Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Och för att vara riktigt säker på hur skärmen är förbunden till DIN-kontakten vore det också bra att mäta mellan skärmen på RCA-kontakten och skärmen respektive pinnarna på DIN-kontakten. Då vet man om skärmen t.ex. är förbunden med -ve eller hylsan eller både och. Mät alltså enligt mina röda streck i bilden:
goat76 skrev:Morello skrev:Läs mitt föregående inlägg en gång till och kontemplera - innan du svarar.
Nu har jag kontemplerat... äggen fungerar inte?
Kalejdokom skrev:Och för att vara riktigt säker på hur skärmen är förbunden till DIN-kontakten vore det också bra att mäta mellan skärmen på RCA-kontakten och skärmen respektive pinnarna på DIN-kontakten. Då vet man om skärmen t.ex. är förbunden med -ve eller hylsan eller både och. Mät alltså enligt mina röda streck i bilden:
I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz)
sammel skrev:I-or skrev:Så här ser Sammels mätningar ut med mycket hög frekvensupplösning (0,5 Hz)
Har skrivit ut en PDF i Loudspeaker LAB 4 beta version som jag länkar till håll till godo skriv ut om ni vill,
Johny Grenander håller på och fixar med utskriftsfunktionen,
jag har försökt få till liknande upplösning som I-or visar i Matlab. Jag insåg att min tidigare inställning för analys av mätresultatet
inte var bra för basmätningar, detta tillför nog inget nytt sedan jag skickade mätfiler till I-or som han analyserade,
vill bara visa att amatörer också kan göra fel, jag visste att jag kunde det men en del undrar man, som med sån säkerhet uttalar sig om allt.
lite ödmjukhet efterlyses, jag ska väl inte behöva stå för all(ödmjukhet)
Om så är så, får det va så.
https://www.dropbox.com/s/6fafxuz2sqb7i ... z.pdf?dl=0
eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!
eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan
eljulio skrev:Sammel, du som har varit här och mätt är förstås välkommen åter att lyssna när allt är klart, och om du vill, mäta igen.
eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat?
Kalejdokom skrev:eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat?
Soffsubben har nog bidragit till hela känsloregistret; förundran, förvirring, förtvivlan och förtjusning! Alla normala stadier som skall passeras i varierande ordningsföljd och med intermittent upprepning under ett helt vanligt högtalarbygge. Såklart att det inspirerar!
Kalejdokom skrev:eljulio skrev:I övrigt anar jag ökad bygglust på forat! Har månne soffsubben inspirerat?
Soffsubben har nog bidragit till hela känsloregistret; förundran, förvirring, förtvivlan och förtjusning! Alla normala stadier som skall passeras i varierande ordningsföljd och med intermittent upprepning under ett helt vanligt högtalarbygge. Såklart att det inspirerar!
Kalejdokom skrev:Gate och Comp(ressor) används i regel bara vid livespelningar där man vill kontrollera oönskad dynamik. Compressor jämnar till ljudnivån så att man undviker starka peakar (t.ex. om en sångare får feeling och tar i från knäna kan man förhindra dist eller oönskat starkt ljud). Likaså kan man höja nivån på de svagaste ljudnivåerna så att ljudet upplevs mer jämnt.
Gate är en funktion som stänger av ljudet om signalen är för svag, för att undvika brus. Ljudet släpps igenom när nivån överstiger en inställd gräns.
Men det där är inget du behöver bry dig om...
eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!
Johan_Lindroos skrev:eljulio skrev:Inte så spännande kanske. Men nu är kabeln som ska moddas på väg till Johan!!
Kabeln kom idag och jag har börjat kika lite på det hela.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster