Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
petersteindl skrev:Vad jag minns, så hade Stig en slags 1a prototyp av OA51 innan Lars Lallerstedt fixade till slutlig formgivning. Det kan vara dessa.
Stig hade även annat material i prototyplådorna än MDF som Stig tyckte var bättre än MDF. Det var ett finskt företag som tillverkade trämaterialet. Då Stig kom fram till produktion på OA51 så fanns inte längre företaget som tillverkade detta trämaterial. Då blev det MDF. Under resans lopp fann jag dock ut att det var stor skillnad på olika MDF och den bästa kvalitén hade en distributör som jag inte minns namnet på. Jag var involverad i hela processen att söka olika trämaterial till OA51.
Mvh
Peter
Prozac skrev:Borde inte nån Carlssonentusiast köpa upp dessa? Tänk om de hamnar på soptippen?
Vad kan vara coolare än Stigs egna lådor..om man lyckas styrka proveniensen förstås.
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Vad jag minns, så hade Stig en slags 1a prototyp av OA51 innan Lars Lallerstedt fixade till slutlig formgivning. Det kan vara dessa.
Stig hade även annat material i prototyplådorna än MDF som Stig tyckte var bättre än MDF. Det var ett finskt företag som tillverkade trämaterialet. Då Stig kom fram till produktion på OA51 så fanns inte längre företaget som tillverkade detta trämaterial. Då blev det MDF. Under resans lopp fann jag dock ut att det var stor skillnad på olika MDF och den bästa kvalitén hade en distributör som jag inte minns namnet på. Jag var involverad i hela processen att söka olika trämaterial till OA51.
Mvh
Peter
Det är den finska typen av material i alla orginal OA51...
Nästan som nån sorts OSB skiva med större "spån" än normal spånskiva.
Alla OA51 kloner vi tog fram är dock i MDF.
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst