Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:sammel skrev:RogerGustavsson skrev:
Har fixat en sådan lista i Tidal, gick bet på en låt, den med Joan Baez. Lyssnar igenom den nu.
Roger kan du tänka dig att dela Tidal listan,
vore trevligt
/ Samuel
Givetvis delar jag den med vem som, fast det är ju eljulios lista minus Joan Baez. Hoppas det blir rätt, har inte delat någon lista tidigare.
https://tidal.com/browse/playlist/47db1 ... 78d7e24966
petersteindl skrev:Det finns en väldigt trivsam skiva som i och för sig är lågt utstyrd så man skall vrida upp volymen rätt rejält så att det verkligen hörs då de spelar i begynnelseackorden. Sedan skall man lyssna på hela stycket.
TIPS! Se till så att du har ställt in HP på äggen.
George Crumb: A Haunted Landscape, Arthur Weisberg (Conductor) / William Schuman: Three Colloquies for Horn and Orchestra, Zubin Mehta (Conductor), Philip Myers (Horn) New York Philharmonic.
https://www.amazon.com/George-Crumb-Landscape-Colloquies-Philharmonic/dp/B004ED8Y70/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=william+schuman+zubin+mehta&qid=1616603353&sr=8-2
[ Bild ]
Mvh
Peter
eljulio skrev:Edit: Skivan beställer jag gärna. Men så är det ju den där lilla detaljen att kunna använda CD-spelaren också... (och vinylsvaren...)
Baffel skrev:Hur var det med DIN? Var det ström via den? Vilken typ av matning? Hur får du strömmen? Fixa en fix och färdig?
4- pin DIN to 2.5mm 9V AC Power Adapter Converter Cable for Alesis & Digitech
https://www.ebay.com/itm/4-pin-DIN-to-2 ... 2070435216
Obs det var bara ett exempel. Visar att det finns.
Men som sagt det beror ju helt och hållet vad du behöver, såklart.Du kanske behöver en specialare.
Som vanligt vad det gäller el, köp CE- märkt.
RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Edit: Skivan beställer jag gärna. Men så är det ju den där lilla detaljen att kunna använda CD-spelaren också... (och vinylsvaren...)
Lugna dig lite så ska vi se om det inte går att fixa en fil....
eljulio skrev:Baffel skrev:Hur var det med DIN? Var det ström via den? Vilken typ av matning? Hur får du strömmen? Fixa en fix och färdig?
4- pin DIN to 2.5mm 9V AC Power Adapter Converter Cable for Alesis & Digitech
https://www.ebay.com/itm/4-pin-DIN-to-2 ... 2070435216
Obs det var bara ett exempel. Visar att det finns.
Men som sagt det beror ju helt och hållet vad du behöver, såklart.Du kanske behöver en specialare.
Som vanligt vad det gäller el, köp CE- märkt.
Det blev ju som så när jag kopplade in den via ampout till X223 att strömförsörjningen försvann till Naiten. Och då nämndes det att man kan speciallöda ett DIN-kablage för att lösa problemet och där loggade jag ut. Det reder jag inte helt enkelt på egen hand. Törs inte heller.
Men! Jag råkar faktiskt ha en sådan där analog converter liggandes hemma minns jag nu. Ett felköp som jag gjorde när jag köpte DAC:en. Hmmm, ser ni mönstret? En av er kunniga nämnde då att det kanske går att koppla in CD:n via den, via DAC:en, men vi har fortfarande kvar problemet med vinylsvarven. Om jag nu inte kan lösa detta med speciallödningen alltså...
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:eljulio skrev:Edit: Skivan beställer jag gärna. Men så är det ju den där lilla detaljen att kunna använda CD-spelaren också... (och vinylsvaren...)
Den kanske finns på Tidal eller Qobuz?
Mvh
Peter
juanth skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:
Mvh
Peter
https://tidal.com/album/8947682
goat76 skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Det gjorde du bra, jag letade och letade och kom fram till att den inte fanns på Tidal... Sicken sökmotor!
juanth skrev:goat76 skrev:juanth skrev:
Det gjorde du bra, jag letade och letade och kom fram till att den inte fanns på Tidal... Sicken sökmotor!
Tyvärr kräver Tidals sökmotor att man provar med all information man har till hands, går inte det ena så kan det andra gå. Ofta är det bra att skriva stycke/låttitel + något mer.
Söker man på artist så finns det ofta 3-4 olika som borde slås ihop till en och samma. (Då det är samma men med olika utbud)
eljulio skrev:Jag hade Tidal ett tag. Har väl inte helt givit upp tjänsten, men jag tycker ovan problem på ett bra sätt beskriver varför jag föredrar Spotify som jag tycker är mycket användarvänligare.
eljulio skrev:Jag hade Tidal ett tag. Har väl inte helt givit upp tjänsten, men jag tycker ovan problem på ett bra sätt beskriver varför jag föredrar Spotify som jag tycker är mycket användarvänligare.
I-or skrev:Basnivåerna skiljer sig något enormt mellan olika album/artister/genrer/tidsepoker, något som inte är fallet för högre frekvenser (som förvisso också uppvisar skillnader, dock betydligt mindre).
Baffel skrev:Så det kanske fungerar remote med?
Kan du alltså koppla in tex mobilen vid förstärkaren och sedan när du lyssnar på Spotify via tex paddan byta låtar OCH volym , på paddan ?
I-or skrev:Haha, detta slutar med att eljulio går i mina fotspår med ekvalisering per album eller t.o.m. låt. För att detta ska vara praktiskt genomförbart behöver man dock en vettig mediaspelare och lokalt lagrad musik.
Basnivåerna skiljer sig något enormt mellan olika album/artister/genrer/tidsepoker, något som inte är fallet för högre frekvenser (som förvisso också uppvisar skillnader, dock betydligt mindre).
Det går tydligen att dra på rätt bra med Bremen 3D8, speciellt när de har lite extra stöd i basen.
I-or skrev:Haha, detta slutar med att eljulio går i mina fotspår med ekvalisering per album eller t.o.m. låt. För att detta ska vara praktiskt genomförbart behöver man dock en vettig mediaspelare och lokalt lagrad musik.
Basnivåerna skiljer sig något enormt mellan olika album/artister/genrer/tidsepoker, något som inte är fallet för högre frekvenser (som förvisso också uppvisar skillnader, dock betydligt mindre).
Det går tydligen att dra på rätt bra med Bremen 3D8, speciellt när de har lite extra stöd i basen.
goat76 skrev:I-or skrev:Haha, detta slutar med att eljulio går i mina fotspår med ekvalisering per album eller t.o.m. låt. För att detta ska vara praktiskt genomförbart behöver man dock en vettig mediaspelare och lokalt lagrad musik.
...Vilket med största sannolikhet kommer leda till att i princip all fokus på musiklyssnadet går förlorad. Vi får verkligen hoppas att han inte följer med i de fotspåren, annars är mitt råd att snabbt göra sig av med soffsubben, då hans primära intresse upenbarligen är musiklyssning.![]()
Att basnivåer skiljer sig åt mellan olika album/artister/genrer innebär inte nödvändigtvis att det är något fel, i många fall är det ett medvetet val av artisterna och speglar musikens uppbyggnad vad gäller individuella nivåer, helst i de fall där instrumenten har individuella volymkontroller och noga inrattade EQ-justeringar.
eljulio, hitta några erkänt goda inspelningar och ratta in en balans som passar dessa, om det med tiden visar sig att din genomsnittliga favoritmusik överlag låter för basrik eller för tunt så anpassar du justeringen efter detta. Vänd sedan bort apparaten med justeringsrattarna eller fixa ett låsbart skåp till apparaten och kasta bort nyckeln.
Tangband skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Haha, detta slutar med att eljulio går i mina fotspår med ekvalisering per album eller t.o.m. låt. För att detta ska vara praktiskt genomförbart behöver man dock en vettig mediaspelare och lokalt lagrad musik.
...Vilket med största sannolikhet kommer leda till att i princip all fokus på musiklyssnadet går förlorad. Vi får verkligen hoppas att han inte följer med i de fotspåren, annars är mitt råd att snabbt göra sig av med soffsubben, då hans primära intresse upenbarligen är musiklyssning.![]()
Att basnivåer skiljer sig åt mellan olika album/artister/genrer innebär inte nödvändigtvis att det är något fel, i många fall är det ett medvetet val av artisterna och speglar musikens uppbyggnad vad gäller individuella nivåer, helst i de fall där instrumenten har individuella volymkontroller och noga inrattade EQ-justeringar.
eljulio, hitta några erkänt goda inspelningar och ratta in en balans som passar dessa, om det med tiden visar sig att din genomsnittliga favoritmusik överlag låter för basrik eller för tunt så anpassar du justeringen efter detta. Vänd sedan bort apparaten med justeringsrattarna eller fixa ett låsbart skåp till apparaten och kasta bort nyckeln.
Som i-or och jag redan varit inne på - ett tredje ordningens HP filter under 19 Hz i dsp:n kan göra att basen UPPLEVS som mer balanserad på olika skivor .
Eljulio - har du testat mitt och i-ors förslag ännu ?
RogerGustavsson skrev:Hur upplever du basen som kör rakt upp i skrevet? Är det något som stör mindre nu när du rattat in systemet lite mera?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster