Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jo men om man gillar det dom gör så är ju deras upplevelse om "end game" rätt
juanth skrev:Jag tror många JBL-freaks vill älska dem av samma skäl som du tycker de är sexiga goat.
De har ju alla attribut som fansen vill ha när man kollar in dem. Jag tror det är lätt att ha överseende med vissa tillkortakommanden gällande ljudet när de har allt annat.
Jag ser likheter med amerikanska bilar som görs i retrotappning. Nostalgi är en stark drivkraft.
goat76 skrev:Klart man kan och får tycka vad man vill och ha vilka preferenser man vill, men jag har väldigt svårt att se att en och samma högtalare kan sträcka sig från direkt dålig för en audiofil till att någon annan tycker det är den bästa de hört, därför misstänker jag vitt skilda yttre omständigheter som rum, elektronik och fel vs rätt uppställd som måste varit en tydligt avgörande faktor.
Tydligen är denna högtalare inte en direkt kopia av den klassiska varianten, mest bara till utseendet. Annars ska det tydligen vara en modernare konstruktion och med ett modernare sound.
Jag kan tänka mig att utseendet kan spela folk ett spratt där de som ser den som en snygg mysig retro-design får positiva vibbar medans du kanske bara tänker ”gammalt”.
Som sagt så bör jag nog lyssna på dessa själv för att ta reda på i vilket läger jag ställer mina fötter.
Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Klart man kan och får tycka vad man vill och ha vilka preferenser man vill, men jag har väldigt svårt att se att en och samma högtalare kan sträcka sig från direkt dålig för en audiofil till att någon annan tycker det är den bästa de hört, därför misstänker jag vitt skilda yttre omständigheter som rum, elektronik och fel vs rätt uppställd som måste varit en tydligt avgörande faktor.
Tydligen är denna högtalare inte en direkt kopia av den klassiska varianten, mest bara till utseendet. Annars ska det tydligen vara en modernare konstruktion och med ett modernare sound.
Jag kan tänka mig att utseendet kan spela folk ett spratt där de som ser den som en snygg mysig retro-design får positiva vibbar medans du kanske bara tänker ”gammalt”.
Som sagt så bör jag nog lyssna på dessa själv för att ta reda på i vilket läger jag ställer mina fötter.
Jag lyssnade på dem tillsammans med genstruktur som skrivit i tråden tidigare. De imponerade inte jättemycket på mig då men jag skulle absolut inte säga att de lät dåligt. Dessutom tror jag de skulle låta bättre här hemma efter lite tweakande och tillvänjning![]()
Klart du ska lyssna och skapa dig en egen uppfattning!
Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Klart man kan och får tycka vad man vill och ha vilka preferenser man vill, men jag har väldigt svårt att se att en och samma högtalare kan sträcka sig från direkt dålig för en audiofil till att någon annan tycker det är den bästa de hört, därför misstänker jag vitt skilda yttre omständigheter som rum, elektronik och fel vs rätt uppställd som måste varit en tydligt avgörande faktor.
Jag lyssnade på dem tillsammans med genstruktur som skrivit i tråden tidigare. De imponerade inte jättemycket på mig då men jag skulle absolut inte säga att de lät dåligt. Dessutom tror jag de skulle låta bättre här hemma efter lite tweakande och tillvänjning![]()
Tangband skrev:Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Klart man kan och får tycka vad man vill och ha vilka preferenser man vill, men jag har väldigt svårt att se att en och samma högtalare kan sträcka sig från direkt dålig för en audiofil till att någon annan tycker det är den bästa de hört, därför misstänker jag vitt skilda yttre omständigheter som rum, elektronik och fel vs rätt uppställd som måste varit en tydligt avgörande faktor.
Nyfiken: hade de lite ”fet” mellanbas dvs en liten betoning på några dB omkring 125 Hz som du upplevde det ? Mina passiva Jbl 530 med originalfiltret har det, och det är lite störande i längden.
goat76 skrev:Knuttebaloa skrev:goat76 skrev:Klart man kan och får tycka vad man vill och ha vilka preferenser man vill, men jag har väldigt svårt att se att en och samma högtalare kan sträcka sig från direkt dålig för en audiofil till att någon annan tycker det är den bästa de hört, därför misstänker jag vitt skilda yttre omständigheter som rum, elektronik och fel vs rätt uppställd som måste varit en tydligt avgörande faktor.
Jag ska helt klart lyssna på dessa själv, jag tror de har dem hos den lokala handlaren, det optimal skulle vara att låna hem dem för mer seriös utvärdering men då jag inte direkt är ute efter en ny högtalare utan mest är nyfiken så känns det inte riktigt rätt att försöka få till ett hemlån.![]()
Bilden som genstruktur postade på sida 2 i den här tråden från eran demo-lyssning tycker jag dock vittnar om en ganska suboptimal placering med en högtalarvägg med stor öppning till vänster och med till synes aningen felplacerade absorbenter. Enligt min erfarenhet bör helst väggen bakom högtalarna vara en hel solid yta utan öppningar. Har ni hört andra högtalare prestera bra i det rummet med den placeringen?
Användare som besöker denna kategori: idea och 43 gäster