Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Skönt att det inte bara är hos mig problemet hörs.
Det kan mycket väl vara väldigt högt upp i frekvens så mastrare och ni som inte hör kanske är lite för gubbiga
Synd på en skön låt.
hcl skrev:JonasB skrev:Skönt att det inte bara är hos mig problemet hörs.
Det kan mycket väl vara väldigt högt upp i frekvens så mastrare och ni som inte hör kanske är lite för gubbiga
Synd på en skön låt.
Gubbiga eller bara allmänt hörselskadade (vilket i det här fallet inkluderar mig)?
Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
Jag sänkte 24-bitars 6 dB i Audacity. Spelade upp och low and behold! Samma... Samma som att sänka 6dB i Roon med 64 bitar flyttal.
Om man inte hör kan man lyssna på orden "i know we..." vid 3.10. Det skorrar på ooweee. Inga höga frekvenser, bara överhård limitering och tom klipp i 16-bitars. Är det det du hör JonasB?
goat76 skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Ser det likadant ut vid 3:14 där hennes röst låter likadant när hon sjunger "to change..."?
Om det inte klipper där så skulle jag vilja påstå att det finns medvetet pålaggd dist på hennes sång som av naturliga skäl ter sig mest tydligt när hon sjunger ut lite högre.
Att det samtidigt klipper vid 3:10 när hon sjunger "I know we..." är isåfall bara ett sammanträffande eftersom hon sjunger just de orden starkare.
Jag hör isåfall det ni pratar om, men jag tror det är en medveten effekt i mixen, därför reagerar jag inte på det som ett produktionsfel.
JonasB skrev:Kanske ska tillägga att jag spelade ganska starkt.
hcl skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Ser det likadant ut vid 3:14 där hennes röst låter likadant när hon sjunger "to change..."?
Om det inte klipper där så skulle jag vilja påstå att det finns medvetet pålaggd dist på hennes sång som av naturliga skäl ter sig mest tydligt när hon sjunger ut lite högre.
Att det samtidigt klipper vid 3:10 när hon sjunger "I know we..." är isåfall bara ett sammanträffande eftersom hon sjunger just de orden starkare.
Jag hör isåfall det ni pratar om, men jag tror det är en medveten effekt i mixen, därför reagerar jag inte på det som ett produktionsfel.
Det ser ut på liknande sätt vid 3.10 (om man tittar på Belkers bild på förra sidan i tråden).
hcl skrev:Belker skrev:Fattar inte att jag ids, men here it goes...
Vad menar du ”ids”? Vi pekar på att det kanske inte behöver vara något våldsamt störande problem och om någon upplever det så kan det bero på att man är mer känslig för fenomenet eller på att man har en anläggning som accentuerar problemet. Med ”man” syftar jag inte nödvändigtvis på en maskulin individ utan på människa (i allmänhet). Kan för den som så vill även ersättas med termen ”hen”.
Intressant! Är det en grafisk effekt eller ser kurvorna verkligen olika ut? Skillnaden mellan 16 bit och 24 bit borde inte vara synlig med den upplösningen såvida det inte är avrundningseffektet som syns.
Jag hör f.ö. att det inte är perfekt, men dels finns det andra plattor där denna effekt är mycket värre och jag skulle inte ens påstå att det är besvärande i det här fallet. Kanske om man spelar mycket starkare. Det har jag inte testat.
goat76 skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Det ser ut på liknande sätt vid 3.10 (om man tittar på Belkers bild på förra sidan i tråden).
Det är omöjligt att se exakt var 3:14 är på den helhetsbilden på föregående sida. Det jag försöker påpeka är att hennes röst låter ungefär likadant vid 3:14 som vid 3:10, men med den skillnaden att det nog inte når klippning vid 3:14. Om det är så så kan det röra sig om en medvetet pålaggd effekt.
JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Belker skrev:Jag tror som vissa är inne på att det är en kombination av det typiska Eilish-soundet och hård limitering. Det är inte den tekniska klippningen som stör mig i ljudet, det är limiteringen. Det hörs ju likadant på 24-bit och den klipper ju inte.
Jag tror inte, som hcl menar, att det är fel på min stereo. Du kanske ska överväga ny medhörning om du tycker det låter fint, hcl?
PerStromgren skrev:JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Ja, det var väl det som vi skulle lyssna på? Du la ju länken till Spotify i första inlägget.
Antingen är det min anläggning som är för dålig (inte så troligt) eller min hörsel som inte hänger med (mycket troligt).
PerStromgren skrev:JonasB skrev:Ni som inte hör, spelar ni via Spotify?
Ja, det var väl det som vi skulle lyssna på? Du la ju länken till Spotify i första inlägget.
Antingen är det min anläggning som är för dålig (inte så troligt) eller min hörsel som inte hänger med (mycket troligt).
JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Billie har en massa låtar med medveten dist men i detta fall har jag svårt att tro det.
goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Får man fråga hur ung du är?
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Haha! 35 men känner mig minst som 45![]()
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Är det någon som vet vilken frekvens eländet gäller? Det är lite konstigt att några inte hör det. För några veckor sedan sa jag till mina kollegor (alla äldre än mig) att en kassamaskin gav ifrån sig ett jobbigt ljud men ingen höll med och kontentan blev att jag inbillade mig, tills jag frågade en yngre elev som bekräftade min beskrivning av ljudet.
Sedan jag köpte pi60s hittar jag en del "konstigheter" i musik och viss musik låter väldigt komprimerat vilket jag tidigate inte reagerat på i samma utsträckning.
hcl skrev:JonasB skrev:goat76 skrev:
Intressant! Har du något exempel?
goat76 skrev:JonasB skrev:goat76 skrev:
Jag tror nog de flesta av oss ändå hör "felet", det är nog bara det att jag inte tolkat det som ett fel utan istället som en medveten effekt pålaggd på sångspåret, därför letade jag initialt efter något annat som mer påminner mer om ljudet av en trasig diskant, så som du beskrev det. Kanske är det en kombination av klippning och en medveten effekt som inträffar samtidigt och att vissa som du tolkar det hela som endast ett fel?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 30 gäster