Moderator: Redaktörer
BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.
Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?
RMA skrev:BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.
Nu när jag har öppnat alla a2 så har jag sett två olika kopplingar på diskanterna. Fyra av dom har varit kopplade med (-) från terminalanslutning till (-) på diskant och (+) från terminalen till (-) på den andra diskanten. Stämmer detta?
Från + terminal till - på diskant 1 + till konding, från konding till - diskant 2 + till - terminal.
Gick det där att förstå?
BootCut skrev:Jag tänkte ta samma svarta färg som i taket och bakom duken.
DVD-ai skrev:... och så har jag inte något jag vill direkt förändra med ljudet så det gör ju sitt till också.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:... och så har jag inte något jag vill direkt förändra med ljudet så det gör ju sitt till också.
Ja, det är ett lite helsicke att sitta nöjd. Då får man byta fokus, köpa handgjorda skor för 50 papp eller nåt...
/ B
genstruktur skrev:Kul att det går framåt!Duken ser nästan välvd ut på bild, i alla fall på min mobil. Är den det?
Adhoc skrev:För avisolering av vibrationer är det belastningen / ytenhet på mjukfötterna som spelar roll. Jag tror inte den påverkas (nämnvärt) av att högtalaren fösts in i absorbenten en del. Om den då även kan svaja mindre fram och tillbaks jämfört med fristående, kan jag inte se det som någon nackdel. En diskant vibrerar väldigt lite fram och tillbaks i mm. Om, hypotetiskt, det var en väldigt lätt låda med bautabas som accelererar fram och tillbaks och diskanten sitter i toppen som vanligt, kunde stort svaj nog börja påverka hur diskantljudet uppfattas.
BootCut skrev:Tack för all input!
Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.
Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det.
Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.
Nattlorden skrev:BootCut skrev:Tack för all input!
Högtalarna trycker in ca 5 cm i dämparen, som är 20 cm tjock. Det är mer än att den bara touchar vid. Men jag vet inte om man kan säga att den är kopplad mot dämparen. Jag skulle nog påstå att trycket på alla fyra SD fötter är samma som när högtalaren inte är intryckt i dämparen.
Men jag ska nog ändå ta ner dom imorgon och göra dämparna något tunnare just där hörnen på högtalarna trycker in. Den lilla modifieringen påverkar nog inte lika mycket som min eventuella oro över att jag inte gör något åt det.
Det är en väldigt tunn plastfolie runt glasfibern, och utanpå har jag ett tyg som är betydligt tjockare. Så jag är inte så orolig för den delen.
Ja, men det är inte NEDÅT som sd-fötterna fungerar! Det är för att högtalaren skall svaja fram och tillbaka på dem. Din koppling förhindrar svajandet!
Adhoc skrev:Nattlorden skrev:BootCut skrev:Tack för all input!
Ja, men det är inte NEDÅT som sd-fötterna fungerar! Det är för att högtalaren skall svaja fram och tillbaka på dem. Din koppling förhindrar svajandet!
Mja. Stor svajjighet för fristående högtalare på mjukfötter visar att man är nära fötternas lägsta möjliga egenresonans. Men är själva svajjigheen bra ... ?
Egenresonansen i mjukfötterna beror på hur deras styvhet och anliggningsarea är anpassad till den kraft dom utsätt för (= högtalarens vikt / massa). Fötternas formfaktor, rund eller fyrkantig etc, spelar viss roll, runda med samma anliggningsarea som fyrkantiga är mjukare, då fyrkantiga har större omkretsarea i tvärsnittet. Fötternas egenresonans bör vara så låg som möjligt för bästa vibrationsavkoppling mot / från omgivningen och fötternas vibrationsavkoppling börjar så smått vid (rot2) x fötternas egenresonans och därefter med stigande avisolering uppåt i frekvens. 1 oktav upp mot egenresonansfrekvensen får drygt 10 dB avisolering, för 90% / - 20dB isolering knappt 2 oktaver upp. Se diagrammet, tex 1500 rpm / 25 Hz => 3000 Hz / 50 Hz => 5000 rpm / 83 Hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster