Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Jag tror som sagt att det inte tillför ett dugg hörbar förbättring för människor, jämfört linjärt 16/44 och musikinspelningar. Min fråga är om det i alla lägen ens når upp till det, då det bygger på snålkodning. Kopieringsskydd och att sälja med hyperdupersuperkvalitetnonsensargument är nog grejen.
Det diskuterades här för ett tag sedan:
viewtopic.php?f=9&t=64960&hilit=mqa
Bill50x skrev:Läste just att ytterligare företag, liksom Sony, har skrivit på avtal om MQA-formatet. Chesky kommer snart släppa skivor i det formatet också. Är MQA gjort så att man kan signera filerna och hindra icke auktoriserad kopiering och att det är därför som skivbolagen hakar på tåget eller finns det någon annan vinst som tex kvalitetssäkring och bättre ljud?
/ B
Kraniet skrev:Spotify ska tydligen börja erbjuda lossless också. Så snart kanske man kan va nöjd med dom också..
Morello skrev:MQA och HDCD handlar inte om audiokvalitet, utan om att tjäna stål på licenspengar.
pLudio skrev:[ YouTube ]
Bill50x skrev:pLudio skrev:[ YouTube ]
Mycket bra och instruktiv video!
Verkar dock vara lite speedad och stundtals svår att hänga med.
goat76 skrev:Visste vi inte redan ganska tätt efter lanseringen av MQA att det formatet var en bluff, varför har diskussionen om detta kommit upp igen?
Ett annat forum skrev:MQA är i grunden en rätt intressant teknik för att överföra mer information med en given bandbredd och ur lyssningssynpunkt fungerar det nog bättre än mätningarna antyder. När de första MQA-filerna kom på Tidal var de som regel betydligt bättre än filerna med CD-upplösning och det hördes även på enkla apparater och utan MQA-avkodning. De gjorde alltså något med mastern och överstyrningsproblemen t.ex minskade så då kändes det lite lovande med "Master Quality Authenticated" men på senare tid verkar de ha börjat slarva. Att det dessutom gav ett mervärde ur ljudsynpunkt att köra full MQA-avkodning var ju också fint. Jag tycker att det gnällts lite i onödan på systemet men däremot kan jag hålla med om att licensieringen är ett problem.
MQA ger möjlighet att streama mer högupplöst med CD-bandbredd och dessutom möjlighet att distribuera mer högupplöst på CD så tanken är inte helt fel.
Almen skrev:goat76 skrev:Visste vi inte redan ganska tätt efter lanseringen av MQA att det formatet var en bluff, varför har diskussionen om detta kommit upp igen?
Tja, "vi"... Det är ju många som har fortsatt att promota Tidal som typ "best thing since sliced bread". Det är ju till exempel en spammare på LTS FB-sida som intill idioti vidhåller Tidals och MQAs uppenbara överlägsenhet gentemot alla andra alternativ.
Eftersom det varit notoriskt svårt (läs: omöjligt) att få information från tekniskt ansvariga (och de som försökt visa på nackdelarna har utsatts för förtalskampanjer) är det väl ändå lite intressant att få svart på vitt hur det funkar i praktiken? Bara som exempel, när man ser att 44.1 kHz "HiRez Master Track" är lossless (bit perfect) på t.ex. Deezer, men inte lossless på Tidal.
goat76 skrev:Av de personer som du anser promotar Tidal, hur många av dessa framhåller MQA som en bra sak?
goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster