Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

1. Nej, jag hör ingen skillnad alls
3
43%
2. Ja, det är skillnad och RPi3 med USB låter bäst
1
14%
3. Ja, det är skillnad och RPi3 med digione låter bäst
3
43%

Antal röster : 7

Användarvisningsbild
hcl

Re: Hör du någon skillnad ? Två digitala drivverk

Inläggav hcl » 2021-05-07 07:14

Belker skrev:
Tangband skrev:Alla som tyckt något i omröstningen tyckte att RPi 3+ digione lät bäst.
Om inspelningen på videon inte är manipulerad eller slarvigt gjord så är det sensationellt .

Om vi leker med tanken att testet hade varit korrekt utfört och röstningen statistiskt säkerställd, varför skulle det vara sensationellt? Teori, mätningar och vittnesmål har för länge sedan konstaterat att USB direkt ut från en pi3 är en dålig idé. Det är ju därför Allo gjort en workaround med sina produkter (spdif för digione och USB med USBridge). I och med pi4 behövs inte det.

Jag var på en demo en gång där man demonstrerade diverse DAC:ar matade via USB och även kopplade via olika USB snören. Skillnaderna mellan DAC:arna var kanske inte helt oväntade, men att det var så pass stora lyssningsmässiga skillnader hade jag inte väntat mig kanske. Jag kommer dock inte ihåg vilka protokoll som användes, men tror det var asynkrona protokoll över lag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 08:13

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Helt otroligt klantigt att spela in via högtalare och mikrofon!

Tillvägagångssättet är inte helt klantigt så länge filerna inte behöver anpassas i nivå i efterhand. Om nivå-anpassningen däremot görs innan inspelningen och man därefter kan detektera en skillnad mellan ljudfilerna så är det en skillnad på ljudkedjorna. Det kan dock vara svårt att avgöra vilken av de testade ljudkedjorna som vid direktlyssning verkligen är den bättre, så frågan är om man endast är ute efter att konstatera ifall det förekommer en skillnad, eller om man vill veta vilken som verkligen uppfattas låta bäst.

Med tanke på det kraftigt ökade brusgolvet i testet så kan vi nog misstänka att det skett en nivåanpassning efter inspelning, därför är troligtvis testet ganska meningslöst. :)

Det vi hör i filen är i högsta grad beroende av annat än endast de digitala drivverken.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-07 08:42

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Helt otroligt klantigt att spela in via högtalare och mikrofon!

Tillvägagångssättet är inte helt klantigt så länge filerna inte behöver anpassas i nivå i efterhand. Om nivå-anpassningen däremot görs innan inspelningen och man därefter kan detektera en skillnad mellan ljudfilerna så är det en skillnad på ljudkedjorna. Det kan dock vara svårt att avgöra vilken av de testade ljudkedjorna som vid direktlyssning verkligen är den bättre, så frågan är om man endast är ute efter att konstatera ifall det förekommer en skillnad, eller om man vill veta vilken som verkligen uppfattas låta bäst.

Med tanke på det kraftigt ökade brusgolvet i testet så kan vi nog misstänka att det skett en nivåanpassning efter inspelning, därför är troligtvis testet ganska meningslöst. :)

Det vi hör i filen är i högsta grad beroende av annat än endast de digitala drivverken.

Ja helt klart, men orsaken är inte inspelningsmetoden med högtalare och mikrofon.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-07 08:48

Jag undrar verkligen vilken uppspelningsutrustning personen har som svarat att han inte hör någon skillnad alls, man hör det ju t.o.m med mobiltelefonens högtalare. Någon vill nog kanske sabotera för dig Tangband. :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 09:41

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Det vi hör i filen är i högsta grad beroende av annat än endast de digitala drivverken.

Ja helt klart, men orsaken är inte inspelningsmetoden med högtalare och mikrofon.

Men det påverkar minst sagt vad man tycker låter bäst/behagligast. Andra högtalare/mikrofoner borde gett ett annat resultat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-07 09:56

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Det vi hör i filen är i högsta grad beroende av annat än endast de digitala drivverken.

Men det påverkar minst sagt vad man tycker låter bäst/behagligast. Andra högtalare/mikrofoner borde gett ett annat resultat.

"Raspberry Pi 3 USB out vs Allo DigiOne SPDIF out the difference is much more noticeable in real life. Dynamics, sound-stage, micro details... to really hear these, you simply have to hear them in person. This is meant for fun and noticing some differences that maybe survived Microphone recording/YouTube compression/Your own gear signature. Have fun!"

Frågan har inte varken från Tangbands sida eller killen som gjort videon varit vilken man tycker låter bäst, frågeställningen är endast om man hör en skillnad mellan ljudkedjorna.

Så länge nivåanpassningen skett digitalt innan inspelningen och ingenting har förändrats vad gäller inspelningsapparatur och placering av mikrofon så är det inget större problem med metoden.
Skillnaden är dock lite för stor i videoklippet, därför kan vi nog misstänka att testet inte var rätt utfört och det har skett förändringar utanför det som skulle testas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-07 10:56

Jag hör skillnad på de två!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-05-07 11:22

Jag hör skillnad på filerna, men jag har ingen aning om huruvida jag hör skillnad på två digitala drivverk.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-05-07 12:10

Jag har en pi4 med vanliga samt en pi3 med Allo Digione. Kör in dem i en Topping D50s och Inkommande signal i pajjerna är trådad.
Jag kan uppfatta viss skillnad men den är otroligt liten i min setup. Med Allon kanske det är lite skirare i toppen men jag är inte hundra på att jag kan svara på vilken pi som är inkopplad utan att få göra A/B omkoppling.
/S

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-07 12:58

Och ni som hör skillnad, är den ena "bättre" än den andra eller är den ena mera naturligt lik riktiga instrumentet/rösten/etc?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-07 15:57

radelius skrev:Jag har en pi4 med vanliga samt en pi3 med Allo Digione. Kör in dem i en Topping D50s och Inkommande signal i pajjerna är trådad.
Jag kan uppfatta viss skillnad men den är otroligt liten i min setup. Med Allon kanske det är lite skirare i toppen men jag är inte hundra på att jag kan svara på vilken pi som är inkopplad utan att få göra A/B omkoppling.
/S

Ja, det verkar som att RPi 4 är ett lyft ljudmässigt mot 3:an om man jämför endast den digitala utgången till dac via USB. Om man får tro på alla hundratals trådar som finns om detta.

Killen som gjort testet som denna tråd handlar om, har själv en test av RPi3 jämfört med RPi4 via USB och han konstaterar att RPi4 låter bättre . Och att en RPi3 med digione HAT via spdif uppnår ungefär samma ljudkvalitet som RPi 4 via USB .

Här är den testen :
https://youtu.be/A5tnU0Cw2mU

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-07 16:05

hcl skrev:
Belker skrev:
Tangband skrev:Alla som tyckt något i omröstningen tyckte att RPi 3+ digione lät bäst.
Om inspelningen på videon inte är manipulerad eller slarvigt gjord så är det sensationellt .

Om vi leker med tanken att testet hade varit korrekt utfört och röstningen statistiskt säkerställd, varför skulle det vara sensationellt? Teori, mätningar och vittnesmål har för länge sedan konstaterat att USB direkt ut från en pi3 är en dålig idé. Det är ju därför Allo gjort en workaround med sina produkter (spdif för digione och USB med USBridge). I och med pi4 behövs inte det.

Jag var på en demo en gång där man demonstrerade diverse DAC:ar matade via USB och även kopplade via olika USB snören. Skillnaderna mellan DAC:arna var kanske inte helt oväntade, men att det var så pass stora lyssningsmässiga skillnader hade jag inte väntat mig kanske. Jag kommer dock inte ihåg vilka protokoll som användes, men tror det var asynkrona protokoll över lag.

Ja, det verkar tyvärr i vissa fall vara olika ljudkvalitet även via asynkron USB . Det beror i sin tur säkerligen på de dacar som används.

Det som förvånar mig lite , är att min nyinköpta MacBook M1 laptop låter en aning renare med mina inspelade filer av orgelkonserten från audacity. Det är alltså en svag skillnad mellan olika DAWs och dess hårdvara.

Jämför jag filerna via AirPlay till Yamaha wxc50 så låter min Mac-dator lite bättre än min iPhone 10 via AirPlay med samma filer. Filerna är exakt lika stora och i samma format. Det borde teoretiskt knappast vara nån skillnad.

Har du nån erfarenhet eller förklaring till detta , HCL ?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-07 19:48

Tangband skrev:... det verkar tyvärr i vissa fall vara olika ljudkvalitet även via asynkron USB . Det beror i sin tur säkerligen på de dacar som används.

Det som förvånar mig lite , är att min nyinköpta MacBook M1 laptop låter en aning renare med mina inspelade filer av orgelkonserten från audacity. Det är alltså en svag skillnad mellan olika DAWs och dess hårdvara.

Jämför jag filerna via AirPlay till Yamaha wxc50 så låter min Mac-dator lite bättre än min iPhone 10 via AirPlay med samma filer. Filerna är exakt lika stora och i samma format. Det borde teoretiskt knappast vara nån skillnad.

Har du nån erfarenhet eller förklaring till detta , HCL ?

Förklaringar finns det säkert, men att utge sig för att sitta inne med facit vet jag inte. Min erfarenhet är dock att det finns underliga skillnader som kan härledas även till den digitala sidan av återgivningskedjorna. Ibland är det fullt förståeligt när originalklockan har sitt ursprung i den domänen (främst avs. asynkrona protokoll typ S/PDIF) eftersom dessa extraherar klockan till DAC:en ur dataströmmen som därmed blir beroende av lågfrekvensstabiliteten hos datorns klocka, som inte konstruerats för att vara bra avs. denna parameter. När det gäller system med någon form av asynkron överföring och referensklockan i DAC:en kan fortfarande källan ställa till med diverse störningar. Det finns tusen sätt att åstadkomma en dålig konstruktion :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-12 21:54

Vet inte riktigt vad som låter bäst :? , men det är skillnad. Blev nyfiken på att lyssna på Kef högtalare däremot då det var länge sedan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi