Har ingen större erfarenhet av egna högtalarkonstruktioner så jag behöver er hjälp med val av element till en subwoofer. Vet att jag börjar i fel ända gm att först anskaffa en låda och förstärkare men så är dock fallet.
Förutsättningar:
Förstärkaren är den som sitter i xtz:s ny 12" och ska enl uppgift ge 300 w RMS vilket säkert stämmer då den innhåller en 500VA ringkärnetrafo och 2 st kondensatorer på 80 V och 10000 uf.
Lådan är en snyggt fanerad låda i 23 mm mdf med inre stagning och mellanvägg för slutsteg. Hål till en 10" finns upptaget på frontbaffeln. Den inre volymen (utan element) är ca 19 liter om man använder ett element för en sluten konstruktion. Den inre volymen vid tex en slavbaskonstruktion blir ca 26 liter eftersom jag då kommer att ta bort mellanväggen mot slutsteget vilket är en nödvändighet för att spela med ett element ner i golvet.
Min idé var att försöka köpa originalelementet till denna B&W sub:a men fick en prisuppgift på 7 350 kr vilket jag tycker är helt horrbielt. Har därför tittat på en slavbaskonstruktion med peerless element men eftersom jag inte kan räkna ut kurvor och lådvolymer med slavbaskontruktioner så får jag lite problem.
Hjälp mig därför gärna med val av element (både slutna och slavbas) till denna låda. Kommer att använda sub:en för musik till 70% och bio 30%. Den ska spela tillsammans med stativhögtalare med banddiskant och 5 " bas/ mellanreg.
Ser med spänning fram mot lite idéer