RogerGustavsson skrev:De där ska alltså sandfyllas? Vill du ha upp vikten använder du blästersand typ stålsand, densitet ca 3.8 kg/liter.
Svar ja! Och tack för tips!
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:De där ska alltså sandfyllas? Vill du ha upp vikten använder du blästersand typ stålsand, densitet ca 3.8 kg/liter.
I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.
Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.
eljulio skrev:I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.
Amplituden för en struktur vid resonans är nämligen omvänt proportionell mot massan x förlustfaktorn och hyfsat ofta kan man åtminstone fördubbla förlustfaktorn med ganska enkla metoder.
Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?
petersteindl skrev:eljulio skrev:I-or skrev:En extra fördel med sand är att förlustfaktorn ökar och detta är minst lika viktigt som massökningen.
Hmmm... det där förstod jag nog inte. Men du menar att viss typ av massa är bättre än annan typ av massa med samma vikt?
Förlustfaktorn kan ses som intern dämpning eller absorption. Om ljud övergår från ljud till mekanisk rörelse med friktion är ett exempel. Då övergår energin från ett system till ett annat system. Från ljudenergi till kinetisk energi och värme.
Rör sig sandkornen i förhållande till varandra så åtgår energi för den rörelsen.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Försöker ni sälja in hifimöss?!
eljulio skrev:petersteindl skrev:eljulio skrev:
Förlustfaktorn kan ses som intern dämpning eller absorption. Om ljud övergår från ljud till mekanisk rörelse med friktion är ett exempel. Då övergår energin från ett system till ett annat system. Från ljudenergi till kinetisk energi och värme.
Rör sig sandkornen i förhållande till varandra så åtgår energi för den rörelsen.
Mvh
Peter
Och att det åtgår energi är alltså fördelaktigt? Utifrån att energi från soffsubb absorberas av den energiåtgången. Om jag förstod det rätt.
Adhoc skrev:Dämpa vibrationer i soffan ... Då kan du fylla dina plywoodformar med bitumen som har väldigt bra inre dämpning (rörelseenergi /vibrationer omvandlas till värme). 1 rulle takpapp väger ganska mycket, 1 rulle underlagspapp om 15x0,67 m väger ca 20 kg. Utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp + utsmetad asfaltklister + 1 tillkapad bit takpapp tills plywoodformarna är fyllda låter som ett helkul jobb och ingen risk för sand som sipprar ut .![]()
![]()
(Halvt om halvt på skoj, halvt om halvt allvarligt menat då bitumen / asfalt har bra dämpning av vibrationer)
Johan_Lindroos skrev:Lödkolven står på uppvärmning.
RogerGustavsson skrev:Finns det ingen servicemanual för den Naim eljulio har?
eljulio skrev:Lådorna klara i fredags.
Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.
Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster