Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.
En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.
Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...
hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen
Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.
Tangband skrev:hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.
En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.
Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...
Jag vill ju helst kunna använda källan som volymkontroll. Vilket kan göras med olika mjukvaru-spelare från Mac. Problemet med Linn spelarna är att de endast erbjuder fast nivå digitalt ut, men jag vet ju att de låter väldigt fint som drive.
Linn och Genelec säger förstås ( de har rätt ) att det bästa är att dämpa volymen i dacen eller efter den. Men jag vill ha en fungerande lösning som :
1. Fungerar och låter lika bra som yamaha wxc50 digitalt ut samt har möjlighet för att ta emot AirPlay från Apple TV 5.
Yamahan klarar redan allt rent handhavandemässigt med bravur - men det är nog som du skriver, jag vill veta och lära mig något hur stor förbättring eller kanske rentav försämring det blir med en Mac som digital källa istället för yamahan.
Edit: den billigaste lösningen, douk Audio U2 är beställd.
Det blir en kommande review vilken signalkälla-kombination som upplevs låta bäst digitalt ut - Mac/douk U2 eller Yamaha wxc50
hcl skrev:S/PDF stödjer väl inte 24/192!?
S/PDIF protocol is identical to AES3 with one exception: the channel status bit differs in S/PDIF. Both protocols group 192 samples into an audio block, and transmit one channel status bit per sample, providing one 192-bit channel status word per channel per audio block. The meaning of the channel status word is completely different between AES3 and S/PDIF. For S/PDIF, the 192-bit status word is identical between the two channels and is divided into 12 words of 16 bits each, with the first 16 bits being a control code.
hcl skrev:hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen
Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.
S/PDF stödjer väl inte 24/192!?
Michael skrev:Roger - Vad ville du säga med ditt inlägg? Det verkar mycket märkligt. Någon skrev om en upplösning/samplingsfrekvens och du svarar med ett citat om något helt annat.
//Michael
hifikg skrev:hcl skrev:hifikg skrev:En sån där har jag. Mycket mindre iofs, men ändå. Den möjliggjorde 24/192 ut från USB, fast det är väl spdif, kanske. Den kom som en uppgradering till min DAC (Nuforce). Gick att bygga in eller ha som en liten extern låda, jag valde det senare för att slippa skicka min DAC hit o dit. Fungerat bra i många år nu. Kan omöjligen säga om 24/96 eller lägre låter bättre efter implementationen, eller ens om 24/192 alltid låter bättre än något annat, men det är skönt för själen att se siffrorna lysa rätt i displayen
Har nog någon bild i min presentationstråd, fast det kan så klart kvitta, för den går nog inte att få tag på längre.
S/PDF stödjer väl inte 24/192!?
Då kanske det är någon helt annan grunka jag har, men den gör sitt jobb, dvs får displayen att visa 192 mot tidigare bara 96... o när jag ser det så låter det bättre
Fast... jag ser det aldrig, för jag har släckt displayen o lyssnar i mörker.
RogerGustavsson skrev:Michael skrev:Roger - Vad ville du säga med ditt inlägg? Det verkar mycket märkligt. Någon skrev om en upplösning/samplingsfrekvens och du svarar med ett citat om något helt annat.
//Michael
Det var jag ute och seglade... Men annars så ska väl S/PDIF stödja 192/24 om både sändare och mottagare klarar det? Verkar dock inte gå via TOSLINK som väl klarar 96/24 som mest?
hcl skrev:Tangband skrev:hcl skrev:Eftersom S/PDIF bär klockan med sig från källan så skulle jag testa en riktigt bra variant, om inte annat för för att höra om det är någon skillnad.
En Linn Akurate DSM/3 d.v.s. med Katalyst DAC-arkitektur eller dess föregångare Akurate DSM/2 d.v.s. pre-Katalyst skulle säkert vara intressant att testa. Gör det en skillnad och som är värd kostnaden för apparaten så... annars har du lärt dig något. Det finns ju även nästa prisnivå och i.o.m. de nya apparaterna i den serien kanske det kommer ut beg. varianter av föregående modell. Om det är någon fördel när det gäller digitalt ut har jag inte testat dock.
Dessa apparater har i.o.f.s. en massa annan funktionalitet som kan ha värde eller inte? Man kan i vilket fall konstatera att en budget som renderar ett pris i kunder om $99 inte ger mycket spelrum för högprestanda lösningar. Det säger förvissningen om att dyrare apparater med nödvändighet är bättre heller...
Jag vill ju helst kunna använda källan som volymkontroll. Vilket kan göras med olika mjukvaru-spelare från Mac. Problemet med Linn spelarna är att de endast erbjuder fast nivå digitalt ut, men jag vet ju att de låter väldigt fint som drive.
Linn och Genelec säger förstås ( de har rätt ) att det bästa är att dämpa volymen i dacen eller efter den. Men jag vill ha en fungerande lösning som :
1. Fungerar och låter lika bra som yamaha wxc50 digitalt ut samt har möjlighet för att ta emot AirPlay från Apple TV 5.
Yamahan klarar redan allt rent handhavandemässigt med bravur - men det är nog som du skriver, jag vill veta och lära mig något hur stor förbättring eller kanske rentav försämring det blir med en Mac som digital källa istället för yamahan.
Edit: den billigaste lösningen, douk Audio U2 är beställd.
Det blir en kommande review vilken signalkälla-kombination som upplevs låta bäst digitalt ut - Mac/douk U2 eller Yamaha wxc50
Generellt sett (jag själv inkuderad, bl.a. har jag lagt ut mycket pengar på att hitta bra och billiga balanserade kablar...) har en tendens att hoppas på att det går hitta nirvana för en spotstyver. Man lever på hoppet liksom. Sanningen brukar vara hårdare. Riktigt bra blir det inte förrän man slantar upp...
Kraniet skrev:Men använder inte Genelec AES/EBU standard?
Kraniet skrev:En sån här då?
https://www.audiophonics.fr/fr/interfac ... 10547.html
Jag spånar bara![]()
Berätta hur det gick sen
Kraniet skrev:Annars verkar ju Genelecs GLM-kit smart? Då får du ju EQ med på köpet
2000 för ett kit kändes billigt.
https://orebromusikservice.se/p/genelec ... kkQAvD_BwE
Tangband skrev:Men det är klart att som jag kör nu innebär det en viss impedans missanpassning.
Michael skrev:35ohm i rca kontakten, under förutsättning att du kör med 110ohms kabel.
Åt det håll du kör (rca->xlr) så behöver du inte dämpa signalen.
SPDIF är väl 20bit från början, men supportar även 24bit. Hur detta är i praktiken idag, vet jag ej. Det där control word som Roger skrev om är väl däremot skillnad på mellan spdif och aes, så t.ex deemphasis flaggan kanske inte funkar - jag vet ej, går nog att googla sig fram till.
192kHz bör gå bra på många maskiner, om de är gjorda för det. Kretsar finns ju och trafo borde väl också finnas. Optiska toslink komponenten (kontakten) finns väl också som klarar den bithastigheten, men kostar kanske lite extra.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster