Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Svårt att jämföra då det ju krävs dubbel volym för två element om t/s är lika för båda. Det blir ju då två helt olika högtalare.
steveo1234 skrev:Ett typiskt baselement för 1000kr är vanligtvis för dåligt för att kunna bli bra. Oavsett antal. För 2000 går det att köpa ett element som åtminstone når upp till en acceptabel lägstanivå (Peerless xls).
Jag röstar på ett element för 2k. Som du sen utökar med fler element när budget tillåter.
Baffel skrev:steveo1234 skrev:Ett typiskt baselement för 1000kr är vanligtvis för dåligt för att kunna bli bra. Oavsett antal. För 2000 går det att köpa ett element som åtminstone når upp till en acceptabel lägstanivå (Peerless xls).
Jag röstar på ett element för 2k. Som du sen utökar med fler element när budget tillåter.
Vad är det med ett element för runt 1000 kr som inte duger till då? Vad tycker du är acceptabel lägstanivå?
För övrigt ,Peerless xls € 93,55 , moms och frakt tillkommer
https://www.toutlehautparleur.com/haut- ... -2-mm.html
Baffel skrev:Men Tangband fråga är intressant .
Två enklare 12- subbaselement med 12 mm slaglängd för 1000 kr styck vs .. ett enda 12 tums element för 2000:- med 12 mm slaglängd
Vad ger mest välljud för pengen?
Calleberg skrev:Fast det där är en 10 tummare...
steveo1234 skrev:Baffel skrev:steveo1234 skrev:Ett typiskt baselement för 1000kr är vanligtvis för dåligt för att kunna bli bra. Oavsett antal. För 2000 går det att köpa ett element som åtminstone når upp till en acceptabel lägstanivå (Peerless xls).
Vad är det med ett element för runt 1000 kr som inte duger till då? Vad tycker du är acceptabel lägstanivå?
För övrigt ,Peerless xls € 93,55 , moms och frakt tillkommer
https://www.toutlehautparleur.com/haut- ... -2-mm.html
För mig är nog peerless XLS (XXLS) det enklaste elementetn jag kan tänkga mig att bygga någonting med. Tidigare har det kostat ca 2000, så, är det nere på en tusing så är det ett bra val!
Baffel skrev:Calleberg skrev:Fast det där är en 10 tummare...
Aha, den finns i olika storlekar. Men om 12an( om det finns någon sådan ) kostar 2000 kr så två 10 - tummare för 2000 kr då?Det blir ju 12 vs 20 tum då.
Jag är ej i behov men för diskussionens skull.
Baffel skrev:
Kan man inte räkna tum för tum?
Calleberg skrev:Baffel skrev:
Du måste jämföra Area(Sd). Elementärt min käre Baffel.
Calleberg skrev:Baffel skrev:
Baffel skrev:
Såklart. Tänkte ...inte alls där.. Jag som pluggade natur på gymnasiet.
Johan_Lindroos skrev:Calleberg skrev:Baffel skrev:
Bra att ha kolla på slaglängden också eftersom det skiljer sig åt rätt mycket. Totalt sett är det allts bra att ha koll på tillgänglig slagvolym. I slutänden kanske man trots allt landar i flera element om man vill få ned distorsionen. Som vanligt är det mer att tänka på...
Tangband skrev:Inspirerad av Soffsubs - bygget har jag en fråga .
Säg att jag köper två enklare 12- subbaselement med 12 mm slaglängd för 1000 kr styck och monterar dessa i en optimal låda och monterar ett av elementen med magneten utåt ( fasvänt elektriskt ) , ej isobarik utan bredvid varandra.
Jämfört med :
Jag köper ett enda 12 tums element för 2000:- med 12 mm slaglängd med mer avancerad motor och monterar i en optimal låda .
Alla elementen i exemplet har identisk resonansfrekvens i fri luft, men de enklare elementen har , om de mäts ensamma, något högre distorsion än det dyrare elementet. Edit: De två enklare elementen är monterade i en låda som är dubbelt så stor som det mer avancerade elementet.
Vilket av dessa exempel ger typiskt bäst kvalitet på basåtergivningen ?
Om det är så att de 2 enklare elementen ger lägre distorsion pga kopplingen så får man ju fördelar med högre ljudtryck eftersom det är två av dem. ?
Frågan är främst ställd till I:or men alla får ge erfarenheter.
Calleberg skrev:I-or Tangbands resonemang bygger på att olinjäriteterna i motorn åt ett håll är inversen av olinjäriteterna åt andra hållet.
I hur stor utsträckning skulle du säga att det är så i verkligheten, och i hur stor utsträckning gäller det även den mekaniska upphängningen?
Användare som besöker denna kategori: grenander och 26 gäster