Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Det där köper jag rakt av. Bra skrivet.
dewpo skrev:LP är annorlunda! Tillsammans med Bandtröjor, Planscher, Muggar med mera, Så har den en solid plats som samlar attiralj!
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Vinyö är mer:
[ Bild ]
Det där är stenkakan. Vilket j-a namn föresten.Stonecake.
petersteindl skrev:Det där är ursprunget till Citroen 2CV.
Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...
dewpo skrev:CD skivan har spelat ut sin roll! Idag finns det enklare, kostnadseffektivare och smartare sätt att distribuera digitala filer!
Även om CD skivan var ett stort steg framåt ljudmässigt så saknar den apel som samlar media! Mest på grund av det förkrympta plastiga utförandet.
hifikg skrev:Magnuz skrev:... Någon CD-nostalgi ska man nog inte räkna med ...
Ska vi slå vad? T o m kassettband verkar vara på väg tillbaka... varför!?
Baffel skrev:Är vinylskivor något att ha? Bra kvalité? Knaster och otympligt?Bra skivspelare/pickup är ju dessutom ganska så dyra prylar. Vad tycker forumisterna?
peh61 skrev:I gömmorna hade jag även en vinylspelare Clearaudio som varit sparsamt använd, kopplade in den och efter lite kontroll så lät detta också bra men när jag satt där så upptäckte jag mig själv med att lyssna på en hel skiva det händer aldrig med streaming, för att göra historien kort så sitter jag här nu med en ny pickup och senaste månaderna har jag köpt mer skivor än dom senaste. 20 åren framför allt jazz från 60 talet låter magiskt i rätt pressningar senaste veckorna har jag suttit minst ett par timmar om dagen och spelat bara vinyl,...
Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Bill50x skrev:Kribban skrev:Jag vill att den finns kvar. Letar febrilt efter en kompetent förstärkare och en vinylspelare från det fina 70-talet
Ska du få bra ljud från en vinylskiva behöver du införskaffa något modernare. Det har hänt ganska mycket på den fronten. Inte bara hos Linn utan hos Knottingham (Spacedeck tx) med flera. Även Tecnics nyare har fått fin kritik, de jag har lyssnat på låter riktigt bra.
Jag har själv en ERA444 från 1970, ordentligt genomgången med ny pickup och kablage, men dagens skivspelare käkar den till frukost. Min egen LP12:a ligger mil framför i kvalitet och det är ändå en inte speciellt välljudande 12:a om man jämför med vad som finns idag. De som tror att 70-talets är perfekta bara för att de har en tung tallrik, direktdrift och låga svaj- och rumblevärden har fel. Riktigt fel.
/ B
Morello skrev:Den som tror att en LP12 akterseglar det bästa från 1970-talet har fel - riktigt fel till och med.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 58 gäster