Moderator: Redaktörer
bjornw skrev:Hög- till lågnivå menar du?
Baffel skrev:
135:-
Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598
Högnivå-omvandlare...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005
Om du behöver omvandla signalen.
bjornw skrev:Baffel skrev:
135:-
Högnivå-omvandlare
Artnr. 84-598
Högnivå-omvandlare...
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster ... 2000035005
Om du behöver omvandla signalen.
Jag gav det ett försök med högnivå till lågnivå-omvandlare mellan Sonos Amp och Rel subwoofer, och det funkar, inget brum kvar! Jag köpte en likadan som du har från biltema, men jag hade nästan föredragit en med fixerat motstånd, och kanske lite högre kvalitet på lådan. Men nu när jag vet att det funkar så köper jag kanske nån lyxigare variant.
Jag fick även grönt ljus från frugan med omstrukturering av Stringhyllan så att jag kan flytta ned högtalarna. Men den lösningen kräver en ny, smalare hyllsektion eftersom mediahyllpanet endast finns i 58 cm bredd, jämfört med nuvarande 78 cm breda sektion. Totalkostnad: 5-6000 kr. Det är bara att blunda och öppna plånkan.
goat76 skrev:Kul att det funkar bra med den där omvandalaren så att det går att använda din REL.![]()
Tänk på det Tangband nämnde tidigare i tråden, att först se till att du hittar den absolut mest optimala placeringen för dina Guru-högtalare innan du justerar in REL subwoofern. Varje gång du ändrar placering för dina fronthögtalare bör du även justera om placeringen och inställningarna för subwoofern.
Jag antar att du redan följt RELs beskrivning hur installationen går till, där man börjar med överdrivet högt ställt crossover för att lätt hitta rätt fasläge samt rätt avstånd till hörnet där man får maximalt väggstöd och bästa vinkel. Man hör ganska tydligt när den mest optimala placeringen är hittad, för precis som de säger så märker man en ökad energi och ett ökat ljudtryck med ett visst avstånd till hörnet.
Efter det kommer finjusteringen av crossover och nivå och är specifikt för de högtalare man har och hur de fungerar i lyssningsrummet. REL har dock tips om att starta finjusteringen från vissa lägen som i normalfallen brukar ligga relativt nära de inställningar där de flesta landar, ten-o-clock på både crossover och volymnivå som utgångspunkt men det slutgiltiga läget kan naturligtvis hamna långt från detta.
Här är guiden med tillhörande korta videoklipp vilket tydliggör det som står i manualen: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... ning-Guide
bjornw skrev:goat76 skrev:Kul att det funkar bra med den där omvandalaren så att det går att använda din REL.![]()
Tänk på det Tangband nämnde tidigare i tråden, att först se till att du hittar den absolut mest optimala placeringen för dina Guru-högtalare innan du justerar in REL subwoofern. Varje gång du ändrar placering för dina fronthögtalare bör du även justera om placeringen och inställningarna för subwoofern.
Jag antar att du redan följt RELs beskrivning hur installationen går till, där man börjar med överdrivet högt ställt crossover för att lätt hitta rätt fasläge samt rätt avstånd till hörnet där man får maximalt väggstöd och bästa vinkel. Man hör ganska tydligt när den mest optimala placeringen är hittad, för precis som de säger så märker man en ökad energi och ett ökat ljudtryck med ett visst avstånd till hörnet.
Efter det kommer finjusteringen av crossover och nivå och är specifikt för de högtalare man har och hur de fungerar i lyssningsrummet. REL har dock tips om att starta finjusteringen från vissa lägen som i normalfallen brukar ligga relativt nära de inställningar där de flesta landar, ten-o-clock på både crossover och volymnivå som utgångspunkt men det slutgiltiga läget kan naturligtvis hamna långt från detta.
Här är guiden med tillhörande korta videoklipp vilket tydliggör det som står i manualen: https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us ... ning-Guide
Jepp, den guiden har jag utgått från. Det är finjusteringen som återstår, och det är omöjligt att ställa in utan att någon assisterar. Frugan får hjälpa mig ikväll, om hon har tålamodet.
Baffel skrev:Kul![]()
5-6000 kr för att fixa en bokhylla . Okej, men bygger grejer för omstruktureringen själv så...Skojar bara.Inget mer tjat om att du ska bygga något eftersom du deklarerat att du inte har tiden.
OT.
Edit. Jag raljerar över detta med att bygga men det fick jag äta upp. Det var ett tag sedan jag snickrade ihop något. Pysslar med lite olika projekt nu och självklart är det som vanligt, när man inte hållt på ett tag. Små grejer som saknas och jävlas. Sådant man inte tänker på. Har man bara rulle på sitt snickrande rullar allt på men det gäller att komma upp i fart. Dessutom, Djävulen sitter i detaljerna.![]()
Med det sagt så tycker jag det är väldigt roligt att amatörpyssla med lite snickerier.Det överväger den lite sega startsträckan.
Om man har tiden såklart.
Baffel skrev:Du ska mata in signalstyrka det subbens förstärkare är specad för.
RogerGustavsson skrev:Manualen som det länkas till visar ju att det finns ingångar för linje- och högtalarnivå. Varför går det inte att använda dem?
Baffel skrev:Just det. Missade, eller kom på. Om du kollar lite olika apparater som ska pluggas in i en förstärkare , tex CD- spelare så står det oftast : Line output: 2V
Om jag har fel nu får någon mer insatt rätta mig. Just Line output: 2V verkar vara en standard. Därmed en standard även in i integrerade förstärkare , eller förförstärkare. Det skulle ju bli helt knasigt om olika tillverkare hade olika nivåer vad det gäller nivå på utgångarna . Grejerna , olika märken, är ju gjorda för att plugga i varandra. Ta valfri förstärkare med valfri CD- spelare och det brukar inte vara något problem att gå dem att lira bra ihop. Med det sagt så BORDE den där omvandlaren skjutsa ut just Line output: 2V. Det som max , sen kan du vrida ned styrkan i den men max torde vara Line output: 2V.
Att omvandlaren enbart skulle mäkta med 30-40 W , hmm tja det visste jag inte om. Jag har allt tryckt på med bra mycket mer än så. Mwn det stämmer säkert det du säger. För det priset, Biltema , så kanske man inte kan förvänta sig high end. Fast Biltemas högtalarkablar är high end.![]()
Så max uppskruvat på omvandlaren så inte förstärkaren får för svag signal in så den måste ökas i volym för att driva subben . Det borde skapa mer dist än om du har max uppskruvat på omvandlaren. Obs tror jag.
Att det brummar låter ju som jordproblem men det kanske du redan kollat? Testat att dra en jordtåt till elementet? Har du jordade vägguttag? Haft liknande brum med andra pryttlar i det rummet, med de vägguttagen?
Baffel skrev:Är omvandlaren specad för att klara av max 30-40 W så ska man nog akta sig för att trycka in mer effekt. Vet i tusan vad som kan hända, paja då.
Baffel skrev:Hojta till om du hittar någon som är riktigt bra, eller bra. Gärna testad . Kan ju vara bra att ha.
RogerGustavsson skrev:Märkligt det här med högnivåingången. Audio Pro kunde ta både ock utan problem. Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?
RogerGustavsson skrev:Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?
Baffel skrev:Nä, men det är väl informationen , spänningsskillnaderna du vill åt?
Baffel skrev:RogerGustavsson skrev:Stora effekter lär det väl inte bli med inimpedans på 10 kOhm?
Jo, för i samma länk står:
The high impedance of the line in the circuit does not load down the output of the source device.
These are voltage signals (as opposed to current signals) and it is the signal information (voltage) that is desired, not power to drive a transducer, such as a speaker or antenna. The actual information that is exchanged between the devices is the variance in voltage; it is this alternating voltage signal that conveys the information, making the current irrelevant.
Fast det var kanske inte det du menade? Uteffekt eller om du menade negativ effekt för .....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster