I-or skrev:eljulio skrev:Lådorna klara i fredags.
Lördag morgon. Fyller med sand. Väger as. Försöker montera. Nope, Har missat en väsentligt detalj inne i soffan, en liten list att skruva från respektive som jag måste ta bort, ca 17 mm från undersidan som jag hade tänkt använde för att skruva fast lådorna i. Nåja, ingen större fara. Det går att skruva ändå. Lyckas montera mittlådan. Vänster och höger låda.. Någon mm för tight. Eller? Börjar slipa. Rätt mycket. Försöker montera igen. Nej, ännu mer slipande. Nej igen, Till slut ruttnar jag och går och lånar en elhyvel. Ok, nu får jag dem på på plats. Soffan väger som ett as nu. Sätter mig och ska lyssna. Det är som att sätta sig på en SJ - pall. Jag har missbedömt hur mycket fjädrarna går ned. Tyckte att jag hade marginal, men icke. Min stackars sambo i söndags morse var inte nöjd, men förvånansvärt lugn. Jag förklarade att jag löser det. Det blev operation vilket betydde att jag kapade lådorna ungefär på mitten med hjälp av en fogsvans. Fyllde dem med sand, på med locken igen, skruva fast och voila, nu gick soffan att använda igen! Tung som fan fortfarande, lite drygt 30 kg extra vikt ungefär.
Har inte hunnit lyssna efter ljudliga skillnader så noga ännu, men jag fick en kvarts lyssning bakom soffan nära bakväggen då jag strök ett antal skjortor och det lät riktigt bra. Jan Johansson på hyfsat hög volym. Mycket fyllig bas, välartikulerat och bra. Provade att sitta liten stund i soffan. Verkar vara mindre problem med vibrationerna, så det är bra, men basen verkar låta bättre bakom soffan faktiskt. Märkligt nog. Men mer imorgon. Nu kan jag nog inte modda mer än vad jag har gjort.
Hehe, vilket monsterprojekt detta har blivit. Hifi har lätt den inverkan på (vissa) människor.![]()
Du har mer bas bakom soffan (närmare bakväggen), vilket säkerligen passar till den inspelningen. Återigen, en hel del inspelningar speciellt från ett par decennier tillbaka eller tidigare saknar i mitt tycke ordentlig bas. Den enda lösningen är tyvärr ekvalisering per album eller låt, vilket är lätt att åstadkomma med många mediaspelare.
Jo tack, det kan man säga. Nu känner jag mig färdig med soffan i alla fall. Sedan kommer kabeln från Johan och då blir det lite "moment of truth" igen när allt ska kopplas om och förhoppningsvis fungera som vanligt igen.