Lite geometri och dimensioner samt det faktum att hon nämner musik.

mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:
Både det Peter och IÖ skriver ger förståelse varför man inte , med framgång, bör bekämpa stående vågor med DSP med mikrofon från lyssningsplats .
viewtopic.php?f=10&t=56417&p=1596438&hilit=stående#p1596438
IÖ skriver:
”På så vis är det viktigt att skilja mellan en ståendevåg och en resonans,
alltså en över sig själv vikt stående våg.
De ger HELT olika mönster i lyssningsrummet, och dessutom bör inte de
enkla stående vågorna bekämpas, bara resonanserna. Men på en tonkurve-
mätning kan de vara svåra att skilja, och för den som inte beräknar utfallet
noga med utgångspunkt från rummets egenskaper är de i stort sätt oskilj-
bara. ”
I-or skrev:Den matematiska beskrivningen av vågor genom den s.k. vågekvationen kan förvisso vara ganska tung även för inom området begåvade studenter, men man behöver egentligen inte någon djupare insikt för att förstå att stående vågor bara beror på superposition. Med två eller fler vågor kan man erhålla ett mönster som gör att det förefaller som om det inte fanns några vågor som bredde ut sig.
Ett lika gångbart, och kanske mer praktiskt användbart, synsätt är att lämna vågutbredningstänkandet helt och istället bara resonera i modala termer, men insikten om ekvivalensen i detta brukar vara betydligt svårare att uppnå.
Wikipedia är som vanligt en bra utgångspunkt med inte minst fina animeringar: https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave.
Wiki skrev:Standing wave
In physics, a standing wave, also known as a stationary wave, is a wave which oscillates in time but whose peak amplitude profile does not move in space.
The peak amplitude of the wave oscillations at any point in space is constant with time, and the oscillations at different points throughout the wave are in phase.
The locations at which the absolute value of the amplitude is minimum are called nodes,
and the locations where the absolute value of the amplitude is maximum are called antinodes.
I-or skrev:Den matematiska beskrivningen av vågor genom den s.k. vågekvationen kan förvisso vara ganska tung även för inom området begåvade studenter, men man behöver egentligen inte någon djupare insikt för att förstå att stående vågor bara beror på superposition. Med två eller fler vågor kan man erhålla ett mönster som gör att det förefaller som om det inte fanns några vågor som bredde ut sig.
Ett lika gångbart, och kanske mer praktiskt användbart, synsätt är att lämna vågutbredningstänkandet helt och istället bara resonera i modala termer, men insikten om ekvivalensen i detta brukar vara betydligt svårare att uppnå.
Wikipedia är som vanligt en bra utgångspunkt med inte minst fina animeringar: https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave.
JM skrev:Utifrån min amatörposition i relation till vågekvationen, superposition och den relaterade matematiken verkar linjäritet vara ett krav.
Råder verkligen linjäritet i subbasregionen i våra lyssningsrum? Om linjäritet inte råder är då superposition och vågekvationen tillämpbara? Vilka alternativ finns då?
Hur påverkar olinjäritet i praktiken tänkandet kring subbas i rum. Finns det gränser i praktiken där olinjäritet kan antas vara linjär?
Möjligen är jag ute och cyklar?
JM
jansch skrev:JM skrev:Utifrån min amatörposition i relation till vågekvationen, superposition och den relaterade matematiken verkar linjäritet vara ett krav.
Råder verkligen linjäritet i subbasregionen i våra lyssningsrum? Om linjäritet inte råder är då superposition och vågekvationen tillämpbara? Vilka alternativ finns då?
Hur påverkar olinjäritet i praktiken tänkandet kring subbas i rum. Finns det gränser i praktiken där olinjäritet kan antas vara linjär?
Möjligen är jag ute och cyklar?
JM
Blev nyfiken på hur du menade...
Nä, linjäritet är inte ett krav.
Jag antar att du menar om RUMMET med dess avgränsningsytor tillför olinjäriteter på något sätt, t.ex att en vägg vibrerar med varierande fjäderkonstant. Klart inte omöjligt men kanske inte något att hänga upp sig på.
JM skrev:Finns det gränser i praktiken där olinjäritet kan antas vara linjär?
...
JM
paa skrev:JM skrev:Finns det gränser i praktiken där olinjäritet kan antas vara linjär?
...
JM
En olinjäritet kan aldrig vara linjär. Frågan är bara var den praktiska gränsen för "tillräckligt" linjär går?
När det gäller väggar så gissar jag att dom ger mer progressiv fjädring än linjär fjädring, men om det spelar någon stor roll, vet inte.
JM skrev:Jag har tunna råspont väggar med 20 - 100 cm stenull bakom. Har svårt tro att rumsinducerade stående vågor inte påverkas map linjaritet. Superposition förutsätter linjaritet.
JM
JM skrev:Jag har tunna råspont väggar med 20 - 100 cm stenull bakom. Har svårt tro att rumsinducerade stående vågor inte påverkas map linjaritet. Superposition förutsätter linjaritet.
JM
I-or skrev:Tangband skrev:
Både det Peter och IÖ skriver ger förståelse varför man inte , med framgång, bör bekämpa stående vågor med DSP med mikrofon från lyssningsplats .
viewtopic.php?f=10&t=56417&p=1596438&hilit=stående#p1596438
IÖ skriver:
”På så vis är det viktigt att skilja mellan en ståendevåg och en resonans,
alltså en över sig själv vikt stående våg.
De ger HELT olika mönster i lyssningsrummet, och dessutom bör inte de
enkla stående vågorna bekämpas, bara resonanserna. Men på en tonkurve-
mätning kan de vara svåra att skilja, och för den som inte beräknar utfallet
noga med utgångspunkt från rummets egenskaper är de i stort sätt oskilj-
bara. ”
Detta stämmer helt enkelt inte eftersom hörseln inte kan skilja mellan frekvensgångsavvikelser orsakade av enstaka reflektioner (stående vågor*) eller multipla reflektioner (resonanser*). För en rörlig lyssnare eller många utspridda lyssnare finns det en del att ta fasta på i ovanstående resonemang, men för en lyssnare med en fix position är det inte så.
Precis på samma sätt som man inte kan skilja utfallet från en eller flera reflektioner ur en frekvensgångs-/tonkurvemätning i en position, kan inte heller hörseln göra detsamma.
*Om man ska vara noggrann med den matematiska formalismen så är resonanser också en form av stående vågor.
E skrev:Är inte IÖ rätt så välkänd för att förespråka lyssningar i vilka man (en/flera) skall kunna röra sig en hel del? Exempelvis att man bör kunna ställa sig upp utan att det låter som att hela orkestern samtidigt ställer sig upp.
Mvh E*
E skrev:PS. Peter! Dricks det något gott i helgen?
shifts skrev:Räcker upp en hand för Bernard bohemian lager. God! Däremot är min favorit från Systembolaget är för tillfället Hohenthanner Kellerbier hell (nr. 1284). Känns som en dold juvel! Köpt den upprepade gånger och tröttnar inte.
juanth skrev:Känner du igen dessa Peter? viewtopic.php?f=17&t=72024
petersteindl skrev:juanth skrev:Känner du igen dessa Peter? viewtopic.php?f=17&t=72024
Jag har svarat i tråden du länkar till.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster