Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Vad kul att du mäter och håller på![]()
Jag gjorde aldrig det trots att jag har både ljudkort och RMAA.
Att mäta en labbplatteuppkoppling med långa trådar kan nog sägas vara ett wurst käse scenario map mätdata. Är det gott nog så...
xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.
Bill50x skrev:xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.
Att testa är inte lätt. Har bland annat testat avledningsförmåga i golv avseende ESD och även testat mätutrustning. Det finns hur många fällor som helst som kan ge totalt avvikande resultat. Bara en sådan sak som att testa resistansen i ledande gummi. Resultatet kan skilja sig rejält beroende på vilken mätutrustning du använder. Alltså inte en fråga om toleranser pga instrumentets kvalitet utan en skillnad på 5 ohm respektive 1,5k ohm i ett givet material beroende på testinstrumentets konstruktion.
/ B
Figur 1-kretsen verkar avskräcka människor på grund av + 30V-strömförsörjningen. Figur 2 visar de motståndsvärden som behövs för att köra förförstärkaren från en 12V- eller 15V-matning, men naturligtvis minskas utspänningen dramatiskt före klippning. Jag har inkluderat den här versionen för att visa att drift med lägre spänning är möjlig, eftersom det verkar vara något som folk vill ha. Som visat kommer det också att fungera med en 15 V-matning, men värdet på R5 kan reduceras till 270 ohm för att ställa in spänningen vid sändaren på Q2 nära 7,5 V för maximal utgångsnivå utan asymmetrisk klippning.
Meddelande om upphovsrätt. Denna artikel, inklusive men inte begränsad till all text och diagram, är den immateriella äganderätten för Rod Elliott och är Copyright © 1999. Återgivning eller återpublicering på något sätt, vare sig elektronisk, mekanisk eller elektromekanisk, är strängt förbjuden enligt Internationella lagar om upphovsrätt. Författaren (Rod Elliott) ger läsaren rätten att endast använda denna information för personligt bruk och tillåter vidare att en (1) kopia kan göras för referens när projektet konstrueras.
RogerGustavsson skrev:Kanske denna är användbar?
https://sound-au.com/project93.htm
Jag har ett kort liggandes någonstans.
jansch skrev:Det nya schemat med 2 transistoret har förstärkning 51ggr alltså g= 1 + "set gain" /R1. Troligtvis för mycket för ditt behov då du överstyr vid mätning.
Prova med t.ex R2=2kohm och "set gain" = 10kohm eller 22kohm. D v s ca 5 till 10ggr förstärkninng.
Jag tror att du utan vidare kan driva ingången på ljudkortet med den!
Bygg med korta sladdar annars blir brus/brum/distmätningar helt åt fanders
Dock du få ju ingen drivspänning till elektretmikrofonen!!!!!!
Baffel skrev:Men jag fattar inte detta bytande av motstånd hit och dit. Har jag missat något? Är det inte "bara" att räkna ut?
Vet inte , är själv nybörjare så...[ YouTube ][ YouTube ]
Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .
I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.[ YouTube ]
Sen detta med stabilitet. Tog en i högen . Det finns många .
Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva.
[ YouTube ]
xmag skrev:Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .
I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.[ YouTube ]
Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva.
[ YouTube ]
Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.
Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.
.
jansch skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
[ YouTube ]
Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.
Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.
.
Att testa utan att veta vad man vill uppnå elektriskt, alltså hur kretsen kommer att påverkas är inget vidare. Alla komponenter finns där av en anledning.
Byter man ut en komponent kommer andra komponenter att få annan påverkan på kretsen.
För mikrofonförstärkarna du bygger gäller följande:
- Bestäm inimpedans
- bestäm önskad förstärkning
- bestäm undre gränsfrekvens
Dimensionera nu motstånden efter önskad inimpedans och därefter förstärkning.
Nu har man motstånden klara och kan dimensionera RC-länkarna som bestämmer undre gränsfrekvens dvs vilken storlek som behövs på kondensatorerna.
Att göra på annat sätt är att famla i mörkret och man får inte ut bästa möjliga av kretsen.
Baffel skrev:Sen brukar jag välja förstärkare utifrån hur mycket jag vill kräma på. När jag lyssnar på musik. Istället för att ta en på måfå och sedan hoppas på det bästa när jag drar på volymen.Trist om den börjar klippa och ha sig.
Välja rätt trisse, OP- amp?
Om den liknelsen funkar? De kanske är ganska så lika trissarna/oppisarna?
jansch skrev:
I en standardlösning som denna kan man välja nästan vilken OPamp som helst. Varken brus eller dist är kritiskt i detta fall, ej heller övre gränsfrekvens/slew rate.
Med 12 volt matning får man åtminstone ut 3-4 volt RMS vilket är väsentligt mer än vad ljudkortet tål innan överstyrning/klippning.
En OPamp räcker också väl till om förstärkningen är sådär max 15 ggr.
Jag gissar att ljudkortet behöver sådär 0,2 volt för full utstyrning (typiskt för hifi och amatörgrejor)
Opams skiljer sig inte så myket åt när det gäller max utstyrning. Kanske ligger sådär 2volt under matningsspänning som brukar vara max +/- 15 till +/- 22volt.
Alltså max RMS blir för +/- 15volt matningsspänning, ca (15 - 1)/roten ur 2 = ca 9volt. Dock vid så höga utnivåer börjar låg slew rate bli problem.
I detta fall med 200mvolt utspänning osannolikt oavsett vilken OPamp man väljer.
jansch skrev:Jorda aldrig en utgång på en OPamp!
Dilemmat med oanvända OPamps är att dom lever sitt eget liv om ingångar inte har definierade potentialer. Dom kan oscillera/slå fram och tillbaka om ingångarna inte är kopplade. Desutom då dra mycket ström.
lämpligt:
- koppla ihop utgång med minusingång (nu har du förstärkning = 1..... vilket är en bra början)
- Berooende på OP amp kan det vara olämpligt att koppla +ingång till batteriminus eller batteriplus. Lämpligt då att lägga ett motstånd från +ingång till batteriminus och ett motstånd till batteriplus. Dessa motstånd ska vara lika stora och så stora att dom inte drar för mycket ström, typ 100kohm. Storleken är inte kritisk det går bra med allt mellan 10kohm och 1Mohm men jag hade "höftat" med sådär 100 - 470kohm.
- Nu ligger OPampen och "vilar" i sitt arbetsområde med förstärkning 1. Inga problem kan uppstå, denna opamp drar nu väldigt lite ström.
Som du vet tycker jag det är fel väg att gå att använda endast en matningsspänning. Hade du haft dubbla kunde du istället dragit +ingången till signaljord och fått en enklare lösning. Nu måste du istället skapa en bra "arbetspunkt" genom de 2 motstånden enligt ovan.
Baffel skrev:Hur går det med frun nu xmag?Har för mig att du sa att hon klagade på att du sagt inlåst i ditt hobbyrum och pillade med dina scheman, kretskort och OP- ampar.
Det verkar ju flyta på bra för dig nu.Måhända minus eventuellt detta med frun då.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster