Lagt ett par timmar på att googla men är kvar på ruta ett.

Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Ja, som rubriken lyder. Vad finns det för skojigt på marknaden för max 10 000?
Lagt ett par timmar på att googla men är kvar på ruta ett.
Calleberg skrev:Cd, spelare växer nog mögel på den dock...
Lika möglig tuner.
En Kråmkastare av audiomodell, lätt härsken bara.
Spotify, Via surfplatta, Huvudsaklig ljudkälla.
Allt går in en Hegel HD20, Surfplattan vi usb såklart, Kråmkastaren via opto.
Åsså Blåtandas det Spotify rätt in i Försteget RC1590 ibland
Calleberg skrev:Jag förtydligar.
Om man söker efter en apparat som har ett, av användaren konfigurerbart bi-quad digitalfilter som t.ex kan användas för att åstadkomma en Linkwitz-Transform överföringsfunktion. Populärt kallat LT.
Vad har man då att välja på?
Jag känner till miniDSP, i övrigt verkar det finnas en uppsjö av kompetenta digitala Filter/Parametriska ekvilisatorer typ dbx Driverack, men ingen av dessa verkar ha någon form av LT funktionalitet?
Det här skall såklart användas för att ordna till frekvensgången på ett par slutna subbbasar.
(Och om andan faller på är jag ochså lite sugen på att prova ett brant (>24dB/Oktav) Faslinjärt LP filter runt ca 80-250Hz)
Calleberg skrev:Kan man det verkligen?
Att man kan fixa till frekvensgången tvivlar jag inte på en Sekund, men att man även kan få till systemets totala Q att bli t,ex 0,5 tror jag inte funkar eller?
Calleberg skrev:Min poäng var att du skrev "Shelving med variabel Q" vilket man av manualen kan få intrycket att det inte går. Menar du att SLOPE är samma som Q när man valt Shelving?
Calleberg skrev:Bara så att vi pratar om samma sak...
Läs Svantes förklaring på Första sidan i den här tråden:
viewtopic.php?t=29916
Tangband skrev: Allt det du påstår inte kan göras
I-or skrev:Eftersom lådan kommer att placeras i ett rum måste man ta med detta faktum i överföringsfunktionen också. Det är således meningslöst att optimera för frifältsegenskaper. I praktiken behöver man omfattande ekvaliseringsmöjligheter för bästa resultat.
I-or skrev:Det finns egentligen ingen "no-go-zon" om du menar hörbarhet av fasavvikelser och undviker extrem branthet.
I-or skrev:Den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen. Det är inget som helst problem att hantera allting på samma sätt och om man utnyttjar "shelving filters" eller "peaking filters" har därför minimal betydelse så länge som den resulterande frekvensgången blir jämn.
I-or skrev:Eftersom lådan kommer att placeras i ett rum måste man ta med detta faktum i överföringsfunktionen också. Det är således meningslöst att optimera för frifältsegenskaper. I praktiken behöver man omfattande ekvaliseringsmöjligheter för bästa resultat.
Calleberg skrev:I-or skrev:Den akustiska avrullningen från högtalarna drunknar helt i rumspåverkan när det gäller filterkontrollen. Det är inget som helst problem att hantera allting på samma sätt och om man utnyttjar "shelving filters" eller "peaking filters" har därför minimal betydelse så länge som den resulterande frekvensgången blir jämn.
Tycker du jag skall strunta helt i att försöka kompensera för lådans höga Q?
Tangband skrev:En låda som LT korrigerats för fri-fältslyssning låter självklart illa i ett normalt lyssningsrum.
petersteindl skrev:Personligen ställer jag in frekvensgång på totalt utstrålad energi. Jag mäter basmodulerna där de står på plats i hörnen motgolv/tak d v s mikavstånd 3-10 cm och lägger på LT. Slutresultatet gällande utstrålad energi skall bli med gränsfrekvens på 3 Hz med Q=0,5. D v s -6 dB vid 3 Hz. Detta är då med 3 väggar som bildar ett hörn.
Sedan åtgärdar jag rummet, d v s inklusive resterande 3 väggar, med andra basmoduler som är tidsfördröjda. Mik är då på lyssnarplats. Då uppnås ett lyssningsresultat jag känner mig nöjd med.
Mvh
Peter
Calleberg skrev:petersteindl skrev:Personligen ställer jag in frekvensgång på totalt utstrålad energi. Jag mäter basmodulerna där de står på plats i hörnen motgolv/tak d v s mikavstånd 3-10 cm och lägger på LT. Slutresultatet gällande utstrålad energi skall bli med gränsfrekvens på 3 Hz med Q=0,5. D v s -6 dB vid 3 Hz. Detta är då med 3 väggar som bildar ett hörn.
Sedan åtgärdar jag rummet, d v s inklusive resterande 3 väggar, med andra basmoduler som är tidsfördröjda. Mik är då på lyssnarplats. Då uppnås ett lyssningsresultat jag känner mig nöjd med.
Mvh
Peter
Hur genererar du din LT, och fördröjning?
Hur många basmoduler pratar vi om, många moduler blir det... verkar det som
Användare som besöker denna kategori: radelius och 3 gäster