Mysko det där med förstärkare och att det klipper. Jag upplever inte att det klipper trots att inte jag har så effektstark förstärkare . Obs upplever . Inte vet jag, det kanske klipper ändå.
Är du nöjd med ditt förstärkeri strmbrg så finns det ju såklart ingen som helst anledning till att kolla upp det. Behov av effekt dvs.
Vad man kanske ska fundera på , speciellt ju äldre man blir, är att vrida på diskanten . Det
kanske kompensera
lite för de höga toner man har svårt att höra med tanke på vad I-or säger:
viewtopic.php?f=10&t=71936
Det är meningslöst att koda information som vi ändå inte kan höra. Friska 20-åringar hör upp till ca 20 kHz och för högre frekvenser visar diverse modernare forskningsresultat att hörseltröskeln ökar med runt 130 dB/oktav.
Inte ens unga och friska människor hör alltså någonting alls över 20 kHz.
Sedan tillkommer det faktum att hörselns "övre gränsfrekvens" (gränsen är förstås inte absolut utan nivåberoende) anses avta med ca 200 Hz/år för normalt hörande individer. Jag spekulerar dock i att det egentligen snarare är hörseltröskeln som långsamt stiger för höga frekvenser och att medelålders friska individer fortfarande hyfsat ofta faktiskt kan höra höga frekvenser, men att det krävs lite högre ljudtrycksnivå (vilket man i princip alltid uppnår vid musiklyssning).Frekvenser där förmågan att höra de högre tonerna börjar dala. Att vrida på diskanten för frekvens runt 18-20 kHz är nog tämligen meningslöst om man är tja vad vet jag 50-60 år typ. Eller äldre än så. Obs I-or spekulerar så det behöver inte vara så. En tanke från hans sida.