Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
Detta förklarar väl de flestas upplevelse av att stereo även i basregistret hemmavid gör en mer naturlig rumsupplevelse, åtminstone vid A/B inspelningar ?
.
Verkligen inte. Peter skriver ju att han är osäker på brytfrekvensen; den kan alltså varit 300 Hz. Utöver det är redogörelsen anekdotisk typ och vi vet tex. inte huruvida monokopplingen införde andra artefakter.
Kanske återkommer jag med monokopplade smakprov av Cantate domino.
petersteindl skrev:Vi får se hur saker kommer te sig då vi återupptar detta arbete. Just nu ligger en del annat före. Själv vill jag ha högtalarelement med distorsionsegenskapen att då man spelar 100 dB, 1 meter ifrån så skall THD vara – 100 dB från grundton d v s 0 dB. Detta i frekvensspannet 100 Hz – 20 kHz. från 20 Hz till 100 Hz skall THD aldrig överskrida – 80 dB.
MvH
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Vi får se hur saker kommer te sig då vi återupptar detta arbete. Just nu ligger en del annat före. Själv vill jag ha högtalarelement med distorsionsegenskapen att då man spelar 100 dB, 1 meter ifrån så skall THD vara – 100 dB från grundton d v s 0 dB. Detta i frekvensspannet 100 Hz – 20 kHz. från 20 Hz till 100 Hz skall THD aldrig överskrida – 80 dB.
MvH
Peter
Nackdelen med sådana krav är att projekten inte går att slutföra.
I-or skrev:Morello skrev:Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
Detta förklarar väl de flestas upplevelse av att stereo även i basregistret hemmavid gör en mer naturlig rumsupplevelse, åtminstone vid A/B inspelningar ?
.
Verkligen inte. Peter skriver ju att han är osäker på brytfrekvensen; den kan alltså varit 300 Hz. Utöver det är redogörelsen anekdotisk typ och vi vet tex. inte huruvida monokopplingen införde andra artefakter.
Exakt, att Peter noterade att monokoppling upp till kanske 300 Hz är en dålig idé var ingen högoddsare, direkt. Vem monokopplar sitt system på det sättet?
Vi har varit inne på detta så många gånger tidigare och upp till åtminstone 100 Hz är det bara frekvensgången som går att detektera i någorlunda normala rum eftersom reflektionerna förstör vår möjlighet att utnyttja ITD, vilket är vår enda möjlighet här, för riktningsbestämning.
Mellan ca 100 Hz och 500 Hz har vi ett övergångsområde med ökande förmåga att uppfatta ITD för att över ca 500 Hz ha tillräckligt stor skärmningseffekt från framförallt huvudet för att kunna uppfatta ILD ganska väl (detta är bara grundläggande akustik, för låga frekvenser utgör det i sammanhanget pyttelilla huvudet inget som helst hinder för ljudvågorna som enkelt sveper runt huvudet och ger nästan exakt samma ljudtryck vid det andra örat, d.v.s. ingen ILD).
När ILD tar över blir riktningshörseln betydligt bättre och över någon kHz eller så är människan kapabel att för musiksignaler detektera riktning även i svårt reflektiva miljöer med god noggrannhet.
Att man sedan hör skillnad med stereokopplade basar har absolut ingenting med tidsskillnader i sig att göra utan snarare att den summerade frekvensgången ändras. Man bör dock notera att frekvensgången kan ändras både till det bättre och till det sämre, varför konsekventa hyllningar till stereokopplingens fördel delvis tyder på placebo.
(ITD står för Interaural Time Difference och ILD står för Interaural Level Difference.)
goat76 skrev:Morello skrev:Ska bara fundera ut en bra och enkel metod. Tror det skulle vara intressant. Återkommer i frågan.
Det är enkelt, ladda bara ner en Mono Maker med ställbar frekvens till den DAW du använder.
jansch skrev:Morello skrev:Tangband skrev:Väldigt intressant inlägg Peter.
.
Nu gäller det att hålla isär begreppen. Stereobild, mono från fler ljudkällor, summerad stereosignal från en ljudkälla, rumsbidrag och till slut hörselns förmåga att uppfatta riktning med hjälp av första vågfront, fasskillnad och frekvensberoende skuggning.
Så vad kan man normalt höra....
- Hör man skillnad på stereo och monosignal (summerade stereosignaler) från 2 ljudkällor? Ja!
- Hör man skillnad även långt ner i basen? Ja!
- Hur långt ner i basen då? Ända ner till att rummet inte längre kan producera stående vågor och övergår till tryckfält. = marginell fasskillnad, och försumbar superponering.
- Hör man skillnad på en respektive 2 ljudkällor i mono? ja!
- Hör man skillnad även långt ner i basen? Ja!
- Hur långt ner i basen då? Ända ner till att rummet inte längre kan producera stående vågor och övergår till tryckfält.
Notera! Man hör skillnad eller "musikupplevelsen" blir bättre/sämre . Detta får inte sammanblandas med stereobild!
Ibland måste man förflytta sig i rummet och anstränga sig för att höra skillnad.
Dessutom påverkar inspelningstekniken, t.ex om stereobilden består av panorerade monosignaler eller ORTF eller X/Y.
I-or skrev:Ja, 150 Hz bör också vara hörbart, något beroende på rum och uppställning. Det är först under 100 Hz som man kan vara säker på att ligga under perceptionsgränsen för lokalisering i någorlunda normala rum/uppställningar.
Jag tyckte för övrigt att din beskrivning var mycket intressant, men som vanligt feltolkades den å det grövsta.
goat76 skrev:Lokalisering och riktning, vi pratar alltså fortfarande om dessa parametrar när det kommer till rumsljud?![]()
Följ med mig på en live-konsert med en symfoniorkester, svara sedan på min fråga från vilken riktning rumsljudet kommer ifrån, hur lokaliserar jag det med bästa möjliga precision?
jansch skrev:goat76 skrev:Lokalisering och riktning, vi pratar alltså fortfarande om dessa parametrar när det kommer till rumsljud?![]()
Följ med mig på en live-konsert med en symfoniorkester, svara sedan på min fråga från vilken riktning rumsljudet kommer ifrån, hur lokaliserar jag det med bästa möjliga precision?
Näääää...
Rumsljud ställer till det för hörseln och första vågfront med frekvenser som hörseln uppfattar bäst i kombinatin med vår förrmåga att höra riktning vid olika frekvenser gäller för lokalisering. Se till att musikerna som spelar stråkinstrument hartsar stråken ordentligt så 1 - 5 kHz toner markeras i anslagen.
Du lokaliserar inte "rumsljud" då det kommer senare. Hade du gjort det hade instrumenten farit runt i rummet (konsertlokalen). Syn och hörsel hade inte kommit överens och därmed hade du kanske antingen blivit galen eller kräkts.....
Det är därför man skall undvika snabba reflexer då de ingår i "första vågfront". Alltså helst inga reflexer under/vid sådär 1,5 millisekunder så att hörselns målsökning optimeras.
Riktning på reflexer uppfattar du först när tiden är så lång att du uppfattar det som ett separerat ljud = eko.
jansch skrev:
Riktning på reflexer uppfattar du först när tiden är så lång att du uppfattar det som ett separerat ljud = eko.
RolffRojs skrev:jansch skrev:
Rumsöppningar och stora möbler med "membran" ligger väl närmare i tid, men det är dem jag anar ger riktningsledtrådar. Sinussvep på båda kanalerna ger fler riktningsledtrådar än vardera kanal själv. En mycket stabilare ljudbild med bara en kanal i basen mao. Kort avstånd mellan subba och stor möbel som agerar membran ger kanske övertoner som inte syns i RTA, Real Time Analyzer?
goat76 skrev:Lokalisering och riktning, vi pratar alltså fortfarande om dessa parametrar när det kommer till rumsljud?![]()
jansch skrev:I-or skrev:Ja, 150 Hz bör också vara hörbart, något beroende på rum och uppställning. Det är först under 100 Hz som man kan vara säker på att ligga under perceptionsgränsen för lokalisering i någorlunda normala rum/uppställningar.
Jag tyckte för övrigt att din beskrivning var mycket intressant, men som vanligt feltolkades den å det grövsta.
Man kanske bör tillägga att 100Hz och även 150Hz lokalisering mer handlar om en teoretisk diskussion än om musiklyssnande på Hifi nivå. Första vågfront överskuggar allt annat och tur är väl det annars hade vi inte kunnat lokalisera vettigt i normala rum överhuvudtaget. Musikinstrument hade farit runt i rummet vid lyssnande.
Vem brukar lyssna på en 100 eller 150Hz ton som måste "smygas igång" för att inte skapa övertoner.
Du Ior har väl också gjort test med att stänga av ena bashögtalaren i t.ex ett 3vägssystem (alltså låg brytfrekvens, sådär max 250Hz) och upplevt att ljudupplevelsen bli bara "tunnare", elbasisten står fortfarande kvar på samma plats i stereobilden.
jansch skrev:Nej, du drar flera felaktiga slutsatser.
- rumsöppningar skapar inga reflektioner. Dom minskar antalet reflektioner och förbättrar därmed möjligheten att höra riktning
- "möbler med membran" om du menar eftergivliga ytor är dåliga reflektorer och dämpar bra. "Effektiva" reflexer uppstår i gränsen där akustiska impedansen förändras dramatiskt, t.ex luft/betongvägg eller luft/stabil gipsvägg.
- "Sinussvep på båda kanalerna ger fler riktningsledtrådar" . Nej, bara massa störande reflexer från väggar (avgränsningsytor). Korta, transientrika tonstötar ger bra lokalisering.
- "Stabilare ljudbild med bara en kanal i basen" Nej, spelar ingen roll. Det är dock normalt lättare att skapa en stabil ljudbild i rummet med många basar.
Men! det kräver lite jobb och kunskap.
I-or skrev:goat76 skrev:Lokalisering och riktning, vi pratar alltså fortfarande om dessa parametrar när det kommer till rumsljud?![]()
Ehh, ja?
Vad har lokalisering och/eller envelopment i en stor konsertsal med samma sak i ett lyssningsrum att göra?
Varför ska jag följa med dig när jag kan besöka Konserthuset, Berwaldhallen eller Kungliga Operan här i stan?
I-or skrev:jansch skrev:I-or skrev:Ja, 150 Hz bör också vara hörbart, något beroende på rum och uppställning. Det är först under 100 Hz som man kan vara säker på att ligga under perceptionsgränsen för lokalisering i någorlunda normala rum/uppställningar.
Man kanske bör tillägga att 100Hz och även 150Hz lokalisering mer handlar om en teoretisk diskussion än om musiklyssnande på Hifi nivå. Första vågfront överskuggar allt annat och tur är väl det annars hade vi inte kunnat lokalisera vettigt i normala rum överhuvudtaget. Musikinstrument hade farit runt i rummet vid lyssnande.
Vem brukar lyssna på en 100 eller 150Hz ton som måste "smygas igång" för att inte skapa övertoner.
Du Ior har väl också gjort test med att stänga av ena bashögtalaren i t.ex ett 3vägssystem (alltså låg brytfrekvens, sådär max 250Hz) och upplevt att ljudupplevelsen bli bara "tunnare", elbasisten står fortfarande kvar på samma plats i stereobilden.
Nej, man kan faktiskt diskutera lokalisering även för låga frekvenser i reflektiva rum bara för att komma fram till att detta inte är möjligt eftersom det har bäring på om man kan klara sig med en enda basmodul, t.ex. Sedan är det förstås så att vi fortfarande kan lokalisera eller höra envelopment via övertonerna från basinstrument.
En välinspelad symfoniorkesterbasoktett låter enormt stort och luftigt även i ett normalt lyssningsrum, trots grundtoner nedåt 30-40 Hz.
RolffRojs skrev:jansch skrev:Nej, du drar flera felaktiga slutsatser.
- rumsöppningar skapar inga reflektioner. Dom minskar antalet reflektioner och förbättrar därmed möjligheten att höra riktning
- "möbler med membran" om du menar eftergivliga ytor är dåliga reflektorer och dämpar bra. "Effektiva" reflexer uppstår i gränsen där akustiska impedansen förändras dramatiskt, t.ex luft/betongvägg eller luft/stabil gipsvägg.
- "Sinussvep på båda kanalerna ger fler riktningsledtrådar" . Nej, bara massa störande reflexer från väggar (avgränsningsytor). Korta, transientrika tonstötar ger bra lokalisering.
- "Stabilare ljudbild med bara en kanal i basen" Nej, spelar ingen roll. Det är dock normalt lättare att skapa en stabil ljudbild i rummet med många basar.
Men! det kräver lite jobb och kunskap.
Korta transientrika stötar utan reflexioner ger alltså bra lokalisering? Så i frekvensområden där reflexioner minskar så ökar lokalisationen? Har jag fattat rätt?
Sinussvep 1-90? Hz ger dock mer stabilt ljud på vänster respektive höger sub än båda samtidigt. Ljudet ändrar riktning från sida till sida fram och tillbaka om båda körs samtidigt. Riktning är starkast från öppning respektive stor möbel där öppning är starkare än möbel.
jansch skrev:Peter - nu blev jag nyfiken....
Hur menar du och lilltroll att slumpen spelar roll för hörseln och/alternativt ljudåtergivning?
I-or skrev:Så bra, eftersom allting av det du frågade om egentligen var irrelevant, så glömmer vi bara ditt förra inlägg.
RogerGustavsson skrev:Ska bli kul att lyssna på filerna.
Bill50x skrev:Morello skrev:Ska bara fundera ut en bra och enkel metod. Tror det skulle vara intressant. Återkommer i frågan.
Hittade en plug-in till Audacity som kan lägga ihop till mono under valbar frekvens. Har provat med en flac och det går alldeles utmärkt, men det går inte att spara (exportera) resultatet i flac. Så jag gör ett nytt försök med den ursprungliga wav-filen i stället.
Audacity är i mitt tycke lite onödigt tillkrånglat. Istället för att spara en fil i önskat format ska man spara "projekt". Att läsa in en 24-bitars 96 kHz wav och spara i samma format går inte. Har bara hittat ett sätt att spara den hanterade filen och det är att exportera denna. Det går till wav, men inte flac. Det går inte heller till 24-bitar utan bara 16 bitar eller 32 float.
Eller någon som kan bättre än jag? Jag kan iofs spara i 32-float, öppna i Audition och därifrån spara i 24-bit, men det känns som en önödig väg med många omvandlingar, eller?
/ B
Edit, hittat hur jag sparar till 24-bit flac...
Här finns originalfilen (konverterad till flac) samt i mono under 150 Hz. Ganska flackt avrullat om jag förstått infon rätt.
https://www.dropbox.com/sh/b2lkw4pxrkxq ... Hpoza?dl=0
Tangband skrev:Här finns originalfilen (konverterad till flac) samt i mono under 150 Hz. Ganska flackt avrullat om jag förstått infon rätt.
Tangband skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Ska bara fundera ut en bra och enkel metod. Tror det skulle vara intressant. Återkommer i frågan.
Hittade en plug-in till Audacity som kan lägga ihop till mono under valbar frekvens. Har provat med en flac och det går alldeles utmärkt, men det går inte att spara (exportera) resultatet i flac. Så jag gör ett nytt försök med den ursprungliga wav-filen i stället.
Audacity är i mitt tycke lite onödigt tillkrånglat. Istället för att spara en fil i önskat format ska man spara "projekt". Att läsa in en 24-bitars 96 kHz wav och spara i samma format går inte. Har bara hittat ett sätt att spara den hanterade filen och det är att exportera denna. Det går till wav, men inte flac. Det går inte heller till 24-bitar utan bara 16 bitar eller 32 float.
Eller någon som kan bättre än jag? Jag kan iofs spara i 32-float, öppna i Audition och därifrån spara i 24-bit, men det känns som en önödig väg med många omvandlingar, eller?
/ B
Edit, hittat hur jag sparar till 24-bit flac...
Här finns originalfilen (konverterad till flac) samt i mono under 150 Hz. Ganska flackt avrullat om jag förstått infon rätt.
Tack för det Bill50x![]()
Hur tycker du resultatet blev då du lyssnar , hörs det nån skillnad ?
Morello skrev:Vilket insticksprogram nyttjade du?
Morello skrev:Ja, det bör ju vara 6 dB/oktav om summan ska bli korrekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster