JM skrev:petersteindl skrev:Du avfärdar vetenskapliga artiklar och hela forskningsfält. Problemet är att du inte har tillräcklig mängd kompetens på området eller fog för dina påståenden gällande andras vetenskapliga arbeten.
Skall du dissa deras arbeten så bör du nog ha mer på fötterna gällande deras kunskapsområde. Det är min bestämda uppfattning.
Mvh Peter
Psychoacoustics is the branch of psychophysics involving the scientific study of sound perception and audiology—how humans perceive various sounds. https://en.wikipedia.org/wiki/PsychoacousticsPsykoakustiken handlar således om den psykologiska reaktionen på ljud i en akustisk miljö samt den medicinska reaktionen återspeglad inom audiologin. Här saknas i definitionen hela neurofysiologin.
Alla läkarstudenter och psykologstudenter skall kunna skilja på en signifikant dubbelblind studie från en icke signifikant för att godkännas på utbildningen. Alla dessa studenterna skall ha kompetens att skärskåda psykologiska/medicinska dubbelblind studier oberoende om det gäller mediciner eller högtalare.
"Psykoakustisk forskning" publiceras nästan uteslutet av ingenjörer/fysiker. Den tekniska den är oftast korrekt. Men när det kommer till hörandet i den beskrivna akustiska miljön
avslöjas amatörerna.
Författarna saknar de mest elementära kunskaperna i hörandets svårigheter vetenskapligt. LTS lyssningstest är ett pinsamt exempel.
Tyvärr finns inte den kompetensen hos teknologer eller ingenjörer vilket avspeglas i den sk "psykoakustiska forskningen".
Toole och Olive har sina stunder när forskningen är ok. Moore är oftast klockren.
Eftersom jag är läkare och psykolog borde jag ha kompetensen enligt ovan. I över 30 år har jag nästan dagligen stött på patienter med svåra hörselproblem. Min forskningspublikationer har handlat om neuroanatomi, neurofysiologi, neurokirurgi, neuropsykiatri, neuroradiologi och ffa hjärntumörer i vid mening.
Peter du tvingar mig att svara följande: Ja - jag har viss vetenskaplig kompetens att bedöma "psykoakustisk forskning" inom det som har med hörandet att göra.
JM
JM, jag förstår inte varför du drar in LTS i sammanhanget? De har noll och intet med psykoakustik och forskning i ämnet att göra. Din konstiga jämförelse blir ju bara löjeväckande. Påminner om riddaren Don Quijote av La Mancha som jagar väderkvarnar. Varför inte även dra in Kungen eller Carola i psykoakustik-forskning-sfären?
Mitt tips! Glöm LTS. Kom i stället in i matchen. De finns knappt med på kartan och definitivt inte på någon psykoakustik-karta.
Din aggression mot LTS är som jag ser det, både främmande och patetisk och speciellt då du drar in psykoakustiken som helhet i din vendetta.
Det finns många duktiga personer inom psykoakustiken, varav Jens Blauert är en, Hugo Fastl en annan, Eberhard Zwicker en tredje och Moore är en fjärde. Sedan finns ett hundratal till där uppe inom psykoakustikstratosfären. Varför ens nämna LTS? Nog om detta.
Låt oss i stället titta på Psykoakustiker och den balans som råder mellan olika gebit inom forskningen. Nedan är en samling forskare inom psykoakustiken d v s akustik och hörsel. Det är mycket kompetenta forskare.
Det är bl.a. dessa som forskar inom psykoakustiken och som skriver böcker och artiklar i ämnet. Toole finns inte ens med på top 500-listan som jag ser det. Han nämns i hifi-sammanhang.
Du har 100 % fel i din analys gällande vilka som finns och forskar eller har forskat inom psykoakustiken. Det hoppas jag kunna rätta till i detta inlägg.
Ni andra, läs och begrunda, även du baffel.
Det här är en bok som jag tror ingen på forumet känner till och således aldrig studerat. Det är dock en av de bättre böckerna i ämnet.
Det är bara att kolla vilka som är författare och vilket ämnesområde de tillhör, medicin/psykologi eller teknik/fysik.
Det här är boken. Jag har lusläst det mesta i den boken. Den kräver förkunskaper som heter duga. Blauerts bok rekommenderas. Moores bok likaså, men även några hundra artiklar och andra böcker med intro från psykologi och medicin innan man börjar läsa denna. Jag har den i Hard Cover. Jag vill helst ha alla böcker jag läser i hard cover.

- Binaural and spatial hearing in real and virtual environments_72.jpg (291.47 KiB) Visad 2531 gånger
https://www.amazon.com/Binaural-Spatial-Hearing-Virtual-Environments-dp-0805816542/dp/0805816542/ref=mt_other?_encoding=UTF8&me=&qid=Här är ett foto på personerna, så kan man se hur de ser ut. Det är dessa som du kallar amatörer och hävdar att de saknar de mest elementära kunskaperna i hörandets svårigheter vetenskapligt och du anser dig själv besitta mer kunskap än dessa och du skulle kunna göra peer reviews på deras artiklar. Tyvärr ser jag det som smått befängt.
Jag säger bara, kom ner på jorden. Vakna!

- Binaural and spatial hearing in real and virtual environments contributors.jpg (102.63 KiB) Visad 2531 gånger
Nedan är en numrerad bild på forskarna inom psykoakustiken som varit delaktiga till denna bok samt en oerhört stor mängd av samtliga böcker eller artiklar på området psykoakustik.
Då kan du se var och ens namn. Du kommer känna igen många namn.

- Biocommunications -1a.gif (690.12 KiB) Visad 2531 gånger
Nedan är en lista som jag kopierat och iordningställt gällande deras kunskapsområden. Du hävdar att de flesta är teknologer och ingenjörer. Ingen av dessa är teknolog eller ingenjör. Det du påstår är fel och nonsens, som jag ser det.
Det jag gulmarkerat är tekniksidan av psykoakustiker. De är varken teknologer eller ingenjörer. De har betydligt högre utbildning än så. Det är Doktor och eller Professor som är deras titlar. Att du ens har mage att falskeligen ringakta andra människor med den utbildning och befattning som de har finner jag anmärkningsvärt! Det kläder dig inte.
Vad är det för böcker och litteratur du läser i ämnet? Inte är det gällande forskning inom psykoakustiken i vart fall.
Nåväl.
Det lila är Psykoakustiker från medicin, neurofysiologi och psykologi.
Det rosa vet jag inte. Men även de behövs och har stor kunskap som är behövlig.
Här finns 1 gulmarkering och det är Jens Blauert. Hans böcker och forskning omnämns av alla inom psykoakustiken.
13 st är från psykologi/medicin/neurofysiologi. Knappast teknologer eller ingenjörer.

- Contributors 1A.jpg (797.25 KiB) Visad 2531 gånger
Här är 6 st gulmarkerade och 10 st lila.

- Contributors 2A.jpg (766.41 KiB) Visad 2531 gånger
Här är 1 gulmarkerad och 11 st. lila markerade.

- Contributors 3A.jpg (804.28 KiB) Visad 2531 gånger
Här är 1 gulmarkerad och 10 st. lilamarkerade.

- Contributors 4A.jpg (707.75 KiB) Visad 2531 gånger
Totalt är det 9 st gulmarkerade d v s från den tekniska sidan och 44 st lilamarkerade varav flera inom neurofysiologin. Sedan är det några i orange. Alla behövs för att det skall bli en vettig balans.
Ska jag skicka e-mail till dessa och påpeka att du anser dem vara glada amatörer och utan att ha de mest elementära kunskaperna i hörandets svårigheter vetenskapligt och hänvisa till ditt namn JM? Det är snabbt gjort. Behöver bara trycka på enter. . .
Om du fortfarande står fast vid det du hävdat så är det väl ok från din sida att jag drar iväg ett mail till dem och frågar dem om de anser du ha rätt?
Men, jag hoppas att du nu med denna information börjar inse att du haft helt fel föreställning angående psykoakustiken och gällande dem som forskar inom psykoakustiken.
Till er övriga så hoppas jag ni inser att det inte rör sig om leksaksforskning och jag hoppas verkligen ni förstår att JM har helt fel, även gällande LTS som ju knappast har med vetenskaplig forskning inom psykoakustiken att göra och att döma ut hela psykoakustiken på grund av LTS verkar lite osunt, minst sagt. Att jag ens skall behöva skriva ett sådant här försvarsinlägg för psykoakustiken är minst sagt beklämmande.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.