av shaft » 2021-05-17 10:32
Mycket intressant video. Tyckte den var fantastiskt att se, men också lite frustrerande att titta på. Det blir efter ett tag för mycket fokus på att systemet SKALL vara världens bästa och är det inte det så tänker han helt enkelt låtsas att det är det...och sedan detta fokus på hur mycket allting väger. Tyngre desto bättre - hela tiden. Själv satt jag och funderade på en sådan sak som varför har han tre högtalare isf två? Spelar han med alla tre? Skall det vara för multikanal - han hade ju surroundhögtalare också, men ingen hembio i dagsläget om jag förstod det rätt? Det finns såklart multikanal klassiska inspelningar - det är kanske för det syftet? Och så denna skivsamling på vad var det 28.000 LP som inte är handplockade på något sätt. Personligen är jag mer imponerad över "smalare" samlingar som är handplockade efter vissa kriterier än att man köper stora samlingar för "a very good price" och sen inte har tid att ta ur plattorna ur boxarna.
Men det är klart vi ser ju bara en timmes dokumentär - det finns säkert mycket musikkunnande i botten som inte framgår och han var ju "well connected" med hifipersonligheter så han har väl fått hjälp med en hel del.
Men visst själva genomförandet är berömvärt såklart. Påminner om de där postmästaren som byggde på sitt stenhus varje dag i många år. (fanns en film om det). Klockorna fattade jag inte först, men jag förstår att han byggt dem själv och de såg fantastiska ut. Jag tänkte först att han bara ville ha symmetri i rummet (som med de två Nippur HMV-hundarna) men så var det nog inte.