Moderator: Redaktörer
JM skrev:Mp3 och andra ljudkomprimerande algoritmer står inte högt i kurs bland rättrogna audiofiler. Trots detta väljer de flesta audiofilerna att lyssna på suboptimalt ljud likt mp3.
JM
Tangband skrev:JM skrev:Mp3 och andra ljudkomprimerande algoritmer står inte högt i kurs bland rättrogna audiofiler. Trots detta väljer de flesta audiofilerna att lyssna på suboptimalt ljud likt mp3.
JM
Den sista meningen håller jag inte alls med om. Får jag välja ( och det får jag oftast, eftersom jag har ett enormt bibliotek rippat från Cd till FLAC i min NAS ) mellan Spotify connect och samma musik rippat från CD i form av FLAC så är det alltid samma skillnad.
Jag föredrar att lyssna på det bitkorrekta alternativet.
Kraniet skrev:Musikens ursprungliga inspelningskvalitet är då väldigt mycket mer viktig.
En bra inspelad musik i CD-kvalitet rippad till 320 kbit kommer absolut låta bättre än en dåligt inspelad musik som spelas upp bitkorrekt.
Belker skrev:Men JM menar nog inte att vi bokstavligen skulle lyssna på mp3. Han talar, som vanligt, om att vi har dåliga rum. JM, kan du inte tala ur skägget och säga det istället, eller skulle det (med rätta) uppfattas som för tjatigt? Du var tvungen hitta en annan provokativ vinkel på det?
Belker skrev:Men JM menar nog inte att vi bokstavligen skulle lyssna på mp3. Han talar, som vanligt, om att vi har dåliga rum. JM, kan du inte tala ur skägget och säga det istället, eller skulle det (med rätta) uppfattas som för tjatigt? Du var tvungen hitta en annan provokativ vinkel på det?
JM skrev:Belker skrev:Men JM menar nog inte att vi bokstavligen skulle lyssna på mp3. Han talar, som vanligt, om att vi har dåliga rum. JM, kan du inte tala ur skägget och säga det istället, eller skulle det (med rätta) uppfattas som för tjatigt? Du var tvungen hitta en annan provokativ vinkel på det?
Har jag fel?
Hur kan verkligheten vara provokativ? Verklighetens olika entiteter måste särskiljas.
Jag finner det mer provokativt att förneka att det finns verklighet skild från fysiken som entitet. Hur psykologin/fysiologin relaterar till fysiken är nyckeln till hörandet.
Utan psykologin/fysiologin finns inget hörande.
Jag har absolut inget behov av vara provokativ. Mitt initiativ är att vidga kunskapen om hörandet och hur vi alla kan få bättre ljud.
Peter S och några till börjar förstå att det finns något mer än fysik för att optimera hörandet.
JM
JM skrev:
Hur kan "mp3-lyssnandet" undvikas? Är detta önskvärt? Möjligen är det ok med ofrivilligt "mp3-lyssnande"?
PerStromgren skrev:MP3 associerar många av oss med hårt komprimerade filer för bärbara ljudspelare från förr, då 128kb/s eller till och med 64kb/s var vanligt Det är inget fel på MP3, bara man inte komprimerar så hårt. Detsamma gäller OGG och andra format.
Som flera intygat är det riktigt besvärligt att skilja 320kb/s-komprimerade signaler från o-processade. Jag lyssnar själv med glädje till Spotify (premium) som ju är komprimerat.
E skrev:Jag vill ha fler restaurangliknelser.
Mvh E*
Morello skrev:Jag tycker vi skall skilja på å ena sidan artefakter från snålkodning och å andra sidan rumsrelaterade problem.
Morello skrev:Jag tycker vi skall skilja på å ena sidan artefakter från snålkodning och å andra sidan rumsrelaterade problem.
JM skrev:Morello skrev:Jag tycker vi skall skilja på å ena sidan artefakter från snålkodning och å andra sidan rumsrelaterade problem.
Artefakterna har fundamentala likheter.
JM
Belker skrev:Jag tycker du beskriver detta alldeles baklänges. Det är ju snålkodning som utnyttjar dessa sen länge kända fenomen, inte tvärt om.
Belker skrev:Jag tycker du beskriver detta alldeles baklänges. Det är ju snålkodning som utnyttjar dessa sen länge kända fenomen, inte tvärt om.
JM skrev:Största och enklaste likheterna att förstå är det du inte hör.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad, Google [Bot] och 41 gäster