Men nu har jag börjat leka med tanken på att skaffa en subwoofer för att få lite mer botten. Jag är alltså inte ute efter att kunna spela avgrundsdjupt eller ens särskilt högt och jag lyssnar företrädesvis på rock och jazz. Det jag är ute efter är att se om jag kan få ett fylligare ljud med subwoofer (plus att det är en bra ursäkt för att få köpa en ny leksak). Sonosförstärkaren har en sub-utgång och inbyggt low/high pass filter med justerbar crossover mellan 50 och 110 hz. Jag testade att ansluta en sub från BK Electronics via lågnivå men det blev inte bra. Med delningsfrekevensen satt någonstans runt 75 hz integrerade den "bäst", men det lät otroligt mycket bättre utan sub. Jag testade att tweaka positionering, fas och volym, men det blev inte bra hur jag än gjorde. Vad bör vara lämpligt att ställa ett high pass-filter på för Guru Junior? Kanske svårt att svara generellt på eftersom rumsakustiken spelar stor roll... Jag har inte heller hittat något specat frekvensomfång vid -3 db för högtalarna, vilket gör det (i teorin) svårare at konfigurera. Kanske någon som vet?
Därefter lånade jag hem en Rel T5/i från en återförsäljare och anslöt via högnivå. Då började det hända grejer - jag fick till en väldigt bra integration när frontarna spelade full range. Men tyvärr fick jag även brum i subwoofern som jag inte blev av med trots hjälp från Rels support. Jordbrummet lyckades jag eliminera, men så fort förstärkaren skickade signal blev det ett mer högfrekevent brum. Jag tänker att det kanske är ett kompatibilitetsproblem mellan Klass D och klass AB (olika motstånd i high level output/input?) - men det här är enbart gissningar från min sida. När jag istället gick via lågnivå så försvann brummet, men då blev resultatet ungefär som med BK-suben - inte bra alls.
Nu har jag kikat på lite olika subar med klass D-steg och high level inputs och har fastnat lite för Martin Logan Dynamo 800x. En helt annan sorts sub än de Rel gör, med inbyggd DSP, appstyrning och inbyggd Anthen Room Correction. Det verkar vara en riktigt rolig sub som man kan tweaka och tunea i oändlighet från lyssningsposition, och den har speaker level inputs. Men vad tror ni, är det en bra idé att låta mina Guru Junior spela full range, eller borde jag göra ytterligare försök att låta förstärkaren sköta basmanageringen? Eller för den delen - skita i subben helt?