ingångsväljaren på ”CD” på din Naim Nait. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 13:29

goat76 skrev:
eljulio skrev:
goat76 skrev:

Jag var precis på gång att redigera mitt förra inlägg med att subwoofern antagligen spelade men äggen spelade hela registret ifall du inte hade ingångsväljaren på ”CD” på din Naim Nait. :)

Rätt säker på att äggen var delade även innan, men nu är det inkopplat med bara CD in. Har prövat att ratta på filtret upp och ned, och utan subben inkopplad. Det måste vara delat nu, då basen är "borta" från äggen.

Hur som helst. Med den bas som nu tillförs från soffsubben så sätts rummet i rörelse, så en del rattande på DSP:n kommer förstås att krävas. Litet tidsfel också. Så jag tror på rätt stora förbättringar när DSP:n tillförs i kedjan så att allt "snyggas till". SPL kommer att öka rejält och basen känns så här inledningsvis massiv, men lite ofokuserad. Kan jag få det lika bra som med äggen på egen hand, fullt integrerat så kommer slutresultatet att bli spektakulärt bra. Låt oss hoppas det! :)

edit: taktilt kittlar det fortfarande, men lite mindre med SD-kuddar under.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-03-18 13:49

eljulio skrev:
goat76 skrev:
eljulio skrev:

Rätt säker på att äggen var delade även innan, men nu är det inkopplat med bara CD in. Har prövat att ratta på filtret upp och ned, och utan subben inkopplad. Det måste vara delat nu, då basen är "borta" från äggen.

Hur som helst. Med den bas som nu tillförs från soffsubben så sätts rummet i rörelse, så en del rattande på DSP:n kommer förstås att krävas. Litet tidsfel också. Så jag tror på rätt stora förbättringar när DSP:n tillförs i kedjan så att allt "snyggas till". SPL kommer att öka rejält och basen känns så här inledningsvis massiv, men lite ofokuserad. Kan jag få det lika bra som med äggen på egen hand, fullt integrerat så kommer slutresultatet att bli spektakulärt bra. Låt oss hoppas det! :)

edit: taktilt kittlar det fortfarande, men lite mindre med SD-kuddar under.

Det blir spännande att höra vad du tycker efter EQ-justeringar, men det där med tidsfel kommer nog inte I-or skriva under på, han verkar rätt övertygad om att något sådant inte existerar när det kommer till låga frekvenser. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 14:04

I-or skrev:Man får komma ihåg att simuleringarna bara stämmer hyggligt i ett komplicerat rum som saknar en halv sidovägg, vilket är fallet här. Alla simuleringar gäller för en lyssnare mitt i rummet i sidled. Först rumsinverkan för Äggen separat:

FRägg.jpg

Relativt jämn frekvensgång i lyssningspositionen, det är inte konstigt att eljulio är nöjd.

Total rumsinverkan för SB-1 inklusive Ägg med delningsfilter (fc = 90 Hz) och DSP utan ekvalisering (sannolikt en fördröjning om ca 2 ms vid ekvalisering):

FRtot.jpg

Ännu något jämnare frekvensgång före ekvalisering av rumseffekter. Vi ser att det i princip räcker med 3 filter: runt 20 Hz (för ett mindre lyft av SB-1, vars fallande frekvensgång inte ingår ovan), runt 30 Hz och runt 50 Hz. Vi har alltså en bra utgångspunkt för equalizer-inställningarna.

Goat! Se ovan angående I-ors simulering!

edit: 2ms vid ekvalisering. Är inte det en tidsangivelse?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-18 14:12

goat76 skrev:Det blir spännande att höra vad du tycker efter EQ-justeringar, men det där med tidsfel kommer nog inte I-or skriva under på, han verkar rätt övertygad om att något sådant inte existerar när det kommer till låga frekvenser. :)

Inte Toole eller Öhman heller. De som är lite insatta tycks hävda samma sak, nämligen att "långsam" bas oftast är "bas". Det är inte säkert att den utsträckning nedåt i frekvens som t.ex. en basreflexlösning ger alltid uppfattas som godartad, eftersom den djupa basen kan ge upphov till resonanser som visserligen kan ligga kvar, men framför att ger en betoning av amplituden. Så, min gissning är att många felaktigt tror att de uppfattar "långsam bas" i tidsplanet, när det egentligen är amplituden som är problemet. Med den tolkningen ligger i princip all nytta av EQ i amplitudplanet även om tidsplanet också förbättras om det är ett minimumfassystem. Vill man ha snabbare bas: lägg in ett högpassfilter (typ 12dB/okt, eventuellt med ett q-värde över 0,7) och flytta upp brytpunkten tills du tycker den är lagom "snabb". Min dilettantmässiga gissning är att man hamnar en oktav eller så högre än man tror, i synnerhet om man har faktiskt.io som referens. Så tror i alla fall jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-03-18 14:22

eljulio skrev:Goat! Se ovan angående I-ors simulering!

Jo. Men om vi tittar på IngOehmans slutsatser om hörbarhet så brukar han använda 0,8*1/f som någon slags gräns för hörbarhet.

Vid 20 Hz blir det 40 ms
Vid 80 Hz blir det 10 ms.

Man kan alltså säga att så länge som fördröjningen håller sig under 0,8 perioder så är det lugnt.

En ms hit eller dit vid dessa frekvenser spelar alltså inte så mycket roll - det går ändå inte att höra. Högre upp är det värre.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 15:24

DQ-20 skrev:
goat76 skrev:Det blir spännande att höra vad du tycker efter EQ-justeringar, men det där med tidsfel kommer nog inte I-or skriva under på, han verkar rätt övertygad om att något sådant inte existerar när det kommer till låga frekvenser. :)

Inte Toole eller Öhman heller. De som är lite insatta tycks hävda samma sak, nämligen att "långsam" bas oftast är "bas". Det är inte säkert att den utsträckning nedåt i frekvens som t.ex. en basreflexlösning ger alltid uppfattas som godartad, eftersom den djupa basen kan ge upphov till resonanser som visserligen kan ligga kvar, men framför att ger en betoning av amplituden. Så, min gissning är att många felaktigt tror att de uppfattar "långsam bas" i tidsplanet, när det egentligen är amplituden som är problemet. Med den tolkningen ligger i princip all nytta av EQ i amplitudplanet även om tidsplanet också förbättras om det är ett minimumfassystem. Vill man ha snabbare bas: lägg in ett högpassfilter (typ 12dB/okt, eventuellt med ett q-värde över 0,7) och flytta upp brytpunkten tills du tycker den är lagom "snabb". Min dilettantmässiga gissning är att man hamnar en oktav eller så högre än man tror, i synnerhet om man har faktiskt.io som referens. Så tror i alla fall jag.

/DQ-20

Intressant! Så den "rena" distinkta basen jag upplever med äggen kan då bero av ovan förklaringsmodell. Om jag förstod texten rätt. Nu har för övrigt kabeln kommit. Så senare ikväll kan jag koppla in DSP:n ! :D (om det nu har blivit rätt... :lol: )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-18 15:44

DQ-20 skrev:

Jo. Men om vi tittar på IngOehmans slutsatser om hörbarhet så brukar han använda 0,8*1/f som någon slags gräns för hörbarhet.

Vid 20 Hz blir det 40 ms

Man kan alltså säga att så länge som fördröjningen håller sig under 0,8 perioder så är det lugnt.

En ms hit eller dit vid dessa frekvenser spelar alltså inte så mycket roll - det går ändå inte att höra. Högre upp är det värre.

/DQ-20

I praktiken, om du delar vid 80 Hz, så kommer du ha avsevärd energi även vid 100 Hz, dvs ovanför delningen.
Vid 80 Hz så motsvarar 10 ms = 3 meter och 43 cm i rumstemperatur.
Det börjar alltså bli en aning kritiskt med placeringen av subwoofern.

Med tanke på att en dsp ska kopplas in, med en möjlig fördröjning genom enheten på kanske 5 ms vid användandet av 24 dB filter, kan jag tänka mig att denna fördröjning kan ses som något positivt om subwoofern är placerad under soffan där man sitter och lyssnar.

Detta är väl även förklaringen att en ensam subwoofer är lättare att integrera med topparna ju lägre man delar den. Under förutsättning att topparna kan spela tillräckligt djupt, förstås.
Delar man vid 50 Hz så blir placeringen av en ensam subwoofer mindre kritisk.

Var och en som testat två subwoofers i stereokonfiguration märker att det kan delas betydligt högre i frekvens utan att ljudet blir konstigt och onaturligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-18 15:51

eljulio skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Intressant! Så den "rena" distinkta basen jag upplever med äggen kan då bero av ovan förklaringsmodell. Om jag förstod texten rätt. Nu har för övrigt kabeln kommit. Så senare ikväll kan jag koppla in DSP:n ! :D (om det nu har blivit rätt... :lol: )

Q= 0,5 vid resonans d v s kritiskt dämpat system, är den bas som upplevs torrast och snabbast om man nu vill använda det ordet. Men Q=0,5 vid t.ex. resonansfrekvens = 50 Hz innebär att 50 Hz är 6 dB svagare än 1 kHz. Även 100 Hz har fallit någon dB då.
Q=0,5 innebär att det svängande systemet inte har lagrat energi. Energin frigörs direkt och inte vid senare tillfälle.

Q=0,7 vid resonans = 50 Hz innebär att 50 Hz är 3 dB svagare än 1 kHz, men det svängande systemet har lagrad energi som frigörs senare. Men man får 3 dB starkare nivå vid resonansfrekvensen än Q=0,5, d v s i detta exempel vid 50 Hz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 15:54

Har just nu goda förhoppningar och förväntningar på att det här kan bli riktigt bra. Den främsta oron är nog den taktila återkopplingen, då mycket sätts i rörelse, rakt under så att säga... 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-03-18 16:04

Tangband skrev:
DQ-20 skrev:

Vid 20 Hz blir det 40 ms

/DQ-20

I praktiken, om du delar vid 80 Hz, så kommer du ha avsevärd energi även vid 100 Hz, dvs ovanför delningen.

Med tanke på att en dsp ska kopplas in, med en möjlig fördröjning genom enheten på kanske 5 ms vid användandet av 24 dB filter, kan jag tänka mig att denna fördröjning kan ses som något positivt om subwoofern är placerad under soffan där man sitter och lyssnar.

Detta är väl även förklaringen att en ensam subwoofer är lättare att integrera med topparna ju lägre man delar den. Under förutsättning att topparna kan spela tillräckligt djupt, förstås.

Var och en som testat två subwoofers i stereokonfiguration märker att det kan delas betydligt högre i frekvens utan att ljudet blir konstigt och onaturligt.

Betänk att:
I vilket fall som helst är subbvåffern i detta fall mycket närmare lyssnaren än vad äggen är. Det finns alltså alla möjligheter att ställa in lagom fördröjning, t.o.m. fördröja mer än 2 ms om det behövs. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-03-18 17:08

Soffwoofer.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 19:46

Kabel till DSP hemma nu.

När jag pluggar in den från filter till DSP och sen vidare till A800. Vad händer då? Subben fungerar som tidigare? Tills man börjar mickla med DSP:n ?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-18 19:50

Dags för en ny rond. :)

Du får lycka till idag. Om det jävlas kommer du säkert få hjälp av någon som kan detta med DSP.
Läs på så länge i manualen om DSPn.

Är det denna DSP som det till slut blev?
13859001_800.jpg
13859001_800.jpg (54.91 KiB) Visad 2870 gånger

13859016_800.jpg
13859016_800.jpg (41.44 KiB) Visad 2870 gånger

Och denna manual , som finns att googla fram såg jag .
shot_2021-03-18_18-56-45.png
shot_2021-03-18_18-56-45.png (579.36 KiB) Visad 2867 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 20:04

Ska i alla fall plugga in och starta programmet så att jag ser att det funkar innan jag får finbesök av Sammel till helgen!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-18 20:07

Obs , det var inte ironiskt menat. :) Klart du ska plugga in den.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 21:24

Abnormal program termination... :lol:

Lätt ska det f*** inte vara. Måste nog om installera programmet, men behöver hjälp av IT på jobbet för det, behörighet förstås. Blev något knas vid uppdatering av firmwire som gjorde att programmet inte kopplar upp sig. :evil:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-18 21:33

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
DQ-20 skrev:

Vid 20 Hz blir det 40 ms

/DQ-20

Betänk att:
I vilket fall som helst är subbvåffern i detta fall mycket närmare lyssnaren än vad äggen är. Det finns alltså alla möjligheter att ställa in lagom fördröjning, t.o.m. fördröja mer än 2 ms om det behövs. :idea:

Johans kommentar stämmer exakt.

Sedan är det så att DSP:n inte agerar delningsfilter utan bara sköter ekvalisering. Delningar under 80-100 Hz är alltid okritiska i praktiken.

Löptidsskillnaden mellan SB-1 och Äggen motsvarar ca 5 ms, varför de 2 ms som jag har räknat med i DSP latency (DSP 4x4 kan räknas som "snabb" i sammanhanget med endast 1 ms fördröjning ADC-frame sequencing-DAC och kanske ytterligare 1 ms för måttlig ekvalisering) med fördel bör fördröjas ytterligare ca 3 ms för bästa möjliga integration vid delningsfrekvensen.

För övrigt är det även som DQ-20 skriver, att vi inte hör tidsskillnader för låga frekvenser, men att dessa tidsskillnader kan ge upphov till frekvensgångsproblem runt delningsfrekvensen om de blir för stora.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 21:51

Fan, subben helt tyst när DSP:n är inkopplad. Har gjort EXAKT som Goat skrev...

Ok, snart fotboll.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-03-18 22:21

Nu känner jag inte till modellen men kanske den är helt tom, att den måste programmeras så att säga. Inte helt ovanligt.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-18 22:38

Ja, man måste konfigurera DSP 4x4 enligt konstens alla regler via USB-ansluten dator innan man får ljud ur den. Man måste komma ihåg att dessa mackapärer är oerhört kompententa och kan göra lite allt möjligt med 4 kanaler in och 4 ut för struntsumman 866 spänn. Motsatsen till hifi, alltså.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-18 22:42

I-or skrev:Ja, man måste konfigurera DSP 4x4 enligt konstens alla regler via USB-ansluten dator innan man får ljud ur den. Man måste komma ihåg att dessa mackapärer är oerhört kompententa och kan göra lite allt möjligt med 4 kanaler in och 4 ut för struntsumman 866 spänn. Motsatsen till hifi, alltså.

Sprechen Sie Deutsch? ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 22:47

I-or skrev:Ja, man måste konfigurera DSP 4x4 enligt konstens alla regler via USB-ansluten dator innan man får ljud ur den. Man måste komma ihåg att dessa mackapärer är oerhört kompententa och kan göra lite allt möjligt med 4 kanaler in och 4 ut för struntsumman 866 spänn. Motsatsen till hifi, alltså.

Aha, det är därför det inte lyser grönt i aktuella kanaler? Lyser inte alls för att vara exakt. Correctomundo?

Då måste jag se till att få igång programmet imorgon. Avinstallera och ominstallera då det är något knas med befintlig installation. Det är ju tur att jag är en rätt envis individ...

ps. 0-0 i halvtid, Milan just nu vidare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-18 22:49

Fotboll när man kan trimma in systemet och spisa skivor? Jag tror jag svimmar! 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 22:51

Morello skrev:Fotboll när man kan trimma in systemet och spisa skivor? Jag tror jag svimmar! 8O

Jaså, det säger du... Men det går ju inte igång! DSP:n alltså. 8O

Sen råkar jag ha några ytterligare intressen utöver musik. Springer rätt mycket också. Rätt bra dessutom...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-18 22:58

Såhär i halvtid. Använder ni bara bärbar dator när ni använder DSP? Skulle man kunna använda en så kallad "padda" som alternativ, med en USB-adapter då så att man kan ansluta den alltså. Är ju ingen hejd på det här med adaptrar... :D

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-03-18 23:03

Morello skrev:Fotboll när man kan trimma in systemet och spisa skivor? Jag tror jag svimmar! 8O

+1! Något mer själsdödande än att titta på när "folk" förflyttar bollar, oavsett metod, har jag ännu inte - vid snart 79 års ålder - kunnat finna.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum