Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Frid och fröjd. Så länge ni båda trivs.
Baffel skrev:Bra jobbat! Intressanta uppgifter.
xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Den mäter väldigt bra ända ner till 4v. Efter 3v stiger alla värden dramatiskt.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
för de som kör med 9v-batteri.
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.
jansch skrev:xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.
Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.
xmag skrev:jansch skrev:xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.
Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:
Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.
Du kan få ut mer än 11 Vrms med maxad matningsspänning. Lite beroende på last, se databladet "Voltage Output".
Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
0:55 in i videon.
För övrigt. Det går ju framåt, kul.Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?
[ YouTube ]
xmag skrev:Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
För övrigt. Det går ju framåt, kul.Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?
[ YouTube ]
Jag hare en prototyplåda som jag experimenterar med.
När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).
Prioritet är lågt pris, lätt att bygga och med data så det går mäta högtalare.
Baffel skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
[ YouTube ]
Jag hare en prototyplåda som jag experimenterar med.
När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).
Prioritet är lågt pris, lätt att bygga och med data så det går mäta högtalare.
2 $, dollares är väl inte så mycket pengar?
xmag skrev:Så här ser testbänken ut:
Fronten:
Ryssen 2 skrev:Ställer mig i kö för ett kretskort!
MacBruce skrev:xmag skrev:Så här ser testbänken ut:
Fronten:
Snyggt! Har du screentryckt fronterna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster