Nattlorden skrev:Lite läsbart om vad en förstärkardesigner kan göra med lite vilja:
https://www.stereophile.com/content/carver-challenge
Mycket intressant, tack för det.
PS förstärkaren som "ljudkopierades" påstås vara Conrad Johnson Premier Four
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Lite läsbart om vad en förstärkardesigner kan göra med lite vilja:
https://www.stereophile.com/content/carver-challenge
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Du har lyssnat på en kedja av olika återgivare. Hur kan du gallra ut hur slutstegen låter där? Det är framförallt högtalare och rummet du lyssnar på. De skillnader som finns i det som driver dem är låångt mindre, förutsatt att drivningen får spela inom sina ramar. Andra högtalare eller ett annat rum hade gjort stor skillnad. Det blir en form av EQ från kombinationen högtalare och rum.
Så som du resonerar så kan vi lägga ner detta forum och hobbyn direkt.Allt som folk testat och ställer in i sin rigg är ju totalt meningslöst i din värld med den inställningen. Har man lite erfarenhet så hör man skillnad på sådant som man vill ha i sin rigg eller inte. Man har ett rum och då utgår man ifrån det.Det är ju framförallt basen som är problematiskt ifrån rum till rum, och om man ha har ett rum som ser ut som på visningsbilderna på Hemnet så kan man hålla sig till budget grejer för i ett sådant rum låter inget bra i. Men har man en vanlig möblering för bra ljud så kan man fortsätta med denna hobby och lyssna på skillnader mellan olika elektronik.
Javisst, kan man höra skillnad när man byter en länk i kedjan till en annan men jag begriper fortfarande inte hur du kan döma ut en länk i den rätt långa kedjan utan annan analys än att den ingått i anläggningen vid lyssning. Det kunde lika gärna varit någon av de andra länkarna som gjorde resultatet nedslående i dina öron. Jag har förmodligen längre lyssningserfarenhet än du men jag kan inte belägga en länk med en viss signatur på det viset utan att lyssna till helheten. Hyggligt bra grejor tycker jag inte har så tydliga signaturer (som de vi oftast berör här), däremot grejor som är t.ex. matchade för vissa högtalare.
FBK skrev:Nja, vet inte. Om man tex tar de slutsteg som genomgått blindtest hos LTS, och icke har färgat. Mäter de exakt likadantFinns ju en del slutsteg som är poppis här, det skulle vara intressant att lyssna på ett gäng och se om man kan höra några skillnader.... Vet ju inte vilka som LTS har testat, eller blir vissa märken godkända som ofärgade genom djungeltrumman ? Rotel,Holographic Audio, Bryston, SYBARITE AUDIO och Nad 208 är ju märken som man ser att det finns intresse för.
Sedan finns det de som har andra märken i sina anläggningar.
PerStromgren skrev:Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?
Goldfinger skrev:PerStromgren skrev:Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?
Om man läser frågan utifrån hur du ställer den så är väl distorsion i olika former ett väldigt problem sett till hur marknadens högtalare uppför sig, högtalare oavsett modell utgör i det närmaste uteslutande den länk som färgar absolut mest i ett system.
Förvisso ingen nyhet, men det är ett problem som är högst kännbart.
PerStromgren skrev:Goldfinger skrev:PerStromgren skrev:Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?
Om man läser frågan utifrån hur du ställer den så är väl distorsion i olika former ett väldigt problem sett till hur marknadens högtalare uppför sig, högtalare oavsett modell utgör i det närmaste uteslutande den länk som färgar absolut mest i ett system.
Förvisso ingen nyhet, men det är ett problem som är högst kännbart.
Då borde distortion vara en viktig parameter att mäta (och ange), men det är sällan jag ser den i specifikationen av högtalare.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:Om det var jag så signerade jag det onormalt... men precis vad av det rödmarkerade är svårförstått relaterat till det Morello skrev och sedan svarades på?
Personligen skulle jag säga att påståenden om att det mäts fel eller fel saker helst bör backas upp med ett alternativ/förslag på hur det skall göras.... inte en hypotes om att det kanske någon udda torsdag efter en blue moon skulle gå att plocka upp morsesignaler på en hårfön om vad som är fel med återgivningen. Eller något annat hittills okänt - trots att fysikens gränsland jagas på kvarknivå eller vid ljusets hastighet nuförtiden - ingetdera som är i närheten av de fysikaliska storheter som är i spel vid musikåtergivning.
Du använder din ställning som moderator för att vädra dina personliga åsikter om det jag skrev, tycker du det är okej?
Det enda jag ser i ditt svar är att det hela var just dina personliga åsikter, samt en enda lång räcka fördummanden av mig som person och som inte hade något alls att göra med det jag skrev. Endast dina egna fantasier för att göra dig lustig på min bekostnad.
————————————————————
Och ja, ifall tillverkare mäter och framförallt presenterar mätdata som inte någon person kan höra så kan vi nog konstatera att det endast är en marknadsföringsgrej. Det är det vi försöker utröna i denna tråd, och då måste vi även tala om vilka av de fel som syns i mätningarna och som även är hörbara för en människa, allt annat är säljsnack.
Det har jag inte gjort, jag var väldigt tydlig att detta var personlig åsikt.
Men då förstår jag inte över huvud taget om varför du invände mot Morello om ni är överrens?
Ted_B skrev:Varför använder du din moderatorsroll för att skriva in en personlig åsikt i någon annans inlägg?
rajapruk skrev:Issjös som ligger -125dB har jag inga issjös med!
PerStromgren skrev:Goldfinger skrev:PerStromgren skrev:Är högtalardist ett problem? Jag lyssnar via ett par jag tycker är hyggligt lågdistorderande (Quad 2912) och utgår ifrån att de flesta av er andra också gör det. Är det inte så?
Om man läser frågan utifrån hur du ställer den så är väl distorsion i olika former ett väldigt problem sett till hur marknadens högtalare uppför sig, högtalare oavsett modell utgör i det närmaste uteslutande den länk som färgar absolut mest i ett system.
Förvisso ingen nyhet, men det är ett problem som är högst kännbart.
Då borde distortion vara en viktig parameter att mäta (och ange), men det är sällan jag ser den i specifikationen av högtalare.
Morello skrev:
Jag tittar sällan eller aldrig på videoanekdoter. Påståendet har inte heller stöd av vetenskapen.
Såväl THD som analys av övertonsspektrum är centralt för alla som arbetar med förstärkare. Jag gav dig även exempel på hur man kan bilda sig en uppfattning om spektrumets utseende genom att studera restprodukternas vågform (där grundtonen filtreras bort). Linn klimax solo visar alltså på såväl hög övertonshalt (THD) som ett generöst övertonsspektrum (vilket motsvarar högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan) - det är inte snyggt!
I-or skrev:Morello skrev:
Jag tittar sällan eller aldrig på videoanekdoter. Påståendet har inte heller stöd av vetenskapen.
Såväl THD som analys av övertonsspektrum är centralt för alla som arbetar med förstärkare. Jag gav dig även exempel på hur man kan bilda sig en uppfattning om spektrumets utseende genom att studera restprodukternas vågform (där grundtonen filtreras bort). Linn klimax solo visar alltså på såväl hög övertonshalt (THD) som ett generöst övertonsspektrum (vilket motsvarar högre ordningens termer i överföringskaraktäristikan) - det är inte snyggt!
Helt korrekt. Naturligtvis hör en någorlunda tränad lyssnare en THD om ca 0,3 % vid höga frekvenser (speciellt när den domineras av tredjeton som i det här fallet) och redan vid låga effekter som för Klimax 500 Solo, om detta råder inga som helst tvivel. IM-spektrum ser naturligtvis ovanligt fult ut också. Den som har haft förstärkare med ungefärligen motsvarande prestanda för utvärdering behöver bara ta en blick på mätdata för att förstå ungefär hur det ljudande resultatet blir.
"Linn Klimax 500 Solo, THD+noise (%) vs frequency at (from top to bottom at 2kHz): 4W into 2 ohms, 2W into 4 ohms, 1W into 8 ohms, and 2.83V into simulated loudspeaker load (balanced curves are each slightly lower than unbalanced)."
The more I dug into it I found that it wasnt non-linear distortion in the loudspeakers that was the issue. Thats when I kinda got uninterested in it because you know it wasnt an issue. That wasnt what we were hearing. What we were hearing was something else and I now believe that what we hear has more to do with timing aspects. Things like non-minimum phase and group delays than it does with non-linearity. Because non-minimum phase and group delay are linear concepts so thats not non-linear distorsion, its perfectly linear. But yet we know the ear has a non-linear perception. We are more sensitive to minimum phase aspects and group delay at higher signal levels than we are at lower signal levels. So thats the exact opposite to non-linearites. Now that adds an interesting aspect to the problem and that is that if I have a loudspeaker and Im turning it up and it starts to sound bad is that non-linear distortion or maybe thats the fact that the system has non-minimum phase characteristics to it that are becoming audible as the signal goes up? In other words the system is still linear but the ears perception is not linear.
Yeah it mostly is and of course people like Floyd Toole he doesnt even measure THD or they dont even measure non-linearity in loudspeakers. It just isnt a factor to them wich I think is a little, one area that I am not in complete agreement with the Harman people on is that they dont seem to think that there is a sound character that breaks down at higher levels. And thats something I do believe is true I mean my experience is that loudspeakers at higher levels loose it for a lack of a better word at dramtically different places and in dramatically different ways. And that has to be something more than just frequency response. I think changes in frequency response is part of it but I also think it has to do with other factors like group delay and the ability to percieve group delay.
rajapruk skrev:Verkar vara grymma närfältsmonitorer.
Vad kostar de i Sverige? 50 papp styck?
hcl skrev:rajapruk skrev:Verkar vara grymma närfältsmonitorer.
Vad kostar de i Sverige? 50 papp styck?
40’ styck
https://www.thomann.de/se/genelec_8351b.htm
Tangband skrev:Dagens test av Genelec GLM 8351 visar att distorsionen är lägre än en bra hörlur vid sansade nivåer.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.23432/
rajapruk skrev:hcl skrev:rajapruk skrev:Verkar vara grymma närfältsmonitorer.
Vad kostar de i Sverige? 50 papp styck?
40’ styck
https://www.thomann.de/se/genelec_8351b.htm
Blir lite dyrt då om man ska köra ett litet närfälts/studio 7.2.4 Atmos-system med dessa!