Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning ?

1. ROON
8
28%
2. VLC
1
3%
3. ITunes
2
7%
4. Windows media player
0
Inga röster
5. Annat - beskriv
18
62%

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Vilken mjukvara använder du för datorbaserad uppspelning

Inläggav Baffel » 2021-05-16 12:27

Finns det inte någon programvara , eller vilken programvara finns det, där det "bara" är att plugga in i datorn och därmed få ut bättre ljud. Plug- and- play. Som inte krånglar allt för mycket och som fungerar. Data :arrow: program ( ett sådant) :arrow: extern DAC= Resultat: Optimalt kanonljud (förutsatt bra DAC såklart).

Scenario två datorer ( ej Windows det verkar ju hopplöst, padda/ mobil) + Spotify ( två datorer / enheter för att styra Spotify server ej aktuellt).

Denna verkar ju lovande, ibland i alla fall.

viewtopic.php?f=9&t=72072

Eller finns det inga genvägar? Obs enkelt och funktionellt. Jag kan kompromissa lite på ljudkvalitén så länge det fungerar och inte strular.

Edit, ej sk smidig lösning typ någon Linn- streamer plug and play för en halv miljard , eller vad den nu kostade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-16 12:39

Det är säkert en fördel med en grunka som inte samtidigt gör en massa annat oavsett operativsystem. Ett krux är väl att alla paddor/surfplattor/datorer är uppkopplade till att göra annat än just spela upp ljud? Nu är väl även streamers uppkopplade på sätt vis? Hur mycket sker där i bakgrunden utan att vi vet vid användandet? Poppar det upp meddelanden om uppdateringar även där?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-16 12:42

Conan skrev:- Varför funkar fortfarande Windows-volymkontrollen? När jag ansluter hip-dac så åker visserligen Windows-volymen automatiskt upp till 100% men jag kan fortfarande använda den för att sänka.

För att du går genom Windows mixer. Använd WASAPI Exclusive Mode istället.

Conan skrev:- Varför 44.1 kHz som utgående samplingsfrekvens? Jag spelar på Spotify och den ska med "Mycket Hög" leverera Ogg/Vorbis -q9 som inte är begränsad till 44.1 samplingsfrekvens. Testar nåt från Reference Recordings som med Vorbis borde komma högre än 44.1 men icke. Är det möget Spotify HiFi med lossless CDDA som har infesterat systemet? :)

För att det kodade materialets samplingsfrekvens är 44,1 kHz.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-16 12:49

Baffel skrev:Finns det inte någon programvara , eller vilken programvara finns det, där det "bara" är att plugga in i datorn och därmed få ut bättre ljud. Plug- and- play. Som inte krånglar allt för mycket och som fungerar. Data :arrow: program ( ett sådant) :arrow: extern DAC= Resultat: Optimalt kanonljud (förutsatt bra DAC såklart).

Scenario två datorer ( ej Windows det verkar ju hopplöst, padda/ mobil) + Spotify ( två datorer / enheter för att styra Spotify server ej aktuellt).

Denna verkar ju lovande, ibland i alla fall.

viewtopic.php?f=9&t=72072

Eller finns det inga genvägar? Obs enkelt och funktionellt. Jag kan kompromissa lite på ljudkvalitén så länge det fungerar och inte strular.

Edit, ej sk smidig lösning typ någon Linn- streamer plug and play för en halv miljard , eller vad den nu kostade.

Roon gör det. Men det är ju inte gratis. För att vara extra säker på att datorn inte förstör kopplar du in en endpoint mellan dator och DAC. Den kopplas in på LAN och kan vara en enkel Raspberry Pie 4.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-16 13:12

Tja, kanske det. Så hur mycket bättre signal , hur mycket mer upplöst, blir det mellan padda/ mobil med Android plus Spotify ut till extern DAC jämfört med padda / mobil Android Spotify plus att att lägga till Roon , LAN och t.ex Raspberry Pie 4 till extern DAC?

Vill ju plocka ut det bästa ur Spotify lossless, såklart. Följer vad du skriver ang det Belker. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-16 13:21

RogerGustavsson skrev:Det är säkert en fördel med en grunka som inte samtidigt gör en massa annat oavsett operativsystem. Ett krux är väl att alla paddor/surfplattor/datorer är uppkopplade till att göra annat än just spela upp ljud? Nu är väl även streamers uppkopplade på sätt vis? Hur mycket sker där i bakgrunden utan att vi vet vid användandet? Poppar det upp meddelanden om uppdateringar även där?

Skulle testa men bygge av sub kom emellan . Får väl prova framöver. Dewpo kör , eller har kört med det programmet. Lite mixade resultat , se

viewtopic.php?f=10&t=71993

Ang uppdateringar,hmm kolla med Dewpo. :)

Det borde ju finnas liknande program, eller? Smidiga, vettiga sådana med bra funktionalitet. Plugga in och utan strul få ut maximal kvalité signal ut till extern DAC. Fast så enkelt kanske det inte är att få till vettigt ljud?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-05-16 13:57

pLudio skrev:
Conan skrev:- Varför funkar fortfarande Windows-volymkontrollen? När jag ansluter hip-dac så åker visserligen Windows-volymen automatiskt upp till 100% men jag kan fortfarande använda den för att sänka.

För att du går genom Windows mixer. Använd WASAPI Exclusive Mode istället.

Conan skrev:- Varför 44.1 kHz som utgående samplingsfrekvens? Jag spelar på Spotify och den ska med "Mycket Hög" leverera Ogg/Vorbis -q9 som inte är begränsad till 44.1 samplingsfrekvens. Testar nåt från Reference Recordings som med Vorbis borde komma högre än 44.1 men icke. Är det möget Spotify HiFi med lossless CDDA som har infesterat systemet? :)

För att det kodade materialets samplingsfrekvens är 44,1 kHz.

1. Det är väl det (WASAPI) inte Spotify inte har stöd för? Därav den där ASIO Bridge.

2. Ja då har jag väl fått "Spotify HiFi" då. Förb... :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-16 14:33

Conan skrev:1. Det är väl det (WASAPI) inte Spotify inte har stöd för? Därav den där ASIO Bridge.

Spotify har inte stöd för ASIO heller och ljudet går uppenbarligen genom mixern. Prova https://theqwertiest.github.io/foo_spotify/?

Men om du ställer in 24 bits / 44,1 kHz i Windows så kommer mixern i alla fall inte sampla om ljudet från Spotify och du har ju redan stängt av de ljudförsämrande APO:na.

Conan skrev:2. Ja då har jag väl fått "Spotify HiFi" då. Förb... :)

Det antagandet kan du inte göra baserat på samplingsfrekvensen allena. Jag skulle tro att allt musikmaterial där är 44,1 kHz oavsett om det är FLAC, AAC eller Vorbis.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-05-16 22:30

pLudio skrev:
Conan skrev:1. Det är väl det (WASAPI) inte Spotify inte har stöd för? Därav den där ASIO Bridge.

Spotify har inte stöd för ASIO heller och ljudet går uppenbarligen genom mixern. Prova https://theqwertiest.github.io/foo_spotify/?

Men om du ställer in 24 bits / 44,1 kHz i Windows så kommer mixern i alla fall inte sampla om ljudet från Spotify och du har ju redan stängt av de ljudförsämrande APO:na.

Conan skrev:2. Ja då har jag väl fått "Spotify HiFi" då. Förb... :)

Det antagandet kan du inte göra baserat på samplingsfrekvensen allena. Jag skulle tro att allt musikmaterial där är 44,1 kHz oavsett om det är FLAC, AAC eller Vorbis.

Ställer om till 44.1 och det låter fortfarande bra. Synd om allt material på Spotify var 44,1. Inte för att man sannolikt skulle höra skillnad men om nu Spotifys Ogg/Vorbis klarar högra bandbredd så varför begränsa till just 44,1? Ungefär som om Netflix i framtida 8K med extra allt skulle begränsa sig till HD-bild med 720p och 5.1-ljud för "det är vad SVT sänder i sina HD-kanaler." :wink:

Det är inget speciellt "magiskt" med 44.1 kHz i samplingsfrekvens. Det vart det för CDDA i små blänkande skivor som skulle få plats i en bilstereo och rymma en symfoni med Beethoven.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2021-05-17 08:42

Ingen datorstyrning här.

Jag har ju möjlighet att spela upp musik från datorn direkt i min Marantz. Men gränssnittet suger så jag orkar inte.
Använder spotify connect i Marantzen som jag styr med telefonen. Har premium så det är 320 kbit då jag lyssnar på.

I stugan däremot spelar jag kompaktskiva
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-17 09:24

Trodde att jag både röstat o svarat tidigare, finns det en liknande tråd?

Nåja, jag kör, förstås, Apple Musik, tidigare känd som iTunes, men numera fokuserad på... musik! iTunes omfattade mer o mer för varje ny version o hotade ta över allt i datorn innan Apple gjorde helt om. Numera är ljudböcker, videos, bilder och annat utlokaliserat till därför avsedda appar och Musik används för att spela lagrad musik och streama Apple Music. Vet inte om man kan streama t ex Qobuz genom Musik, misstänker att jag vid ett eventuellt byte av streamingtjänst tvingas använda en särskild app för den. Det är därför jag håller kvar vid Apple Music i Musik, det är bara att växla med en knapptryckning mellan mitt eget bibliotek på 8000 fonogram till Apples på 70000000 fonogram (eller om det var låtar). Så om Apple börjar leverera högupplöst streaming till hösten stannar jag kvar, annars blir det Qobuz som det ser ut nu.

Musik (fd iTunes alltså) har jag kompletterat med den lilla appen BitPerfect som automagiskt ställer om alla parametrar när jag byter från vanlig CD-kvalitet till 24/96 eller 24/192. Praktiskt. Påstås emellertid vara på väg ut, men då kanske funktionen implementeras i Musik, den som lever får se.
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi