OD11 Teenage engineering som TV högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

OD11 Teenage engineering som TV högtalare?

Inläggav sprudel » 2021-03-22 13:29

Har en OD-11 som monohögtalare i Mollösund och nöjd med den. Funderar på att förbättra TV-ljudet och ersätta ett par Pioneer SCN-301 med antingen piPs eller två OD-11.
Pioneer drivs med en Brikförstärkare och Lavry da 10 kopplad optiskt från Apple TV.
Är det någon här som använder OD-11 i samma syfte, hur fungerar det med precision i ljudbild mm eller är det bättre med ett par piPs?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: OD11 Teenage engineering som TV högtalare?

Inläggav Bill50x » 2021-03-22 16:16

*lyssnar intresserat*

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2021-03-23 00:26

Vi brukar ibland koppla in vår OD11 via AirPlay till AppleTV. Ljudet är i sync i alla fall. Jag ska däremot koppla in en till OD11 och testa om ljudet blir bättre då den ensamma högtalaren står till vänster om teven, det känns lite knasigt. Rummet är nog för stort dessutom för endast en högtalare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-03-23 07:35

rqu skrev:Vi brukar ibland koppla in vår OD11 via AirPlay till AppleTV. Ljudet är i sync i alla fall. Jag ska däremot koppla in en till OD11 och testa om ljudet blir bättre då den ensamma högtalaren står till vänster om teven, det känns lite knasigt. Rummet är nog för stort dessutom för endast en högtalare.

Det är bra tryck i högtalaren, tycker jag. Hur tänker du koppla?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2021-03-23 12:16

sprudel skrev:
rqu skrev:Vi brukar ibland koppla in vår OD11 via AirPlay till AppleTV. Ljudet är i sync i alla fall. Jag ska däremot koppla in en till OD11 och testa om ljudet blir bättre då den ensamma högtalaren står till vänster om teven, det känns lite knasigt. Rummet är nog för stort dessutom för endast en högtalare.

Det är bra tryck i högtalaren, tycker jag. Hur tänker du koppla?
Jag har ingen koll på hur man stereo-kopplar dom, jag hade hoppats att det gick med automagi, osäker dock hur stereo-funktionen går till. AirPlay till den ena, sen hade jag hoppats att den skickar till båda på nåt sätt. Jag har helt enkelt inte tagit mig tid till att testa. Jag har ju en till OD11 jag har tänkt att stereokoppla. Men med en OD11 funkar ju AirPlay och AppleTV jättebra synkmässigt i alla fall, det är väl TV och HDMI till AppleTV och AirPlay som ser till att allt går galant där, lite imponerande nästan.

Återgå till Generellt om hifi