Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.
Bjoernen skrev:pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.
Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?
DorreN skrev:Hesselvall-högtalarna med en bas är 8ohm, den med 2 basar är 4ohm
pLudio skrev:Bjoernen skrev:pLudio skrev:Röd på högtalaren till svart på förstärkaren och svart på högtalaren till lämplig röd på förstärkaren för att korrigera fasen.
Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?
Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.
Baffel skrev:pLudio skrev:Bjoernen skrev:Tackar! Det var det jag misstänkte men varför har man gjort på det viset?
Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.
Ja, det där var ju så mysko så jag inte ens såg det riktigt.
I vilket fall, berätta sen Bjoernen hur du tycker den låter ,din nya rörpärla. Ihop med de där högtalarna dessutom , som väl ( om jag inte minns fel) är konstruerade i avsikt att vara en bra match till rörförstärkare.
hifikg skrev:Skulle man inte, för enkelhetens skull, kunna måla om utgångarna istället?
Å andra sidan är det väl bara att koppla, slänga på en testskiva o kasta om på ena högtalaren om fasen är fel, någon skada sker väl inte?
jansch skrev:Baffel skrev:pLudio skrev:Varför den är konstruerad så vet jag inte men att byta plats på terminalerna i förstärkaren vore olämpligt då svart skall vara signaljord.
Ja, det där var ju så mysko så jag inte ens såg det riktigt.
I vilket fall, berätta sen Bjoernen hur du tycker den låter ,din nya rörpärla. Ihop med de där högtalarna dessutom , som väl ( om jag inte minns fel) är konstruerade i avsikt att vara en bra match till rörförstärkare.
Det är inte ovanligt att en förstärkare "vänder på fasen". Konstruktionsmässigt vore det helt onödigt att t.ex lägga till ett extra rör ( som fasvändare) bara för att erhålla samma fas på utgång som ingång. Lite ovanligt dock att behöva göra det på ett rörslutsteg med transformatorutgång kanske.....
Många mikrofoner ger "fasvänd signal", typiskt kondensatormikrofoner, alltså +delta p ger minus på utgången. Det finns inget egentligt skäl till att försöka få hela kedjan - från inspelningsmikrofon till högtalare "rättvänd".
hifikg skrev:Skulle man inte, för enkelhetens skull, kunna måla om utgångarna istället?
Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig.
Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig.
Edit. Såg en annans sak angående bilden jag klistrade in. Ej för svenska marknaden: VOLTAGE 115 V. Ursäkta om jag rört till det i denna tråden.
Här en annan bild:
jansch skrev:Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig.
Det är väl så att det i grunden är ointressant och jag undrar om dom flesta tillverkare ens tänker på det, än mindre upplyser om det.
När det gäller mätutrustning är det dock viktigare att veta. Bruel&Kjaer skriver exempelvis om sina mätmikrofoner (kondensatormikrofoner):
" ..... the output voltage is negative for a positive pressure applied to the diaphragm.".
Bjoernen skrev:Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig.
Edit. Såg en annans sak angående bilden jag klistrade in. Ej för svenska marknaden: VOLTAGE 115 V. Ursäkta om jag rört till det i denna tråden.
Här en annan bild:
Om du kollar på den svarta så står det 230v!
Bjoernen skrev:jansch skrev:Baffel skrev:Det står på förstärkaren, angående fas, ser jag nu. Måhända vanligt, som jansch skrev, men jag har aldrig sett det på någon förstärkare tidigare. Har inte haft så väldans många förstärkare/ slutsteg i och för sig.
Det är väl så att det i grunden är ointressant och jag undrar om dom flesta tillverkare ens tänker på det, än mindre upplyser om det.
När det gäller mätutrustning är det dock viktigare att veta. Bruel&Kjaer skriver exempelvis om sina mätmikrofoner (kondensatormikrofoner):
" ..... the output voltage is negative for a positive pressure applied to the diaphragm.".
Med andra ord så kan man koppla in den som vanligt utan att man skulle märka nån större skillnad? Nu vet jag ju om det så jag kopplar svart från högtalarna i 8ohm röd och röd på svart!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], Trassel och 63 gäster