Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Att Billie Eilish och bror distar bas och andra ljud stör mig inte. Det är ju en del av musiken, men det här är inte ok.
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
goat76 skrev:Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
hcl skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Lyssningsmässigt låter Qobuz 24 bit lika illa som Spotify/Tidal 16 bit vid 3.10. Och det är inte dac som klipper, headroom finns.
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Tycker du/ni att det låter som en trasig diskant så som JonasB beskriver det?
Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis.![]()
Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.
hcl skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Den låter i det närmaste helt problemfritt i vår referensrigg. Man kan ana att det inte är perfekt, men inte så att jag skulle säga att det är ett problem. Om det är ett problem vid uppspelning så beror det nog snarare på anläggningen, i det här fallet.
Ganska underhållande bassIinga (eller vad man skall kalla den).
Den är helskön den där basen, texturen den adderar till det övriga tycker jag har en mysig samklang på något vis.![]()
Det är uppenbart att spåret är limiterat på de bilder Belker visade, men min uppsleningskedja visar ingen känslighet för detta, det uppstår inte något hörbart fel jag stör mig på så jag misstänker att Belkers och Jonas DACar är extra känsliga/inte har tillräckligt headroom för att hantera "nära-noll-limiterat" material och därför överstyr.
Så kan det vara. Jag kan nog ändå hålla med kritiken om att det är nära nog att betrakta som ett ”fabrikationsfel” ändå. Inte för att det är speciellt problematiskt utan för att det inte är fackmannamässigt utfört.
goat76 skrev:hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.
Belker skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Ett test man kan göra för att utreda om den digitala kedja man har har problem med fullt utstyrda signaler är att justera nivån digitalt och generera om filen med den nivån. Det kan göras med vilken DAW som helst eller med div. ljudkonverteringsprogram (dBpoweramp m.fl.). Funkar det bättre så har man en DAC som inte är byggd för att hantera fullt utstyrda signaler. Man kan tycka att det inte skall vara nödvändigt att DAC:arna skall behöva vara konstruerade för detta, men dessvärre är det allt för vanligt att musikfiler är sådana.
Japp, jag tycker Belker ska sänka spåret med 1-2 dB och rendera ut det, för att sedan fastslå ifall han fortfarande hör felen lika tydligt. Det är enkelt gjort, precis som du säger.
Haha, vad ni håller på!![]()
Jag kan avslöja att jag såklart sänkte nivån i Roon för att utesluta klippning. Inte för att det behövs, headroom finns som sagt redan innan. Att rendera ut filen med sänkt nivå skulle rendera(!) samma resultat.
Ni kan inte på allvar mena att detta fel försvinner på era ”referensriggar”? Ju bättre stereo desto tydligare blir det. Sen kanske vi störs olika mycket av det, men det är en annan fråga.
Men nu är det Gin’o’clock, så jag kanske sätter mig vid datorn och pysslar lite mer, om det är vad som krävs. Av någon anledning känns det inte som att det kommer hjälpa dock. Det spelar liksom ingen roll hur mycket hårda bevis jag lägger fram, det är aldrig nog för den som bestämt sig -looking at you, Goat!
Belker skrev:Jag återkommer när jag listat ut hur jag ska sänka nivån utan att använda mjukvara!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster