MichaelG skrev:Baffel skrev:
Det där med basmoduler , subwoffer. Det enklaste i världen att plugga in en wåffer , men jag har då aldrig fått till det på något vettigt sätt . Det dunkar på rejält men mest för sig själv , typ. Ofta för mycket , hur jag än ställer in och har mig. Integration med högtalare upplever jag som svårt att få till.
Har inte , än, mätutrustning och kan ej EQa digitalt.
För det första; Har du delningsfilter mellan sub och huvudhögtalare? Om inte, så adderar du ju vid de frekvenser utsignalen överlappar varann. Och DET blir inte bra. Om du använder delningsfilter så KAN problemet med en sub vara att man pga återgivning av lägre frekvenser får problem med resonanser, etc i basen. Här är det basfällor, eller annan akustikbehandling som gäller om man inte gör det lätt för sig och EQar. Men då måste man ju förstås ha en adekvat EQ. När jag lyssnar med subbar så använder jag delningsfiltret i receivern och en "autoEQ" - DSPeaker 8033 - som fixar till jämnt och bra ljud från själva subbarna. (Innan jag hade DSPeakern, använde jag receiverns EQ för subbarna och det gick ganska bra det också.) Och så är det så klart viktigt att ha rätt ljudnivå på subbarna relativt huvudhögtalarna. Här är det lätt att ställa subbarna för högt. På mycken musik ska de knappt höras, utan mest bara anas.
Mätutrustning är bra och ger en bra utgångspunkt för vad och hur mycket man behöver kompensera. Men jag använde helt sonika frekvenssvep från olika Youtubeklipp för att dels hitta problemfrekvenserna och dels hitta rätt balans mellan subbar och frontar. När jag senare skaffade XTZs mätmick och program, bekräftade dessa i stort sett bara det jag redan lyssnat fram. Men det går på minuter att mäta i stället för (som för mig) dagar att lyssna mig fram.
Slutligen kan det ju naturligtvis bero på dålig kvalitet på subbarna om dessa inte låter bra. Det finns mycket skräp därute. Men för att konstatera detta så måste man först åtgärda det ovanstående. Jag ser ibland (privat-) recensioner av alldeles utmärkta subbasar där ett missnöje mer handlar om handhavandefel än om subbens kvaliteter.
Tack för tips!
OT
Det är just nu superdumt.

Aktiv sub med ställbart 18 dB filter , 40-150 Hz , om jag inte minns fel, . Har inget HP- filter . Dessutom ingen dedikerad sub ut på förstärkeriet , integrerad förstärkare, så jag kör hög till lågkonverter. En
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005
Eller kör och kör med wåffer. Av nämnda skäl ovan inte så mycket. Kef Cadenzarna med stora magneten på B200 basarna är hyfsade.

http://p10hifi.net/TLS/drivers/images/B200_SP1022.gif
Får fixa pryttlar så jag kan integrera bättre och som sagt mickmäta och EQa.

Subben, med tillfällig förstärkare: