Hur ansluta centralantenn/koax?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Hur ansluta centralantenn/koax?

Inläggav phloam » 2006-03-27 04:07

Undrar hur jag ska ansluta en centralantenn - typ vanligt tv/radio-uttag, det blir vanlig skärmad koaxialkabel till gammal reciever.

På den finns två skruvfästen som det står "FM 300 ohm" under. Är det bara att skruva fast själva signal/antenntråden i vilken som..? Ska skärmen skruvas fast i GND-skruven (där skivspelarjord sitter nu, hmm) eller behövs inte det?

Tack på förhand för hjälp!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-27 09:02

Egentligen skall du ha en liten transformator på kabeln, som omvandlar 75ohm obalanserat till 300ohm balanserat. De är den där vita plastklumpen som förr i tiden brukade hänga på antenkabeln bakom TV'n, fast den här är för radio. Undrar om det går att hitta såna längre ...?

En enkel lösning är att tillverka den själv av en stump koax, som i figuren under. U-delen blir 1 meter lång för mitt i FM-bandet.

Bild

Balun 300:75 Ohm. En impedans transformator som anpassar en obalanserad 75 Ohm kabel till en balanserad ut/in signal på 300 Ohm. Böj inte balunens kabel så kraftigt som ritningen visar

källa: http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/ANT37-41.htm
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-27 20:50

ok ska testa detta (ante mig att det inte skulle vara helt enkelt :D ). Tack!

Men vad skulle förresten kunna hända om man bara satte dit antennen i en av skruvfästena... kan nåt gå sönder?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-27 22:52

Nej, inget går sönder. Skruva mittledaren i ena skruven och skärmen i andra, fungerar säkert det också. (sådär lagom bra ... )

fast ... det är väl rätt enkelt att vira ihop två koaxer och klämma under skruvarna?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-03-28 14:28

phon skrev:Nej, inget går sönder. Skruva mittledaren i ena skruven och skärmen i andra, fungerar säkert det också. (sådär lagom bra ... )

fast ... det är väl rätt enkelt att vira ihop två koaxer och klämma under skruvarna?

ah, ok, fick för mig att jag skulle bli tvungen att löda eller nåt...! Återkommer när jag testat :)

Återgå till DIY-forum