Centerhögtalare eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har (eller önskar/behöver) du en centerhögtalare i ditt multikanalssystem?

Ja
32
34%
Nej
51
54%
Vet inte
11
12%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Centerhögtalare eller inte?

Inläggav Martin » 2006-03-27 13:30

Hur ser det ut hemma hos er, eller hur skulle ni önska att det såg ut? Behöver man en centerhögtalare?

Kommentera gärna, särkillt ni som provat att skifta mellan phantomcenter och reell.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-27 13:35

Jag upplever inte att jag saknar en center i min uppställning. I en tidigare uppställning hade jag center men frågan är om det blev bättre verkligen, jag är tveksam. Som någon nämde verkar centerkanalen vara ett arv från biograferna där en center är nödvändig. Sitter man snett kommer ju tidsskillnaden i en bio bli mycket större än i en hemmabio och haaseffekten kommer smacka in allt ljud i den högtalare som man sitter närmast.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 13:44

Du upplever inte att ljudbildens ursprungliga mitt förkjuts från TV:n (och/eller breddas) mot den högtalare du sitter närmast? Eller är effekten inte så störande?

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 13:59

Jag tycker i stort sett alltid att centerhögtalare pockar för mycket på uppmärksamhet. Jag tänker/stirrar på den hela tiden istället för lyssna på musiken/filmen.

Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna. Kanske är det psykologiskt. Kanske är det så att man på filmer lägger in all dialog i centern och att det blir "för" bra med en center istället för två frontar som "smetar" ut det lite.

Jag var väldigt skeptisk mot IÖs rekommendation till att skippa centern då detta verkade fel ur ett teoretiskt perspektiv. Han hade väldigt rätt :oops:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 14:07

Mycket intressanta synpunkter Margaux!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-27 14:14

Tycker center är en absolut nödvändighet. Har kört utan från november tills nu och det har varit en pina... vem orkar sitta i sweetspot och se på film hela tiden, jag gilla att ligga i soffan, både främre och bakre. Och även när man sitter u spoten så låter det mycket trevligare.
Om det vore bättre att köra utan center så borde dom väl rimligtvis ta bort de nu tills dolby plus, true hd och dts-hd?

Alla filmer från en extra dimension med en bra center :) :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-27 14:16

Nackdelen med carlsson ( 8O ) är att alltid, vartän man sitter i sidled, har man den tänkta centern framför sig. Där skulle kanske en center som spred lite mer åt sidorna ha ett syfte. Men eg behövs ingen center alls.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 14:17

Min erfarenhet säger att med center så kan man ha fronthögtalarne lite längre ifrån varrandra och få en bredare ljudbild än om man kör utan center, dessutom så är det svårt att få ljudet från mitten(vilket man vill, för där har man ju tv apparaten) när man inte sitter mitt framför tv apparaten utan center, vilket kan vara svårt om man inte sitter själv och kollar......
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-03-27 14:19

När jag förut hade en centerhögtalare så hamnade allt tal i den och man hörde verkligen att det kom just därifrån. Det hördes aldrig från mellan center och någon av hö- eller vä-frontarna så istället för att ganska sällan få ljudet att kantra till en av frontarna om man kör utan center så tyckte jag att man hela tiden hörde ljud från centerhögtalaren, vilken då blev väldigt lätt att peka ut var den var. Ljudbilden flöt inte ihop lika bra i som den gör utan center och därför saknar jag inte center alls nu när jag inte har någon.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-03-27 14:20

Min hemmabio har bara 2 kanaler
8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-27 14:46

Min hemmabio har bara 4 kanaler.

...men jag har bara 16 högtalare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-27 14:57

Kör med center, men behöver egentligen inte.

Det centern tillför är att allt tal hamnar i mitten även om man sitter en bit ut i soffan (som utan problem rymmer sex filmtittare, och sen finns det fåtölj bredvid...).

Centern är en vanlig piP-crt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 15:00

Johan_Lindroos skrev:Min hemmabio har bara 4 kanaler.

...men jag har bara 16 högtalare.

Man kan också konstatera att en femte kanal i centern med samma kvalitet som dina frontar skulle kosta en del...

Bättre och lägga de pengarna på många surroundhögtalare skulle jag tro.

/Joachim

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-27 15:03

Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.

Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 15:06

perstromgren skrev:
Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.

Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar! :D

går ju köpa 3par.....och basar så har man ju ett komplett 6.1 system :D

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 15:08

perstromgren skrev:

:-)

Fick faktiskt skruva isär min ena ESL57:a i helgen eftersom den blivit oroväckande tyst. Efter lite felsökning visade det sig att en lödning lossnat till strömkabeln inne i metallådan på baksidan.

Nu ljuder det i stereo igen :P Fast ESL-57 står i vardagsrummet och inte i mediarummet.

/Joachim

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-27 15:13

Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-27 15:15

Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

rösterna kommer inte enbart från centern...det beror ju lite på vart personen som pratar finns i bilden...står personen till vänster så låter det ju även från vänster(ljud i både center och vänster fron)...men ju mindre bildskärm man har desto större "nytta" av center tror jag det är

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:22

Jag har center, har provat utan men jag stör mej rejält på att det inte fungerar bra när man inte sitter helt i mitten, antingen blir centern för bred eller så hör man bara ena fronthögtalaren när man siter "snett".
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:24

Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
Också en mycket intressant reflektion.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:26

eller 2 st högtalare som center kanske skulle funka på en stor skärm, en på varje sida tätt intill tex?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-27 15:30

Mikael2 skrev:Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?

Teoretiskt sett - ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:35

OT: När det gäller saker som funkar/inte funkar "teoretiskt" är det väl bara relevant ifall man samtidigt berättar enligt vilken teori* det gäller. Eller? :wink:

*Med teori menar jag den tanke- eller beräkningsmodell man använder för att komma fram till det teoretiska.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-27 15:42

Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?

Ändrat: förtydligat

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-27 15:50

Jag har en vanlig 28" tv med centern uppepå. Jag sitter ganska nära och upplever ibland att det hörs lite för tydligt att centern är ovanför bilden. Jag har funderat på att ha en till center under tv´n för att centrera ljudet mer på bilden... tror ni det kan funka??
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-03-27 15:51

Almen skrev:Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?

Ändrat: förtydligat

Mitt antagande bygger på att jag har högtalarna i skärmens kanter på en 120 tums skärm medans jag icke har dom i kant på en 32 tums tv utan en bra bit utanför. Dvs skiljeavståndet mellan frontarna är i stort sett oförändrat och bara bildens storlek skiljer.
Senast redigerad av Mikael2 2006-03-27 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:51

Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?

Man kan ju då tycka att det är konstigt med en liten TV till en hembioanläggning hur man än gör men kan inte en center vara ett sätt att kompensera ljudet för bildförutsättningarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-27 15:56

OK, mikael2. Men just dialogen brukar utan center vara ganska snällt utlagd, alltså inte allt i vänster kanal bara för att skådespelaren är till vänster i bild, utan litet lagom så där. Om jag sitter i mitten tänker jag inte på det.

Problemet är kanske större med (med center och storbild) än (utan center och 32")?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 16:06

Problemet är kanske större med (med center och storbild) än (utan center och 32")?
Det kan stämma bra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-03-27 16:09

Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?

Jo, det handlar nog om lite av varje; både att ljudet ska motsvara bilden (dvs "komma" från personen som i bilden säger något), samt att tittare som inte sitter i mitten av bilden ändå ska uppfatta att rösten kommer från bilden.

Det handlar nog också lite om vilken typ av högtalare man ska välja till vilken bildkälla. Antingen har man en liten bild (TV <50tum kanske) och vill då ha en punktformig ljudkälla som stenhårt låser dialogen till den lilla bilden (koaxialelement?), eller har man en större bildkälla och då bör man kanske eftersträva en center som projicerar ljudet utanför sig själv s.a.s (en liknande högtalare man har till L + R?).

Har själv en Dialog 1 som center och ett par piP som L + R och det tycker jag fungerar bra. Dialog 1:an är som en "tillplattad" och skärmad piP. Jag upplever att dialogen är mycket väl integrerad med bilden. Centern är placerad under en 50 tums bakprojektions-TV. Den sitter nästan nere vid golvet och är därför något vinklad uppåt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi