JM skrev:De som påstår att de kan lokalisera subbaskällor i små lyssningsrum uppmanas att visa vetenskapligt hållbara studier publicerade i etablerade tidskrifter vilka bevisar detta.
Morello o I-or har rätt att i stereoläge kan den uppmätta frekvenskurvan i given position bli annorlunda än i monoläge av samma skäl som att flera subbasar spridda i rummet ger bättre tonkurva än av en subbas. Detta upplevs utan vi uppfattar riktning på ljudet.
Min personliga nya tolkning till varför vi inte kan lokalisera ljud i det lilla rummet under 80 Hz är att de mätbara vandrande ljudvågorna som finns under 80 Hz skapar ett antal dominerande tryckmaxima i fixa positioner vilka upplevelsemässigt maskerar all upplevd riktningsinformation med lägre SPL. I lyssningspositionen finns en mätbar/hörbar tonkurva utan upplevd riktning. Att det faktiskt finns vandrande ljudvågor under 80 Hz bevisas av att tonkurvan varierar i en given position vid olika positioner av flera samtidiga subbasljudkällor. Förklaringen är ytterst psykologisk utifrån lilla rummets akustik vilken inte finns på öppna fält. Över 80 Hz är tryckmaxima ifrån rumsskapade stående vågor inte lika dominerande/hörbara och maskerar allt mindre upplevda riktningsinformationen med stigande frekvens. Det finns studier vilka visar att ljud under 80 Hz kan i vissa fall lokaliseras på öppet fält. (Se mina tidigare inlägg)
JM
Din "nya personliga tolkning" är trots allt fel. Jag har svarat tidigare på din gamla tolkning (som då var fel).
- Först och främst händer det inget vid just 80Hz utom vid specialfallet där ett par av avgränsningsytorna har ett fysiskt mått motsvarande ca 2,15meter eller 4,3 eller multiplar.
- när vi når under halv våglängd i rummet övergår rummet från frifält ( med påföljande difusfält = reflektioner) till tryckfält. Med tryckfält menas att det dynamiska trycket är likvärdigt i varje punkt i rummet. D v s fas och amplitud är lika i hela rummt. Egentligen uppnås detta aldrig helt i teorin men detta är ointressant. Då låter det givetvis lika i hela rummet.
- i ett rum utan möjliga stående vågor uppstår inga stillastående tryckmaxima oavsett över/under/vid 80Hz (glöm 80Hz!). Det finns då inga tryckmaxima i fixa positioner som på verkar vår möjlighet att höra bas. Så länge HUVUDETS omfång inte stör frifält (alltså våglängder som är större än det akustiska avståndet mellan öronen) finns endast fasskillnad att detektera riktning på.
- Vid alla normala, verkliga ljud t.ex musik kommer övertoner att detektera riktning och detta sker långt innan hörseln har uppfattat att det finns en grundton konstaterat vilken tonhöjd och styrka den har vid låga frekvenser. Alltså när vi väl "hör" den låga bastonen har hörseln låst riktning.
- Som alltid är det dock första vågfront som är totalt dominerande vid riktningsbestämmande.
Då kan du och andra fråga sig....är det verkligen så?
T.ex Varför är det då skillnad att detektera riktning på en baston i rent frifält kontra ett lyssningsrum, alltså om man inte får hjälp av övertoner?
Jo, hörseln kan inte detektera skillnad i frekvens och ljudvolym på en litet tryckförändringsmönster under kort tid.
För att visualisera det kan du rita en sinusvåg på ett papper. Sedan suddar du ut hela din sinusvåg utan en liten del där sinusvågen går igenom nollgenomgången. Kvar har du u ETT snett streck som går igen x-axeln. Be nu någon att rita den tänkta sinusvågen med hjälp av strecket som är kvar. Du kan få oändligt många frekvensresultat beroende på vilken amplitudnivå man väljer. Matematiskt kan man enkelt beskriva det som att "delta p/t" är inte lika med varken frekvens eller dynamiskt p max.
Lite enkelt (och bara nästan rätt) måste du nå dynamiskt p max och att trycket börjar falla för att du överhuvud taget skall kunna har förutsättning för att detektera ljudvolym och frekvens. I själva verket behöver vi sådär 1,5 våglängder.
OM nu rummet är relativt litet i förhållande till frekvens har vi just påbörjat detektion när vågfronten störs av reflektioner.
Fråga gärna om nånot är otydligt....