Kommer TIDAL och Qobus sänka sina priser till 100:- i månaden, från 199 :- ?
Kommer Spotify Hifi att lanseras utan nån prishöjning ?
Diskutera

Du kan rösta på två alternativ.
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Man kan nog tänka sig att om Apple och Amazon vill köpa alla andra utom varandra så finns det pengar till det.
Harryup skrev:Man kan nog tänka sig att om Apple och Amazon vill köpa alla andra utom varandra så finns det pengar till det.
Baffel skrev:Vart tar pengarna vägen? Daniel Ek om ekonomin i strömmad musik:
Spotify Founder and CEO Daniel Ek Discusses the Economics of Music Streaming
MARCH 18, 2021
https://newsroom.spotify.com/2021-03-18 ... streaming/
hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.
.
hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.
Vad gäller Apple är den knappast billig om det är som det verkar, dvs man måste ha mycket sen hårdvara för att kunna dra nytta av de nya musikformaten. Kan tänka mig att fler än jag tänker att "den gamla" datorn kan stå som musikdator när man uppgraderar jobbdatorn, men si det går inte, har man en modell äldre än 2018 är man körd. Rätta mig GÄRNA om jag missförstått. Jag kan avvara dolbyljudet.
Tangband skrev:hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.
Vad gäller Apple är den knappast billig om det är som det verkar, dvs man måste ha mycket sen hårdvara för att kunna dra nytta av de nya musikformaten. Kan tänka mig att fler än jag tänker att "den gamla" datorn kan stå som musikdator när man uppgraderar jobbdatorn, men si det går inte, har man en modell äldre än 2018 är man körd. Rätta mig GÄRNA om jag missförstått. Jag kan avvara dolbyljudet.
Har du bara NÅN produkt från Apple nyare än 2018 verkar det fungera. Dvs iPhone , iPad , AppleTv eller dator.
Apple TV via hdmi eller AirPlay som kan sändas från den verkar billigast i inköp, 1800:- .
Vet inte om just den produkten fortfarande samplar om allt till 48 kHz . Isådanafall är den ointressant, och en begagnad iPhone eller iPad betydligt intressantare.
Conan skrev:Tangband skrev:hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.
Har du bara NÅN produkt från Apple nyare än 2018 verkar det fungera. Dvs iPhone , iPad , AppleTv eller dator.
Apple TV via hdmi eller AirPlay som kan sändas från den verkar billigast i inköp, 1800:- .
Vet inte om just den produkten fortfarande samplar om allt till 48 kHz . Isådanafall är den ointressant, och en begagnad iPhone eller iPad betydligt intressantare.
AirPlay samplar väl om allt. HDMI vet jag inte hur det funkar men det är ju inte många högkvalitets-DAC som har HDMI-ingång. På nåt sätt kokar det väl ner till att man ha ut den digitala signalen från USB-C/Thunderbolt och mata en DAC.
Kan man fjärrstyra en Mac Mini från en iPad?
petersteindl skrev:Om artister skall kunna ha musik som levebröd så tippar jag att artister behöver lite större del av kakan. Då kan eventuella prisjusteringar vara på sin plats.
RogerGustavsson skrev:Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?
RogerGustavsson skrev:Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?
Frågan är väl av vem det kan avslutas?
/ B
Tangband skrev:petersteindl skrev:Om artister skall kunna ha musik som levebröd så tippar jag att artister behöver lite större del av kakan. Då kan eventuella prisjusteringar vara på sin plats.
I den bästa av världar håller jag förstås med dig ( artisten borde få mest, skivbolaget minst, streambolaget några procent av det artisten får ) .
Men omvända världen är väl legio, där artisten på sin höjd får nån tiondelsprocent för varje spelning.
Så min fråga till dig är då : tror du att det kommer att hända att artisterna får betydligt mer ?
Den aktör som är störst ( är väl Spotify ) betalar just nu minst.
Tangband skrev:Hittills verkar det som att forumets medlemmar ser som mest sannolikt att Spotify hifi kontrar med hifikvalitet utan att ta extra betalt.
Kommentarer på det ?
goat76 skrev:Visst är det alltid trevligt att få saker och ting billigare, men hur sunt är det i långa loppet för konkurrensen och artisterna om de stora jättarna som Apple och Amazon "prisdumpar" bort de mindre aktörerna som Spotify, Tidal och Qobuz som i princip endast livnär sig på streaming av musik?
Jag undrar verkligen vilken prisnivå som är den mest balanserade för en sund konkurrensnivå, en nivå som gör det värt för ett lagomt antal aktörer att vilja satsa på att vara bäst vad gäller utbud, ljudkvalitet och användarvänlighet, och som samtidigt är lagomt prisvärt för användare samtidigt som artisterna får sin rättmätiga del av kakan?
RogerGustavsson skrev:Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ligion.wav
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster