Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lassej

Re: Nu spelas:

Inläggav Lassej » 2021-04-02 01:01

hifikg skrev:Caitlyn Smith, Supernova Acoustic, låter levande och äkta i lurarna, imorgon ska jag se om jag kan locka in henne i rummet, jag har förhoppningar om att hon kan bli ganska närgången när ljuset släcks. Hon har skrivit låtar till en massa kändisar som t ex Garth Brooks, Meghan Trainor och Dolly Parton. Dags att hon kliver fram i rampljuset själv. Det här är hennes andra album.

Caitlyn är riktigt duktig. Men hon har släppt fler album än två. Hon har släppt 5 album, inkl en EP, före Supernova Acoustic. Det första redan 2011 när hon bara var 15 år.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-02 01:30

Bild

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-04-02 09:07

när jag var lite spelades bara "begravningsmusik" på långfredagen, tänker inte föra den traditonen vidare. laddar med lite
Ayo - Royal

innan jag går ut och byter till sommardäck på andra bilen, bara 2 kvar sen och ett par släp.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-02 11:09

Def Leppard: S/T, CD-Digipack, Deluxe. 3D-omslag. Ett band jag verkligen gillade i ungdomen. Då skivan "X" släpptes tappade jag dock kontakten med dem. Men då jag spelat en "Def Leppard-playlist" på spelet SongPop märkte jag att det fanns låtar på denna senaste som hade mer kvalitet.
Det är tydligt att de försökt hitta tillbaka till "Hysteria" i musiken, men mer avskalat. Den innehåller några fina, melankoliska och bitterljuva låtar och är helt ok.
Bild

VA: Zero Tolerance Audio 98, CD-promo.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-02 15:25

Wobz: Sagan Om Lilla Vargen, LP-Gatefold. 500 made, innehåller även cd och download. Det här är ordentligt experimentellt. Antingen lekstuga i studion eller genialt. Elektronisk musik som vrider och vänder på sig. Som om Stockhausen kollar in en nutida studio :D . Lyriken låter som en slags saga som titeln antyder, men lyriken låter helt random för mig. Spännande lyssning. Släppt på Lamour, och Slim Vic medverkar också.
Bild

Whale: All Disco Dance Must End In Broken Bones, CD.
Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-04-02 16:50

jogge skrev:Whale: All Disco Dance Must End In Broken Bones, CD.
[ Bild ]

Whale är riktigt bra. Tyvärr så kom inte andra plattan på vinyl (första kom och den har jag) men de släppte minst 3 st 12" från "All disco dance must end in broken bones" och jag har köpt några svinbilligt från Uk.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-02 18:40

Pro424: Before Immunity, Download. Fullträff! Spröd elektronisk ambient. Drone kombineras med otroligt luftiga melodier.
Bild

Slug The Nightwatchman: S/T, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-02 19:07

Fredrika Stahl, Natten, sing & songwriter, ganska laidback.
Bilagor
natten.jpg
natten.jpg (44.86 KiB) Visad 2451 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-04-02 21:14

Queen - Innuendo

Otroligt vacker svanesång som avslutas med "The show must go on"

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-02 21:51

Dartman skrev:Queen - Innuendo

Otroligt vacker svanesång som avslutas med "The show must go on"

//Jonas

Har kanske nämnt det tidigare. Men hemsk bransch. Innuendo sålde inte bra i början, utan hamnade snabbt i rea-backarna. Jag köpte min LP för 19:90. Någon månad senare avled Freddie Mercury, och vips var det fullpris på den igen. Den sålde även bättre...
Mycket bra skiva f.ö.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-02 21:55

Llarks: Come & Close Your Eyes, Download. Stillsam ambient/"nyklassiskt". Skulle kunna spelas på P2 - och det i positiv mening. Rogivande.
Bild

Kenny Rogers: Twenty Greatest Hits, LP.
Bild

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-04-02 22:37

Jag har köpt på mig ett gäng tidiga skivor med Queen, tänkte att de senare inte fallit mig i smaken förut, men kanske borde jag tänka om och köpa de också.
The show must go on är ju iallafall superb.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-04-03 10:48

Innuendo är mycket bra, de slutade på topp!

Här spelas XTC - Skylarking.

//Jonas

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-03 12:39

Lisa & Kroffe: Origo, MLP. Har haft dem i önskelistan i flera år sedan jag först hörde dem på "Elektroniskt på P2". Lisa höll även i ett program där för något år sedan då hon spelade egna låtar samt fler ambientartister. Sedan köpte jag denna ep. Ett måste om du gillar Tangerine Dream!
Bild

The Allman Brothers Band: Reach For The Sky, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-03 17:58

Lehnberg & Slim Vic: Vid Fronten, Download. Ett skönt ambient-album som svävar snyggt mellan elektroniskt och klassiskt.
Bild

Spirit: Spirit Of '76, 2LP-Gatefold.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-04 00:33

Har avslutat en lång skivsorteringsdag med lyssning. Började med fem favoritsinglar från första hälften av 60-talet som tyvärr inte finns i fullgod kvalitet på cd. Illa låter det även på vinyl men ibland får man välja mellan pest och kolera. Därefter blev det ett par sena 60-talssamlingar på cd och sedan svensk visa på vinyl från mitten av 60-talet. Avslutade kvällen med mer lättsam 80-talspop. Det var länge sedan och inte allt har stått sig, upptäckte jag. Howard Jones "Human's lib" får vara kvar i samlingen endast tack vare Rupert Hine-produktionen och den tidiga cd-utgåvan. Jag hörde häromdagen en gammal bekant sång på radion och ville först minnas att det var When in Rome och "The promise". Det lät dock inte helt rätt när jag spelade cd:n så jag dubbelkollade och insåg att det var Nick Kamen och "I promised myself" - titeln ligger åtminstone ganska nära. Det är faktiskt en lysande poplåt som dessutom håller rimligt god ljudkvalitet. Var tvungen att spela den två gånger. Introt påminner om Lennons "Happy Christmas (war is over)" och Abbas "The winner takes it all" som bygger på liknande harmonier. Kamen undgår plagiat genom en snygg brygga. Provspelade resten av albumet "Move until we fly" (utgivet 1990 och alltså inte 80-tal) som innehåller en del roliga ljud och bra produktion men genomgående också den såsiga r 'n' b- och soulprägel som plågar så mycket brittisk pop. Det blev till slut rena sömnpillret så för att orka upp och spisa mer pop i morgon ger jag upp nu.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-04-04 01:25

Både When in Rome med "The Promise" och Nick Kamen med "I promise myself" är ju riktigt bra.
When in rome är väl lite udda, ingen av mina kompisar äger en skiva av dom, det gäller förövrigt fler av mina favoritgrupper, Also Nova är en annan favorit som ingen av mina kompisar känner igen 8O
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-04 15:32

Requiem av Sven-David Sandström, streamar då jag inte tror att jag kommer orka ta mig igenom detta verk särskilt många gånger. Starkt. Särskilt efter att ha hört dokumentären om den. Men är det påsk så är det, borde kanske ha "avnjutits" på Långfredagen.

"Under repetitionerna av verket vill representanter för både politiska partier och frikyrkan stoppa uppsättningen, musiker hoppar av och föräldrar till barn i barnkören förbjuder barnen att vara med. Berwaldhallen bombhotas och kompositören får gå under jorden.

Sven-David Sandströms ”Requiem, De ur alla minnen fallna” kommer att bli det dyraste verk som Sveriges Radio någonsin beställt, ett verk som både gjorde skandal och succé. Det har aldrig uppförts igen."

https://sverigesradio.se/avsnitt/1416996
Bilagor
Sandström_requiem.jpg
Sandström_requiem.jpg (331.68 KiB) Visad 2387 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-04 20:58

jogge skrev:Pro424: Before Immunity, Download. Fullträff! Spröd elektronisk ambient. Drone kombineras med otroligt luftiga melodier.
[ Bild ]

Fick mig att tänka på Miami Vice , serien. Även

Av någon anledning. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-04-04 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-04-04 21:00

Mike Oldfield - Crises

//Jonas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-04 21:04

I dag har jag spelat en lång rad plattor som jag inte hunnit höra tidigare. Till de positiva överraskningarna hör en samling med belgisk elektronika från sent 80-tal med en genomsnittlig ljudkvalitet som man bara kan drömma om i dag och Gerry Marsden som sjöng en låt av Barry och Robin Gibb från 1967. Alldeles nyss spelade jag två utgåvor med Jackie "Reet petite" Wilson och förundras åter över hur makalöst bra det var på 1950-talet. Musikkvällen fortsätter och, ja, jag har hunnit med även "Fade to grey" och "Are friends electric" på en samling!

Edit: Apropå 50-tal har jag nyss gjort en häpnadsväckande tidsresa och träffat ingen mindre än Evert Taube. Det skedde när jag lyssnade på albumet "O, eviga ungdom, mitt hjärta" (Discofil SCD 3001, cd-återutgivning 1988) på vilken Evert berättar om och sjunger sina mest kända visor. Upptagningen, gjord i en studio 1956, är utmärkt, farbrorn är på bra humör och sjunger bra och berättar om tillkomsten av de folkkära visorna. Roland Bengtsson är lysande som musikalisk ledsagare på akustisk gitarr. Det här var en av mina största musikupplevelser på länge, måste jag säga. Följer upp detta med Hootenanny Singers kanske väl lättsamma Taube-tolkningar från 1974. Bandets första Taube-platta från 1965 är betydligt mer sansad. Oavsett detta är det dags för en salami- och brie-smörgås.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-04-04 23:32

Tips från Hifi & Musik där detta album fick höga betyg. Albumet skulle ha släppts för ett år sedan men Pearl stoppade det med motiveringen att albumet innehåller lite för glad musik för att släppas när hela världen står inför en pandemi. Sant eller inte så har hon nu släppt det.
I inledningsspåret så kan man nästan tro att självaste Benny A sitter vid pianot.
Hur som helst ett bra album.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-05 01:31

Jag har avslutat kvällen på magnifikt sätt: efter några låtar med Dion har jag hört hela Rupert Hines album "Waving not drowning" och därefter valda låtar med Georges Brassens. Jag hoppas att alla som är vakna så här dags poppar på!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-05 09:29

Lassej skrev:Tips från Hifi & Musik där detta album fick höga betyg. Albumet skulle ha släppts för ett år sedan men Pearl stoppade det med motiveringen att albumet innehåller lite för glad musik för att släppas när hela världen står inför en pandemi. Sant eller inte så har hon nu släppt det.
I inledningsspåret så kan man nästan tro att självaste Benny A sitter vid pianot.
Hur som helst ett bra album.

[ Bild ]

Vilket kul tips! Vilken kul låt. En låt man blir glad av . Påminner ,som du sa, om om Benny A, men annat med. :) Nytt och retro. :mrgreen: ABBA, dansband, , pop. 70-80 tal. Lite flört med Marvin Gaye med...
https://open.spotify.com/track/6sUsqQGp ... =copy-link

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-05 21:48

Baffel skrev:
jogge skrev:Pro424: Before Immunity, Download. Fullträff! Spröd elektronisk ambient. Drone kombineras med otroligt luftiga melodier.
[ Bild ]

Fick mig att tänka på Miami Vice , serien. Även

[ YouTube ]

Av någon anledning. :)

Fade to grey är helt fantastisk! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-05 22:14

Jag hittade en, för mig, ny artist i ett internetforum, jomenvisst, det där man inte får prata illa om kablar. Gissa om jag kämpar för att inte skriva vad jag tänker ibland. Men den här sångerskan var ändå ett trevligt tips, införskaffade en hel bunt album efter att ha hört "Hunter". The White Album innehåller en del "lättviktare" men likväl trevliga nummer som Back in USSR, ob-la-di ob-la-da, Happiness is warm gun mfl låtar i den stilen. Det avbildade albumet är ett live-album som snart ska avnjutas.

Än en gång glömde jag att jag kan streama före... he he
Bilagor
morganjames.jpg
morganjames.jpg (76.48 KiB) Visad 2322 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-05 22:44

Bra tips KG!

Hade en skön röst :

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-06 02:07

Efter att ha lyssnat hela dagen på allsköns exotiska och nya jazzröster avrundar jag kvällen med vår alldeles egna Lisa Ekdahl ihop med Peter Nordahl Trio, Back To Earth och egentligen behöver man inte söka längre än så för att hitta välljudande och trevlig musik. Fast det gör jag så klart ändå. Har minst två spännande artister på gång, men det får bli imorgon. Good Night Music Lovers!

(Omslaget är från den amerikanska utgåvan)
Bilagor
lisapeter.jpg
lisapeter.jpg (78.78 KiB) Visad 2310 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-04-06 14:58

Den Sorte Død: Undergangen, LP. En fullträff enligt mig. Lite som att Klaus Schulze och John Carpenter börjat samarbeta och satsat på dark ambient / dungeon synth och sedan blivit kontaktade av David Lynch för att spela in ny musik till Twin Peaks.
Bild

VA: Ravermeister Vol. I, 2CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-06 15:20

Nina Savary, Tales of Fire. Ett fonogram som hamnat på sidan på min hårddisk, sedan hur länge har jag ingen aning om. Hittade den o snurrade igång den och visst, det här låter ju trevligt via helrör.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan