Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Se upp så du inte skickar ut för låga frekvenser i mätningen och riskerar att paja drivern. De kan vara känsliga för det har jag förstått det som.
Har du skyddskondensator?
rajapruk skrev:Lite exemplarvariation är det väl alltid.
rajapruk skrev:Drivers kan ha centrerings-problem av membranet, som visar sig som avvikelse på frekvenskurvan. Proffsen slår isf med gummiklubba på för att få dem centrerade.
rajapruk skrev:Jag mäter 1m från hornet. Med 3 cyklers frekvensberoende gating.
rajapruk skrev:Du mäter med horn på va? Det rekommenderar jag.
rajapruk skrev:Lite exemplarvariation är det väl alltid.
sammel skrev:rajapruk skrev:Lite exemplarvariation är det väl alltid.
Håller med. Vill oftast mäta så det inte skiljer galet mycket lite för att veta vad jag har
Så jag inte justerar ner en topp som skapar en dal på den andra drivern exempelvis.
Jag kör samma eq på båda sidor. Försöker mäta båda sidor samtidigt lite kritiskt att hamna
precis mitt emellan. Vill gärna ha så kika som möjligt men inte sugen på att köpa 10 element när jag
bara behöver två. Går kanske att köpa utsorterat med toleranser, men det lär kosta
/Samuel
Edit Vill bara bekräfta att det är knöligt med horn det är många ställen
Det kan vara skilnader på.
jansch skrev:Diskanthorn kan ha ganska "stickigt"/ojämt polardiagram. Mät i olika punkter nära 0-axeln och "medelvärdesberäkna" eller kör utan gating (alltså med rumsreflexer) och brus (LTAS-mätning) och se om hornen är någorlunda lika.
I-or skrev:Du bör mäta på samma sätt som man alltid gör. Upp med driver/horn/mikrofon mitt i rummet i höjdled (brukar vara ca 1,2 m över golv). Se till att avstånden till väggarna är minst 1,2 m. Mät på 1 meters avstånd och fönstra signalen runt 4,5 ms (d.v.s. med ca 220 Hz frekvensupplösning, mycket lätt att göra i bl.a. REW), så har du en reflektionsfri mätning, där några cm hit eller dit i mikrofonposition spelar försumbar roll.
Evil_Homer skrev:I-or skrev:Du bör mäta på samma sätt som man alltid gör. Upp med driver/horn/mikrofon mitt i rummet i höjdled (brukar vara ca 1,2 m över golv). Se till att avstånden till väggarna är minst 1,2 m. Mät på 1 meters avstånd och fönstra signalen runt 4,5 ms (d.v.s. med ca 220 Hz frekvensupplösning, mycket lätt att göra i bl.a. REW), så har du en reflektionsfri mätning, där några cm hit eller dit i mikrofonposition spelar försumbar roll.
Storleken gör det lite bökigt, sektionen med mellanregister/diskant har en höjd på ca 105cm.
Skulle kunna plocka ner den och ställa i mitten av rummet, då kommer nästa fundering.
Rummet är så otroligt litet,
Höjd 192
Bredd 372
Längd 355
Det ställer inte till det mer när mikrofonen hamnar såpass nära väggen "bakom" ca 140cm kan jag få till om jag ställer upp det så hornet spelar åt bredden istället.
sammel skrev:Evil_Homer skrev:I-or skrev:Du bör mäta på samma sätt som man alltid gör. Upp med driver/horn/mikrofon mitt i rummet i höjdled (brukar vara ca 1,2 m över golv). Se till att avstånden till väggarna är minst 1,2 m. Mät på 1 meters avstånd och fönstra signalen runt 4,5 ms (d.v.s. med ca 220 Hz frekvensupplösning, mycket lätt att göra i bl.a. REW), så har du en reflektionsfri mätning, där några cm hit eller dit i mikrofonposition spelar försumbar roll.
Storleken gör det lite bökigt, sektionen med mellanregister/diskant har en höjd på ca 105cm.
Skulle kunna plocka ner den och ställa i mitten av rummet, då kommer nästa fundering.
Rummet är så otroligt litet,
Höjd 192
Bredd 372
Längd 355
Det ställer inte till det mer när mikrofonen hamnar såpass nära väggen "bakom" ca 140cm kan jag få till om jag ställer upp det så hornet spelar åt bredden istället.
Vilken häftig rigg
Du skulle kunna prova att göra en inverterad markplansmätning dvs sätta mikmembranet så nära taket som möjligt åtminstone för diskanthornen kanske även middarna
tiden relativt drivrarna blir fel.
Samuels hemmapåhittade mätmetod, har aldrig testat
Adhoc skrev:Så du har baxat ned dom till källaren nu (?). Vardagsrummet där dom stod tidigare är ju rejält stort. Är det ett annat rum än det som är intilliggande mot garaget, har för mig det rummet var kring 5 m långt, inte 3,7 m
I-or skrev:Ett lite mindre rum är inget problem, det enda som händer är att du med 1,92 m som minsta dimension får fönstra bort allt som kommer senare än ca 3,4 ms. Frekvensupplösningen blir då ca 300 Hz, vilket är mer än tillräckligt i ditt fall.
Evil_Homer skrev:Tror jag ska kunna få till det under dagen imorgon, i-or, ville du se 1m ifrån hornets "slut"?
petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Tror jag ska kunna få till det under dagen imorgon, i-or, ville du se 1m ifrån hornets "slut"?
Jag ger mitt svar. Det är från hornets ’slut’. Man brukar prata om hornets hals och hornets mun. Det är vid hornets mun man har problem med akustisk impedans i övergången till omgivande luft. Då vill man ha visst avstånd till hornets mun.
I-or får gärna svara också.
Mvh
Peter
Evil_Homer skrev:Klickade runt i REW och råkade ändra i IR Window, någon som har koll på vad det stod för siffror i left window respektive right window?
Börjar bra detta!
jonasz skrev:Plocka isär drivern, plocka loss membranet, blås försiktigt rent och montera ihop igen. Vips så mäter de lika igen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster