Enkel moddning av högtalarfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg

Enkel moddning av högtalarfilter

Inläggav Kranzberg » 2006-03-25 19:38

Jag vill slå ett slag för en enkel modifiering som jag första gången kom i kontakt med i mitten av 80-talet, i den brittiska tidskriften Audio Conversions. Det handlade om att byta ut elektrolyterna i högtalarens filter till foliekondensatorer.
Det var väl i och för sig inget nytt, men tidskriften gav också rådet att till diskanten speciellt, parallellkoppla många små foliekondensatorer upp till rätt värde, istället för att använda en foliekondensator med det aktuella värdet.
Det sades att diskantåtergivningen blev klarare och luftigare; mer detaljrik. Jag minns inte vilken den "vetenskapliga" förklaringen till detta sades vara, men åtgärden fungerar. Någon annan på forumet kanske kan förklara det.
På bilden har jag parallellkopplat polypropylenkondensatorer på 0,22 uF upp till 6,38 uF.
En annan fördel med detta tillvägagångssätt är att det är lätt att experimentera sig fram till det subjektivt bästa värdet. Det är ju bara att löda på och löda av och lyssna.
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-25 21:15

Förklaringen är lägre induktans. Finns färdiga foliekondingar som är internt uppbyggda med parallella kondingar men detta är bara för de som inte har koll på verkligheten och måste jobba med ideala komponenter. För den som vet vad man gör så är denna effekt inga problem att åtgärda på andra sätt. Det kräver dock att man har koll på hela designen och det är ju inte hifi-blaskornas eller hemmapularnas största styrka alltid.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-25 21:25

Det är ju inte alla diskanter som har rak frekvensgång, en del stiger ju i högre registret och kan ha en elak topp ovanför 20 kHz, då kanske inte lägre induktans är rätt medicin. Men på vissa, mjuka saker, som faller försiktigt kan det nog hjälpa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum