Qobuz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Qobuz numera i Sverige?

Inläggav Baffel » 2021-04-23 08:12

Belker skrev:Sammanfattning:
-Filer med samma format är så vitt jag sett IDENTISKA från de tre testade tjänsterna.
-Lokala klienter/appar på iPhone manipulerar INTE ljudet.
-Olika format är i regel olika mastringar. Detta syns tydligt i MasVis. HiRes har ofta högre nivå och är mer komprimerade (typiskt för ”Remaster”). Detta gäller gamla re-issues. Nya album i 24/xx från Qobuz ser i regel snyggare ut i MasVis än motsvarande 16/44,1.
Frågor på det? :D
UPPDATERING. Deezer levererar också bit-perfekt Redbook data. Jag har tyvärr inte möjlighet att testa hur deras klient beter sig och ifall den mixtrar med ljudet.

Ja , kan du ge exempel på några låtar som man kan spela både via Qobuz och Spotify , där du har info om just data, källan osv om de låtarna?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-23 08:23

Kolla Close med Lina Nyberg och Kärleken Väntar med Kent. Dessa var två av de spår jag jämförde på CD, Tidal, Qobuz, Spotify och Deezer med samma resultat.

Du kan ge mig några låtexempel, så kan jag se om jag kan kolla dem.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-23 08:26

Bra tips Belker. Jag tänkte jämföra , lyssna subjektiva iakttagelser ( ja jag vet detta med objektivitetsproblematiken) så egentligen låtar som jag tidigare INTE kört och vant mig med via Spotify.

Jag lär nog inte höra någon skillnad men det är just det jag ska testa. :).....ja jag vet nu ställer jag in mig på att inte höra skillnad så därför kommer jag..tusan så svårt detta :mrgreen:

I vilket fall hör JAG inte någon skillnad (inbillad eller inte spelar ingen roll) finns det ju absolut ingen anledning , för mig, till att gå över till Qobuz när jag är van med Spotify. Sen detta med Spotify och kommande CD- kvalité på ljudet som är på gång. Finns visst redan nu på vissa låtar/ alster. Är det de du snokat upp Belker?

Edit. Lurigt detta. I alla fall för mig som just precis nu börjat sätta mig in lite i ämnet. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-04-23 09:16

:( Jag har gått bet bet på att överföra mina Album från Tidal till Qobuz.
Soundiiz verkar vara en förträfflig tjänst! Men de accepterar inte Paypal eller någon annan säker betal metod :?
Och jag är inte så sugen på att sprida mina kort uppgifter hur som helst på nätet :|
Finns det något sätt att köpa en voucher och betala säkert?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-23 09:37

Baffel skrev:Bra tips Belker. Jag tänkte jämföra , lyssna subjektiva iakttagelser ( ja jag vet detta med objektivitetsproblematiken) så egentligen låtar som jag tidigare INTE kört och vant mig med via Spotify.

Jag lär nog inte höra någon skillnad men det är just det jag ska testa. :).....ja jag vet nu ställer jag in mig på att inte höra skillnad så därför kommer jag..tusan så svårt detta :mrgreen:

I vilket fall hör JAG inte någon skillnad (inbillad eller inte spelar ingen roll) finns det ju absolut ingen anledning , för mig, till att gå över till Qobuz när jag är van med Spotify. Sen detta med Spotify och kommande CD- kvalité på ljudet som är på gång. Finns visst redan nu på vissa låtar/ alster. Är det de du snokat upp Belker?

Edit. Lurigt detta. I alla fall för mig som just precis nu börjat sätta mig in lite i ämnet. :)

Om det visar sig att du inte hör skillnad mellan Spotify och Qobuz, varför skulle du då vara intresserad av att uppgradera ditt konto från Spotify Premium till Spotify HIFI?

Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-23 09:40

dewpo skrev::( Jag har gått bet bet på att överföra mina Album från Tidal till Qobuz.
Soundiiz verkar vara en förträfflig tjänst! Men de accepterar inte Paypal eller någon annan säker betal metod :?
Och jag är inte så sugen på att sprida mina kort uppgifter hur som helst på nätet :|
Finns det något sätt att köpa en voucher och betala säkert?

Hur mycket har du hunnit samla på dig i favoritlistorna, själv gjorde jag det hela manuellt då jag var intresserad att verkligen få veta "on the go" vilka artister och album som eventuellt saknades, och vilka album som eventuellt tillkommer med Qobuz sortiment.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-04-23 10:00

goat76 skrev:
Baffel skrev:Bra tips Belker. Jag tänkte jämföra , lyssna subjektiva iakttagelser ( ja jag vet detta med objektivitetsproblematiken) så egentligen låtar som jag tidigare INTE kört och vant mig med via Spotify.

Om det visar sig att du inte hör skillnad mellan Spotify och Qobuz, varför skulle du då vara intresserad av att uppgradera ditt konto från Spotify Premium till Spotify HIFI?

Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.

Nej, det är tvärtom mot vad du påstår.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-23 10:01

goat76 skrev:Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.

Varför kan man inte med liknande logik argumentera för att bitreducerad musik lägger mindre last på hjärnan, eftersom musiken redan är rensad från ljud som ändå maskeras?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-23 10:22

Belker skrev:
goat76 skrev:Det är svårt att vid snabba A/B-test detektera de skillnader som finns mellan lossy och lossless, det kräver långtidslyssning för att avgöra om man blir mindre engagerad eller rent av mer lyssningstrött av att lyssna på reducerat material. Som jag och någon annan var inne på i en annan tråd så behöver den informationen som plockats bort för att reducera ljudfilen inte nödvöndigtvis vara så påtagligt hörbar, men hjärnan får troligtvis anstränga sig för att hela tiden lägga till den saknade informationen. Detta kan enligt studioingenjören Andrew Scheps teori leda till lyssningströtthet.

Varför kan man inte med liknande logik argumentera för att bitreducerad musik lägger mindre last på hjärnan, eftersom musiken redan är rensad från ljud som ändå maskeras?

För att hjärnan saknar den bortskalade ljudinformationen som exempelvis full avklingning/reverbsvansar man efter livslånga erfarenheter från ljud i verkligheten dagligen "utsätts" för, när den naturliga avklingningen saknas behöver hjärnan hela tiden lägga till denna information vilket Andrew Scheps menar leder till lyssningströtthet. Jag delar hans teori, han om någon är väldigt van att utsätta sig för långtidslyssning då det ingår i hans dagliga jobb.

Det jag tror Johan försöker säga eller menar med sin one-liner är att överdrivet detaljrikt ljud tröttar ut hjärnan, men överdrivet detaljrikt ljud är just överdrivet och inte naturligt. Man blir inte lyssningstrött av (för hjärnan) förväntade och naturliga detaljer för de är de hjärnan förväntar sig finnas där. Jag talar alltså inte om ett överdrivet diskantregister om nu någon fått för sig det.

Vad du eller någon annan här har för egna teorier om vad som framkallar lyssningströtthet är ni självklart välkomna att presentera, om ni så behagar. One-liners är svårtolkade. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-04-23 12:14

Hittade den här sammanställningen i ett hififorum på FaceBook, har ingen riktig källa, men om det stämmer så är det ytterligare skäl för att använda Qobuz
En faktor tio vs Apple t ex (jag avrundade faktiskt) o de är ändå bättre än Spotify.

"How does Qobuz support artists?
Of all the streaming services out there, Qobuz pays artists the most/stream, though it still isn’t anything compared to directly supporting an artist through something like Bandcamp. Qobuz has a program that financially helps artists and it increased when all live music was suspended during the COVID-19 pandemic: in April to May of 2020, 100% of Qobuz revenues were forwarded to rights holders.
DIGITAL SERVICE PROVIDER $ PER STREAM
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
Napster/Rhapsody $0.01110
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Loen $0.00205
Pandora $0.00155
Vevo $0.00109
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028
UMA $0.00013"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-04-23 16:00

:idea: Om man är intresserad av att jämföra olika utgåvor av klassiska album så verkar Qobuz överlägsen Tidal.
På många Jazz plattor från mitten på förra seklet så har Qobuz 10=>30 olika utgåvor att välja mellan :D Medans Tidal har en eller ett fåtal.
Plattan "Miles Ahead" finns som exempel finns i 15 versioner på Qobuz och bara 2 på Tidal.
"Brilliant Corners" finns i 23 Qobuz versioner medans Tidal bara erbjuder 5 versioner
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-04-25 21:55

Så ramlade det in en typisk sökning på Tidal:

Eric Satie Pöntinen = 0 träffar.

men

Satie Pöntinen = träff.

Helt absurt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-25 22:38

Prova Roland Satie!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 22:58

Saken är väl den att man inte borde behöva testa att söka på något specifikt sätt, flertalet sökfraser borde leda till samma artist, ungefär som sökmotorer brukar fungera. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-25 23:09

Jag skämtade.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 23:12

Den hängde jag inte med på. :)

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-25 23:26

Skrobbling till Last.FM verkar vara fel på en timme, en timme in i framtiden.
Att sedan Roon skrobblar samma låt kan man kanske stå ut med.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-25 23:31

goat76 skrev:Den hängde jag inte med på. :)

Nä, det var ju inte Gervais-nivå, direkt...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-04-25 23:34

solhaga skrev:Skrobbling till Last.FM verkar vara fel på en timme, en timme in i framtiden.

Fantastiskt vad algoritmerna kan nuförtiden! Om en timme kommer du spela Melody Gardot, bara så du vet! Jinxade jag framtiden nu?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-26 01:11

Belker skrev:
solhaga skrev:Skrobbling till Last.FM verkar vara fel på en timme, en timme in i framtiden.

Fantastiskt vad algoritmerna kan nuförtiden! Om en timme kommer du spela Melody Gardot, bara så du vet! Jinxade jag framtiden nu?

Qobuz verkar tro att jag befinner mig i England eller något.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-26 09:09

Om ni undrat över hur man egentligen uttalar Qobuz (koh-buzz) så har ni det här på franska eller gammal turkiska: https://forvo.com/word/qobuz/#fr

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 10:18

Har konstaterat att Qobuz gör min Surface-platta varmare än Tidal. Fläkten går igång mera, temperaturen ligger ligga 5 grader högre. Belastningen på CPU/GPU är betydligt högre! Här samma stycke i Qobuz resp. Tidal, 16/44.1k i båda fallen:

qobuzbelastning.jpg
qobuzbelastning.jpg (452.73 KiB) Visad 11271 gånger

tidalbelastning.jpg
tidalbelastning.jpg (443.86 KiB) Visad 11271 gånger

Kan man göra något under inställningar i Qobuz?
Har satt ner till 0 sek på buffert innan spelning och 1GB cache. Ingen skillnad....

qobuzsettings.jpg
qobuzsettings.jpg (290.78 KiB) Visad 11271 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 10:41

Googling visade att fler hade noterat samma sak! Ett litet program rekommenderades, O&O ShutUp 10. Körde detta med de inställningar som rekommenderades och belastningen på CPU gick ner till lite rimligare siffror.

qobuzefter.jpg
qobuzefter.jpg (477.33 KiB) Visad 11254 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 11:41

Säg den glädje som varar... Efter omstart ser det likadant ut som tidigare. Kanske det där programmet ska ligga under autostart?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-26 12:26

Jag testar just nu att spela några låtar genom Qobuz-appen på min PC och strömförbrukningen ligger i stort sett konstant på "Very high", CPU-användningen pendlar mellan 4% till 6% och GPU:n runt 2,5%.

Tidal kan jag inte jämföra med då jag inte har det längre, men när jag spelar samma album streamat från Qobuz men spelar upp det med Linn Kazoo ligger Linns program konstant på "Very low", CPU-användningen ligger hela tiden på endast 0.1% och även GPU:n på 0.1%.

Appen från Qobuz drar helt klart onödigt mycket resurser.

En skillnad jag märkt mellan Tidal och Qobuz är att när jag pausade musiken för ett längre avbrott i Linn Kazoo med Tidal och sedan startade uppspelningen igen, då avbröts musiken efter en stund och jag tvingades starta om låten från början. Samma sak verkar inte ske med Qobuz genom Kazoo och musiken fortsätter spela utan att det sker några avbrott, så någon skillnad är det mellan Tidal och Kazoo trots att det är samma uppspelningprogram, Linn Kazoo drar oavsett knappt några resurser alls.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 12:42

Har konstaterat att när man stänger ner bilden av Qobuz, minskar användningen av CPU markant.

qobuz-utan-bild.jpg
qobuz-utan-bild.jpg (275.6 KiB) Visad 11220 gånger

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-04-26 12:52

Finns det ingen möjlighet att spela Qobuz via någon annan app, som med Android? Kanske finns någon som är mindre power hungry?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-04-26 16:40

Det är möjligt men inte intressant.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-26 17:40

RogerGustavsson skrev:Säg den glädje som varar... Efter omstart ser det likadant ut som tidigare. Kanske det där programmet ska ligga under autostart?

Fick du till det så att det startar automatiskt?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-04-26 18:17

Belker skrev:Prova Roland Satie!

:lol:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi