För ganska exakt 37 år sedan köpte jag min Systemek IIS med Helius Standard Arm och Goldring Electro II+ i Ljudbutiken, som då nyligen flyttat runt hörnet till Fleminggatan. Peter Steindl (då Bremen) var fortfarande där för det mesta, när jag var där för att köpa komplett ny anläggning för att ersätta vad som stulits på julafton året innan. Min budget för skivspelare var ca. 8.000 kr. Philips och Sonys CD-spelare var fortfarande de enda som kunde leverera för ca. 7.000 kr. De var i mitt tycke inte prisvärda, jag var övetygad om att priserna skulle rasa inom några år, så vid den tiden var en bra vinylspelare bästa valet,
men vilken? Inom budget ryms Linn LP12 bara med Basic arm och pickup, som närapå skrek efter snar uppgradering.
Ett balanserat paket med LP12, Ittok och Asak (eller vad de hette) kostade 12.000 kr så det fick vara.
En annan skotsk skivspelartillverkare var Systemdek som konstigt nog först hade lanserat modell III i fyrkantig låda med lock som hade en speciell konkav 5 kilo tung skivtallrik av Mazak, en legering med hög densitet, och med fastlimmad tunn filtmatta. Den var ungefär lika dyr som en LP12.
Sedan kom succén II utan konventionell låda med glastallrik och lös filtmatta. Det flytande subchassiet var dolt i en låg aluminiumcylinder med lite mindre diameter än skivtallriken, tre fötter att stå på och en utriggare för tonarmen.
Med Helus enklare Scorpioarm och en MM-pickup tror jag att den kostade under 4.000 kr.
Kort därefter kom Systemdek IIS med det bästa från båda, skivtallriken från III och den resonansfria uppbyggnaden från II och biffigare subchassi för dubbla priset. Återgivningen var överlägsen den dyra III som slutade tillverkas, men IIS försvann också snart, jag vet inte varför. Möjligen kan det ha varit problem att tillverka fler Mazaktallrikar, så det byggdes kanske inte fler IIS än de skivtallrikar som fanns i lager då tillverkningen av III stoppades.
Minns möjligen Peter om den Systemdek IIS jag köpte var enda exemplaret Ljudbutiken haft, eller om jag har helt fel i min spekulation ovan?
På alla 37 åren har jag bara sett en IIS till salu i Tyskland (men jag har inte letat så jättemycket).

- Såhär såg den ut är jag köpte den
- P1200924R.jpg (144.62 KiB) Visad 1222 gånger
Tidigare hade jag en Dual 601 med den första idiotmjuka Ortofon VMS20E. Den stördes av resonanser under locket om man spelade starkt med det nere...
Den nya skulle vara så resonansfri som möjligt, min Systemdek IIS har alltså inget lock utan bara plastskivan man lägger på skivtallriken för att den fastlimmade filtmattan inte ska dra åt sig damm. Tonarmen håller jag ren med damvippan i varsam hand.

- Plastskiva på
- Jelco1.jpg (139 KiB) Visad 1222 gånger
Dessutom har den fått en Jelco 750-arm och en Lyra Dorian pickup.
De var en stor förbättring jämfört med den gamla Heliusarmen och något trötta Goldringpickupen. Det senaste bytet till Lyra Delos ger ytterligare en tydlig förbättring, fler detaljer och trots det ännu bättre sammanhållning.
Tar förbättringarna aldrig slut?
Oavsett, jag är nöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]