Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Soffsub

Inläggav eljulio » 2021-03-22 21:24

goat76 skrev:
eljulio skrev:Goat....

det säger du med flit så att jag aldrig slutar flytta runt... :lol: ha, ha...

Nejdå, du kommer relativt snabbt höra var det låter allra bäst. :)

Det mest effektiva och snabbaste sättet är inte att flytta själva soffan fram och tillbaka, det är mycket lättare om du bara sitter i den och sakta lutar dig framåt respektive bakåt tills du hittar den plats där det låter bäst. Sen flyttar du soffan.

Jodå, jag förstod det. Det var mest en drift med mig själv.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-22 21:45

Då har jag skapat en spellista som jag ska använda för utvärdering. Den kan kompletteras.

Här är listan: https://open.spotify.com/playlist/7oKSg ... _vlIMEnPDA

Ni kommer snabbt att se att listan inte bara innehåller basrik musik, eller basrika inspelningar. Jag tror det är viktigt att få en helhetsbild, därav variationen. Dessutom är mycket av det musik som jag gillar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-22 23:13

Jag tycker inte att vi ska ändra alltför mycket på en uppställning som eljulio har varit mycket nöjd med i vår iver att uppnå perfektion. Frekvensgången för Bremen 3D8:orna ser i det stora hela bra ut. Bullen runt 125 Hz har naturligtvis alltid funnits där p.g.a. rum och uppställning. Dessutom finns som vanligt möbleringstekniska randvillkor att ta hänsyn till.

Sedan är det så att för just den här typen av optimering runt 100-150 Hz, kan man lita närmast totalt på att mätresultaten korrelerar starkt med lyssningsintrycken. Faktiskt så mycket att problemjagande lyssning nästan alltid är ett sämre alternativ.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-23 05:50

I-or skrev:Jag tycker inte att vi ska ändra alltför mycket på en uppställning som eljulio har varit mycket nöjd med i vår iver att uppnå perfektion. Frekvensgången för Bremen 3D8:orna ser i det stora hela bra ut. Bullen runt 125 Hz har naturligtvis alltid funnits där p.g.a. rum och uppställning. Dessutom finns som vanligt möbleringstekniska randvillkor att ta hänsyn till.

Sedan är det så att för just den här typen av optimering runt 100-150 Hz, kan man lita närmast totalt på att mätresultaten korrelerar starkt med lyssningsintrycken. Faktiskt så mycket att problemjagande lyssning nästan alltid är ett sämre alternativ.

Bra inlägg. Jag har varit nöjd och är så fortsatt. Jag känner själv att fokus nu riskerar att hamna fel. Nu är det slutflyttat för tillfället och fokus på musiken. Som tidigare nämnts kommer jag att återkomma med lyssningsintryck. Och sen, efter det får jag fortsätta mina relevanta och irrelevanta funderingar om detta och mycket annat i min medlemstråd istället. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-03-23 07:14

Bra! Glöm bort anläggningen och basmodulen. Spisa musik och lyssna på musiken. Glöm ljudet. Efter ett tag kommer du veta rolighetsfaktorns tryffelvärde. Då har du svaret givet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-23 12:32

eljulio skrev:Då har jag skapat en spellista som jag ska använda för utvärdering. Den kan kompletteras.

Ni kommer snabbt att se att listan inte bara innehåller basrik musik, eller basrika inspelningar. Jag tror det är viktigt att få en helhetsbild, därav variationen. Dessutom är mycket av det musik som jag gillar.

Har fixat en sådan lista i Tidal, gick bet på en låt, den med Joan Baez. Lyssnar igenom den nu.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-03-23 14:22

petersteindl skrev:Bra! Glöm bort anläggningen och basmodulen. Spisa musik och lyssna på musiken. Glöm ljudet. Efter ett tag kommer du veta rolighetsfaktorns tryffelvärde. Då har du svaret givet.

Mvh
Peter

+1.
Tryffelvärdet är väl inte heller helt säkerhetsställt föränn :

1. Baselementen i soffsubben är helt inspelade. Bör väl ta upp till en vecka innan fs sänkts upp till 10 %?
2. Den delningsfrekvens som låter bäst subjektivt, har valts.
3. Det jämförts med äggen utan subwoofer och utan externa filter i signalvägen. Blir allt bättre med subwoofern ? Finns det något i ljudet som upplevs som en försämring ?

4. Det gått en månad då långlyssningen slutförts. Lyssnar du mer eller mindre på musik än tidigare ?

Jag gillar ordet tryffelvärde - det låter som en pralin av det lyxigare slaget :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-03-23 18:11

För en basreflexlösning har elementets resonansfrekvens endast en marginell inverkan på frekvensgången. Möjligen kan man tänka sig att distorsionen ändrar sig en liten aning efter motion av upphängningarna (framförallt spider och i mindre mån surround).

Jag skulle tro att eljulio inte kommer att höra speciellt stor skillnad för ljudet i dag kontra om en månad. Oftast är det lyssnaren som "spelas in", d.v.s. vänjer sig vid ljudet, och inte anläggningen. Med hygglig sannolikhet "låter" X223 inte alls p.g.a. det minimala antalet aktiva komponenter (OP-förstärkare) i signalvägen och en, vad det ser ut, rimlig kretskortslayout.

Hur som helst, vi får se vad eljulio tycker. Nu ska det lyssnas och ingen basmodul är färdigtestad utan lyssning på Telarcs lite nyare inspelning av 1812 https://open.spotify.com/track/0dBbLVepLMNGz42LKso9rn?si=scLg5ScJTbeMAba1yNbcCA med äkta kanoner. Det finns förstås massor av andra inspelningar med basexcesser för den som är intresserad.

Det vi kan göra innan ovanstående inspelning går lös på max pådrag med väsentligt frekvensinnehåll ned till 8 (!) Hz är att lägga in ett välinställt subsonic-filter som tar ned konrörelserna under 20 Hz, vilket Tangband var inne på ovan.

Nedan har vi inställningar för detta (ett extra PEQ-filter för att ta kompensera för en alltför tidig avrullning från HighPass-filtret). Notera att HighPass-sektionen är aktiverad med ett tredje ordningens Butterworth-filter (BW -18). Den valda subsonic-filterlösningen har en -3 dB-punkt vid 17 Hz. Detta kan vara bra när vi får igång skivspelaren också så att eljulio inte kastas ur soffan av skeva plattor.

Sedan är det dags att sjunka ned i lyssningssoffan och njuta av frukterna av ett hårt arbete. Trevlig lyssning.

eljulio eq2.png
eljulio eq2.png (145.81 KiB) Visad 3613 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-23 21:01

8 Hz är ju sinnessjuka nivåer! 8O

Den testar med DSP:n inställd och familjen på annat håll... :lol:

Har ännu en dum fråga för övrigt. Så som det är kopplat tror jag att man bara behöver ratta ena kanalen på X223, men jag skiftar lika på båda. Men. Behövs det?

Intrycken så här långt är att jag får ta ner gain lite på low för att få balans mellan sub och ägg. I alla fall på höga volymer, men inte lika mycket på lägre volymer. Har gjort en liten ändring som jag inte hunnit lyssna in mig på ännu och det var att öka fjädringen under subben genom att halvera antalet SD-kuddar. Tycker på låga volymer att det i sig gjorde skillnad till det bättre bara där. Hur som helst. Detta är kul, och jag har inte så långt kvar tills jag hittar rätt i inställningarna. Så känns det. :)

Edit: Basen sitter som jag upplever det nu perfekt i ljudbilden mellan äggen. Delay på 0.

Tycker för övrigt att denna är en mycket trevlig inspelning: https://open.spotify.com/track/04rPaVjf ... eoZLB5I20A
Utan att veta om den är det, men det låter härligt här hemma. Mycket närvaro, rent och snyggt.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-03-23 23:24

Du får gärna dela med dig av fler spellistor du har på Spotify. Många av inspelningarna du delat har mer närvaro än det jag brukar lyssna på och är inte helt oävet för öronen :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 08:43

RolffRojs skrev:Du får gärna dela med dig av fler spellistor du har på Spotify. Många av inspelningarna du delat har mer närvaro än det jag brukar lyssna på och är inte helt oävet för öronen :D

Kul att höra! Alltid trevligt att få ett öppnat fönster till nya utsikter.

För er som gillar bas med lite bröstknuff i kan denna passa: https://open.spotify.com/track/1GwzJMfS ... f00bf2447c
Går nog inte så djupt, men rent och snyggt. Roger! Du brukar köra lite analyser. :D

Edit: Roger, du startade tråden. Om det blir för mycket off topic med inlägg som ovan så får du säga till. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-24 10:02

Nej, det är inte för mycket off topic. Några av låtarna är dessvärre rejält "loudnessade" bl.a. Slow Dance, låtarna Mara och Somebody. Det låter förstås imponerande fett men samtidigt lite entonigt. Lite rolig blandning i din lista, jag hoppar några av låtarna direkt medans jag fastnar för några pärlor som man kände sedan tidigare och några nya. Var har du hittat "La Mer"? Inte för att min franska är bra men den där har en brytning åt italienska. Den står sig slätt mot "originalet" med Charles Trenet, https://youtu.be/AXLgIF_LTT8?t=3206 Fast det finns inga bra inspelningar med honom, inte som jag hittat på Tidal.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-03-24 10:31

Gillar du inte den här versionen Roger? https://tidal.com/track/1501232
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-24 10:44

Vet inte varför alla inspelningar av Trenet är så gamla, han var vid god vigör i den där videon från -93.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-03-24 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 11:12

RogerGustavsson skrev:Nej, det är inte för mycket off topic. Några av låtarna är dessvärre rejält "loudnessade" bl.a. Slow Dance, låtarna Mara och Somebody. Det låter förstås imponerande fett men samtidigt lite entonigt. Lite rolig blandning i din lista, jag hoppar några av låtarna direkt medans jag fastnar för några pärlor som man kände sedan tidigare och några nya. Var har du hittat "La Mer"? Inte för att min franska är bra men den där har en brytning åt italienska. Den står sig slätt mot "originalet" med Charles Trenet, https://youtu.be/AXLgIF_LTT8?t=3206 Fast det finns inga bra inspelningar med honom, inte som jag hittat på Tidal.

Just de tre hade jag också plockat ut med rejält loudness på. Som du skriver, imponerande fett. Tycker du sätter bra ord på det. La Mer är nog en sådan där som har kommit upp i Spotifyflödet och fastnat för. Jag har som strategi att "utnyttja" algoritmerna till min fördel, dvs. att hitta musik jag inte hade hittat annars. Det går till som så att jag börjar lyssna på musik jag normalt inte lyssnar på. Får på så vis nya och oväntade förslag utifrån Spotifys förslag och tar mig därifrån vidare. På så sätt använder jag deras algoritm för vidga mina vyer. Funkar faktiskt bra!

Edit: Av de tre ovan tycker jag att Somebody låter sämst och med det menar jag mest "ansträngt" vid pådrag.
Senast redigerad av eljulio 2021-03-24 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-03-24 11:19

eljulio skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej, det är inte för mycket off topic. Några av låtarna är dessvärre rejält "loudnessade" bl.a. Slow Dance, låtarna Mara och Somebody. Det låter förstås imponerande fett men samtidigt lite entonigt. Lite rolig blandning i din lista, jag hoppar några av låtarna direkt medans jag fastnar för några pärlor som man kände sedan tidigare och några nya. Var har du hittat "La Mer"? Inte för att min franska är bra men den där har en brytning åt italienska. Den står sig slätt mot "originalet" med Charles Trenet, https://youtu.be/AXLgIF_LTT8?t=3206 Fast det finns inga bra inspelningar med honom, inte som jag hittat på Tidal.

Just de tre hade jag också plockat ut med rejält loudness på. Som du skriver, imponerande fett. Tycker du sätter bra ord på det. La Mer är nog en sådan där som har kommit upp i Spotifyflödet och fastnat för. Jag har som strategi att "utnyttja" algoritmerna till min fördel, dvs. att hitta musik jag inte hade hittat annars. Det går till som så att jag börjar lyssna på musik jag normalt inte lyssnar på. Får på så vis nya och oväntade förslag utifrån Spotifys förslag och tar mig därifrån vidare. På så sätt använder jag deras algoritm för vidga mina vyer. Funkar faktiskt bra!

Det kan fungera rätt bra ända till man delar ett konto med sin då 14 åriga dotter... :mrgreen:
sen var det rätt kört..
Jag blev överkörd av kommersialismens och de komprimerade hitlistornas tåg rätt snabbt..
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-24 11:27

Förfärligt att den yngre generationen helt indoktrineras av sönderkomprimerad skräp samtidigt som exponeringen för riktiga konserter är ungefär identiskt lika med noll. Man undrar ju lite vad det är för pack som sitter och bestämmer på storbolagen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-24 11:31

Helt rätt Morello. ! Håller med dig.

Tyvärr, efterfrågan styr.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 11:32

juanth skrev:
eljulio skrev:

Det kan fungera rätt bra ända till man delar ett konto med sin då 14 åriga dotter... :mrgreen:
sen var det rätt kört..
Jag blev överkörd av kommersialismens och de komprimerade hitlistornas tåg rätt snabbt..

Dottern har ett eget Spotifykonto... Annars händer precis det som du skriver..

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 11:33

Morello skrev:Förfärligt att den yngre generationen helt indoktrineras av sönderkomprimerad skräp samtidigt som exponeringen för riktiga konserter är ungefär identiskt lika med noll. Man undrar ju lite vad det är för pack som sitter och bestämmer på storbolagen?

Japp, riktigt trist. Det finns faktiskt material på Spotify som låter bra, men spännvidden är STOR!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-24 11:42

Baffel skrev:Helt rätt Morello. ! Håller med dig.

Tyvärr, efterfrågan styr.

Mja, det är knappast så att den yngre generationen efterfrågar skräpet - de vet ju inte ens hur det kan och skall låta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-24 12:07

Mest en lakonisk iakttagelse från min sida.

För övrigt håller jag med dig även nu. Utan information och upplysning så finns ingen efterfrågan, generellt men även specifikt detta fall. Det ENDA jag kan se som skulle ändra detta är om det nu finns pådrivande eldsjälar inom Spotify . Det med tanke på att de ska förbättra ljudkvalitén . Om det sedan i sin tur kan påverka hur inspelningar kommer ske i framtiden , hmmm nja . Kanske.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-24 13:11

eljulio skrev:Då har jag skapat en spellista som jag ska använda för utvärdering. Den kan kompletteras.

En härlig lista! Fått många tips vad jag ska lyssna på, speciellt tillsammans med sambon som gillar lugn men bra musik.
Vad jag saknar i listan är några riktiga rökare, typ någon stökig Zappa eller nåt liknande. Bra att kolla om alla register spelar ihop och inte skapar kaos. Child in time är en bit på väg. Låten är ju lugn och suggestiv till en början men vid 3:20 blir det tuffare. Har hört anläggningar som brakat ihop fullständigt då. Speciellt 5W rör i hornhögtalare...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 13:23

Bill50x skrev:

En härlig lista! Fått många tips vad jag ska lyssna på, speciellt tillsammans med sambon som gillar lugn men bra musik.
Vad jag saknar i listan är några riktiga rökare, typ någon stökig Zappa eller nåt liknande. Bra att kolla om alla register spelar ihop och inte skapar kaos. Child in time är en bit på väg. Låten är ju lugn och suggestiv till en början men vid 3:20 blir det tuffare. Har hört anläggningar som brakat ihop fullständigt då. Speciellt 5W rör i hornhögtalare...

/ B

Child in time är ett mästerverk i min mening. Skapar inte kaos här hemma. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2021-03-24 13:27

Här har du ett spår, något magiskt med det då det verkar gå att spela precis hur starkt som helst.

https://open.spotify.com/track/67rUPnTs ... =copy-link
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-24 13:49

RogerGustavsson skrev:

Har fixat en sådan lista i Tidal, gick bet på en låt, den med Joan Baez. Lyssnar igenom den nu.

Roger kan du tänka dig att dela Tidal listan,
vore trevligt :)
/ Samuel

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-03-24 14:23

En fråga om DSP: n.

Är inställningarna som jag har gjort enligt I-ors anvisningar giltiga oavsett hur jag ställer X223? Alltså nu har jag fått anvisningen att dela vid 80 Hz vilket jag också gör, och det funkar bra, men frågan var alltså om det blir så att man måste ändra i DSP:n varje gång man testar att skruva upp och ned på filtret?

I övrigt så är jag en "sucker" på närmickat som jag ofta tycker ger känslan av intimitet och närvaro. Här är en av mina favoriter som exempel: https://open.spotify.com/track/3J9z0fCC ... mP5iR0BoNg

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-24 15:04

eljulio skrev:En fråga om DSP: n.

Är inställningarna som jag har gjort enligt I-ors anvisningar giltiga oavsett hur jag ställer X223? Alltså nu har jag fått anvisningen att dela vid 80 Hz vilket jag också gör, och det funkar bra, men frågan var alltså om det blir så att man måste ändra i DSP:n varje gång man testar att skruva upp och ned på filtret?

I övrigt så är jag en "sucker" på närmickat som jag ofta tycker ger känslan av intimitet och närvaro. Här är en av mina favoriter som exempel: https://open.spotify.com/track/3J9z0fCC ... mP5iR0BoNg

Du behöver inte ändra på inställningarna på DSP:n tänker jag :)
Edit

/ Samuel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-24 17:02

sammel skrev:
RogerGustavsson skrev:

/ Samuel

Givetvis delar jag den med vem som, fast det är ju eljulios lista minus Joan Baez. Hoppas det blir rätt, har inte delat någon lista tidigare.

https://tidal.com/browse/playlist/47db1 ... 78d7e24966

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-03-24 17:15

RogerGustavsson skrev:
sammel skrev:
RogerGustavsson skrev:

/ Samuel

Givetvis delar jag den med vem som, fast det är ju eljulios lista minus Joan Baez. Hoppas det blir rätt, har inte delat någon lista tidigare.

https://tidal.com/browse/playlist/47db1 ... 78d7e24966

Tack Roger det funkade :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum