Moderator: Redaktörer
I-or skrev:
Om det var 0,1 % THD som gällde i hifi-utmaningen, så hade en hyfsat känslig lyssnare kunnat identifiera förstärkarna med någorlunda lågdistorderande högtalare.
.
sprudel skrev:Vilken förstärkare har du själv, och varför?
ErikAndersson skrev:Jag håller helt med om att är en Svammelpelle. Men tror och hoppas att de flesta här på forumet inser att det är mycket stor skillnad på en statisk mätsignal jämfört med en komplex musiksignal.
I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
Baffel skrev:Aha, tja det finns ju en i denna tråd som väl ändå får anses vara riktigt duktig på rörförstärkare. Undrar vad han tycker om den kommentaren? Det innebär ju i praktiken , om nu inte rörförstärkare skapar en för öronen behagligare typ distorsion än t.ex trisse, att rörförstärkare torde gå som val av förstärkeri gällande seriös Hifi.
P.s finns fler i tråden som kan detta med rörförstärkeri , Morello tex . Jansch är ju inte så pjåkig på det heller.
Edit du själv verkar ju kunna en hel del om förstärkeri med . Även, ähä behöver väl inte rabbla upp alla i denna tråd.
Morello skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:S
Goat76 samt Erik Andersson bör studera transformteori för att bättre förstå diskursen.
Behövs inte alls. Man kan lära sig att förstå detta med andra metoder. Det viktiga är att man lär sig. Transformteori kan nog somliga (mig själv t.ex.) uppleva som "krångligt" och "jobbigt". Men en viss insats måste man lägga i alla fall.
Livet är ibland både krångligt och jobbigt, men när polletten väl ramlat ned brukar det kännas tillfredställande att efter hårt arbete ha lärt sig något.
Conan skrev:sprudel skrev:Vilken förstärkare har du själv, och varför?
Jag har Holographic Audio PRE 25R och AMP Sixteen. Anledningar:
1. Jag behöver en delad stärkare med för- och slutsteg
2. Made in Sweden![]()
3. Jag upplevde en skillnad mot det tidigare försteget som var en hemmabioreceiver (Yamaha 1030). Har inte blindtestat och vet inte om det var nån inställning som var orsaken (hemmabiostärkare är knepiga grejer) men en skillnad upplevde jag. Nåt "gnagde" med ljudet i Yamahan. Numera spelar receivern bara för film & TV..
4. När väl försteget var bestämt så ville jag ha slutsteg i samma "serie" och det dök upp en AMP Sixteen på Rehifi. Tidigare slutsteg var en Rotel. Upplevde ingen skillnad mellan HA och Rotel.
jansch skrev:Baffel skrev:Aha, tja det finns ju en i denna tråd som väl ändå får anses vara riktigt duktig på rörförstärkare. Undrar vad han tycker om den kommentaren? Det innebär ju i praktiken , om nu inte rörförstärkare skapar en för öronen behagligare typ distorsion än t.ex trisse, att rörförstärkare torde gå som val av förstärkeri gällande seriös Hifi.
P.s finns fler i tråden som kan detta med rörförstärkeri , Morello tex . Jansch är ju inte så pjåkig på det heller.
Edit du själv verkar ju kunna en hel del om förstärkeri med . Även, ähä behöver väl inte rabbla upp alla i denna tråd.
Jag är inte speciellt bra på rörförstärkeri.
Det är ju ingen ny teknik och inte komplicerad. De allra flesta kretslösningarna är ju mer än 50 år gamla och bygger på sunt utnyttjande av främst rören. Att tillverka bra utgångtransformatorer är lite av hantverkserfarenhet.
I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
Baffel skrev:Aha, tja det finns ju en i denna tråd som väl ändå får anses vara riktigt duktig på rörförstärkare. Undrar vad han tycker om den kommentaren? Det innebär ju i praktiken , om nu inte rörförstärkare skapar en för öronen behagligare typ distorsion än t.ex trisse, att rörförstärkare torde gå som val av förstärkeri gällande seriös Hifi.
I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
I-or skrev:Detta var ett tag sedan och reglerna tycks bara finnas kvar för bilstereoförstärkare. Egentligen kräver han nästan ingenting annat än att förstärkarna håller sig under klippning: https://web.archive.org/web/20131024073 ... crules.htm
Det är en aning oklart vad gäller frekvensgången, men jag antar att denna måste vara "lika". Inga restriktioner vad gäller distorsion. Med lågdistorderande högtalare hade man åtminstone med bilstereoreglerna kunnat tjäna 10 000 USD utan tvekan, men antagligen var inte högtalarna särskilt högpresterande i det fallet.
Om det var 0,1 % THD som gällde i hifi-utmaningen, så hade en hyfsat känslig lyssnare kunnat identifiera förstärkarna med någorlunda lågdistorderande högtalare.
Stereophile publicerade en artikel angående varför förstärkare låter olika i JGH:s regi som var ovanligt klartänkt för denna publikation: https://www.stereophile.com/content/carver-challenge (vilken har länkats till även i tidigare trådar).
Morello skrev:I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
Till typiskt rörljud vill jag nog addera betydande distorsion vid låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen.
peterh skrev:Morello skrev:I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
Till typiskt rörljud vill jag nog addera betydande distorsion vid låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen.
Det låter som en beskrivning av billiga rörförstärkare, hifi använder inte sådana.
Det kan också vara en effekt av dåligt dämpade högtalare som måste ha hög dämpfaktor för att inte blit "boomiga"
Tangband skrev:
.....kan nämna att Genelec i ett whitepaper från 2013 har en tumregel att förstärkardistorsion bör underskrida högtalarelementens distorsion med ca 10 gånger . Har elementen en distorsion på 0,5 % bör alltså förstärkeriet bidra med maximalt 0.05 %.
https://assets.ctfassets.net/4zjnzn055a ... ations.pdf
” If the harmonic distortion of a good active loudspeaker [8] is less than 0.5 %, an amplifier can be considered good enough if its distortion is insignificant in compari- son to that, say 0.05 %. All of the amplifiers in this study are more than good enough even up to 7 kHz, beyond which third harmonic distortion is inaudible.”
Morello skrev:
De allra flesta rörslutsteg uppvisar tilltagande THD mot låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen.
Baffel skrev:Morello skrev:
De allra flesta rörslutsteg uppvisar tilltagande THD mot låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen.
Kan du på rak arm komma på något rörslutsteg som inte uppvisar tilltagande THD mot låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen?
peterh skrev:Morello skrev:I-or skrev:Den största anledningen till det typiska rörljudet, d.v.s. den höga utgångsimpedansen som ofta leder till frekvensgångsavvikelser om upp till ett par dB, hade förvisso ekvaliserats bort i testet. Man kan dock fortfarande skilja en förstärkare med 0,01 % THD från en annan med 0,1 % THD med bättre högtalare (vilka inte sällan uppvisar THD om 0,03-0,1 % upp till medelhöga ljudtrycksnivåer i mellanregister och diskant).
Till typiskt rörljud vill jag nog addera betydande distorsion vid låga frekvenser pga olinjäriteter i utgångstrafen.
Det låter som en beskrivning av billiga rörförstärkare, hifi använder inte sådana.
Baffel skrev:Tangband skrev:
.....kan nämna att Genelec i ett whitepaper från 2013 har en tumregel att förstärkardistorsion bör underskrida högtalarelementens distorsion med ca 10 gånger . Har elementen en distorsion på 0,5 % bör alltså förstärkeriet bidra med maximalt 0.05 %.
https://assets.ctfassets.net/4zjnzn055a ... ations.pdf
” If the harmonic distortion of a good active loudspeaker [8] is less than 0.5 %, an amplifier can be considered good enough if its distortion is insignificant in compari- son to that, say 0.05 %. All of the amplifiers in this study are more than good enough even up to 7 kHz, beyond which third harmonic distortion is inaudible.”
Såg att Morello undrade samma sak. Varför ? Är det någon gräns som? Så här adderas dist:
Petersteindl skrev:
Vad gäller summation av harmonisk distorsion så summeras det enligt kvadratiska medelvärdesprincipen. På engelska heter det root mean square och förkortas RMS. Du har säkert sett denna förkortning både här och där.
Exempel: säg att apparaten X1 har THD = 1 % och därefter går signalen till nästa apparat X2 som också den har 1 % THD. Då blir summan av THD från X1 och X2 = √(X1^2+X2^2) = √(1^2+1^2 ) = √2 = 1,41%. D v s summan är inte 2%.
I dina exempel blir summorna:
summan av THD 0,5 % + 0,02% = 0,5004%
och
summan av THD 0,5 % + 0,002% = 0,500004%
Skillnaden är så att säga ännu mindre. Men tar man med IM = intermodulationsdistortion så kan resultaten överraska och speciellt på musik och speciellt med högre ordningens deltoner, exempelvis 7e-ton och 9e-ton.
I tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71504
I-or skrev:När det gäller det typiska rörljudet (om det nu finns något sådant), så är den höga utgångsimpedansen den största faktorn. Alla lyssnare hör lätt frekvensgångsavvikelser om åtskilliga dB upp och ned från bas till diskant. Dessutom blir dessa avvikelser tydligt beroende på vilken högtalare som används (spänningsdelning mellan utgångsimpedans och högtalarimpedans). Detta är en slags helt okontrollerad ekvalisering som blir som den blir.
Att hänvisa till att problemet härrör från "odämpade" högtalare visar att man inte har satt sig in i det hela, i princip alla högtalare har konstruerats med utgångspunkt i låg utgångsimpedans för förstärkaren, vilket utgör en de-facto-standard.
I viss mån bidrar även distorsion härrörande från utgångstransformatorn, vilket Morello tar upp ovan, och en låg grad av motkoppling till det typiska rörljudet. Huruvida lyssnarna uppfattar denna distorsion varierar dock mycket från individ till individ. Vissa tycks inte besväras särskilt mycket av t.ex. 3 % THD dominerad av andraton, medan andra (som undertecknad och Morello) tycker att det låter riktigt illa.
Rörförstärkare som inte uppvisar ovanstående svagheter låter ungefär som vilken transistorförstärkare som helst.
peterh skrev:
Att högtalare ofta är byggda för spänningsdrivning är ett problem som ju accentueras med förstärkare som har
högre utgångsimpedans. Men att tala om "de facto standard" är lite inkkrökt.
Se diskussionerna om strömdrivning för en fördjupning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster