Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Evil_Homer skrev:Ladda hem kalibreringsfilen till xtz's mikrofon, installera REW tuta och kör.
Senaste betan på REW ska jag testa då den visst hade möjlighet att "se tidsskillnaderna" mellan tex front - sub.
Kanske kan vara av nytta för dig?
Bra tips, tack!
goat76 skrev:sprudel skrev:Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.
Har ett tips på ett album med en skönt spelad ståbas som i de flesta av låtarna är det enda instrumentet som ackompanjerar sångerskan.
Musica Nuda - My Favorite Tunes
https://open.qobuz.com/album/xqhe5csy5r10b
[ Bild ]
shifts skrev:sprudel: Är det din streamer som ”hindrar” dig från att köra Roon? Finns väl en trevlig PEQ-funktion i den har jag hört det ryktas om. Kör Roon sedan något år tillbaka, men kan dessvärre inte säga något om just den funktionaliteten.
sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?
sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?
shifts skrev:Bra solhaga! Mindes att jag sett detta diskuteras, men glömt av var.sprudel skrev:Hur är det med oönskade påverkningar på signalen via Roon jämfört med Morello peq?
Vet inte. Se det som ett förslag på något du förhoppningsvis enkelt kan testa förhållandevis gratis (man får en 2-veckors provperiod) för att utröna om det är en väg framåt. Det kan ju även ge svar på hur det skulle kunna hanteras utanför Roon, om experimentet faller väl ut. Gissar att Roon kommer uppsampla på något sätt, för att kunna hantera signalen utan degradering, men den lämnas nog inte orörd. Gissar att tråden solhaga pekade ut går in i det där på djupet.
Så förstår att Roon kanske inte är din slutgiltiga lösning, men föreslog den just för enkelhet till testning. Däremot kanske den är principiellt fel för dig när det kommer till hur din signal ska hanteras.
Belker skrev:Som den finsmakare du är borde du ju verkligen grotta ned dig i Roon och kanske till och med HQPlayer på det! Lekte lite med HQP demon igår. Den gör ju ungefär vad Chord Mscaler gör, fast med dator. Det lät helt otroligt bra! Sen upptäckte jag att jag satt uppsamplingen i bypass och i princip bara lyssnat ”som vanligt”... Men den förstörde i alla fall inget, så det kanske finns potential!
Belker skrev:Som den finsmakare du är borde du ju verkligen grotta ned dig i Roon och kanske till och med HQPlayer på det! Lekte lite med HQP demon igår. Den gör ju ungefär vad Chord Mscaler gör, fast med dator. Det lät helt otroligt bra! Sen upptäckte jag att jag satt uppsamplingen i bypass och i princip bara lyssnat ”som vanligt”... Men den förstörde i alla fall inget, så det kanske finns potential!
sprudel skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:Använder nästan uteslutande av cello och ståbas vid mina utvärderingar av basregistret.
Har ett tips på ett album med en skönt spelad ståbas som i de flesta av låtarna är det enda instrumentet som ackompanjerar sångerskan.
[ Bild ]
Den går mycket vid utvärdering av basregistret, live-varianten alltså. Även Rickie Lee Jones ”Pop pop” har utmanande partier med ståbas. Verkligen utmanande för och triggar mina problem frekveneser!
sprudel skrev:Bra Jansson, man vill ju ha utmanande alster när man testar basen. Lise o Gertruds vrålande cello ingår också.
Gör en ansats med Morello peq så får vi se vad det gör. Två angreppspunkter i häradet 48 resp 59 Hz blir det som start.
I-or skrev:3. Hur frekvensgångsavvikelserna uppstår har ingen betydelse och man behöver samma korrektion oavsett. Hörseln har ingen aning om varför topparna och dalarna uppstår utan registrerar dem bara som just sådana.
sprudel skrev:man vill ju ha utmanande alster när man testar basen.
Jansson skrev:sprudel skrev:goat76 skrev:
[ Bild ]
Den går mycket vid utvärdering av basregistret, live-varianten alltså. Även Rickie Lee Jones ”Pop pop” har utmanande partier med ståbas. Verkligen utmanande för och triggar mina problem frekveneser!
Jag förstår att du hör det när du spelar RLJs Pop pop.
Wassermans bas är konstigt EQad. Har sett i hifi butiker och mässor att det albumet finns med på demo-urvalet.
Förstår att vissa vill ta hjälp till sina högtalare för lite ”imponator botten”
Testa istället, om du gillar Rickie Lee, och vill ha bra återgivning av ståbas; ” it’ like this”
Första två, Show biz kids och Trouble man.
Ett välljudande album dessutom.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster