Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Min hemmabio har bara 4 kanaler.
...men jag har bara 16 högtalare.
Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
perstromgren skrev:Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar!
perstromgren skrev:Margaux skrev:Kanske beror det på att centerhögtalare nästan aldrig är identiska med frontarna.
Ja, QUAD ESL-57:or kommer ju oftast i par; det kan vara svårt att hitta enstaka exemplar!
Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Också en mycket intressant reflektion.Mikael2 skrev:Har funderat på att göra mig av med centern. Kan det vara så att det är bra med en center när man använder sig av en TV på typ 32 tum som skärm? Det kan ju bli lite konstigt då om röster förskjuts långt utanför bilden till höger eller vänster.
När man kör på större skärm säg 100-120 så låter det ju lite löjligt när alla röster kommer från en centerpunkt oftast under och mitt på den stora skärmen.
Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Mikael2 skrev:Kan det då vara bättre att köra utan center på större skärmar och med center på en mindre?
Almen skrev:Huruvida en center behövs eller ej har väl med skillnadsavståndet man har till L- och R-kanalerna att göra, inte den fysiska storleken på bilden?
Ändrat: förtydligat
Almen: Kan det inte bero av båda? Ifall man tänker att ljudet ska motsvara bilden i någon mening?
Användare som besöker denna kategori: danfra, Google [Bot] och 26 gäster